Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Radnicima prilikom odabira posla najvažnija visina plate

Istraživanje
Srpska ekonomija

Infostud je i ove godine, tokom trajanja Regionalnog sajma zapošljavanja, sproveo istraživanje sa ciljem da prikupi da prikupi stavove o tržištu rada u Srbiji i regionu. Istraživanje je sprovedeno kroz 20 pitanja, a fokusiralo se na tri demografske grupe: zaposlene, nezaposlene i one koji se trenutno školuju. U istraživanju je učestvovalo više od 6.000 ispitanika, od kojih je skoro polovina bila iz Srbije (2.916 ispitanika).

Visina plate – ključni faktor za izbor posla

Podaci iz istraživanja pokazuju da visina plate ostaje najvažniji faktor za odabir posla u Srbiji,a za čak 66% ona je presudan kriterijum. Ipak, dobri međuljudski odnosi su i dalje izuzetno važni, jer ihkao predusne prilikom odabira poslodavaca navodi više od polovine ispitanika (61%). Na trećem mestu nalazi se mogućnost učenja i napredovanja, koja je važna za više od trećine ispitanika (37%), dok radno vreme ima značaj za trećinu njih (34%), a sigurnost posla za nešto više od petine (23%) anketiranih. Zanimljivo, fleksibilno radno vreme je ključni faktor prilikom zbora poslodavca za samo petinu ispitanika(22%). Ovi podaci nisu specifični samo za Srbiju – isti trend se može videti i u svim zemljama regiona, gde visina plate i međuljudski odnosi zauzimaju vodeću poziciju prilikom izbora poslodavaca.

Znanjem i motivacijom do posla

Kada je reč o tome šta ispitanici smatraju ključnim za dobijanje posla, trećina naših ispitanika smatra da su to znanje i veštine. Motivacija i volja za zaposlenjem su važni za petinu ispitanika (20%), dok 18% ispitanika naglašava značaj radnog iskustva. Samo 3% ispitanika smatra da formalno obrazovanje igra ključnu ulogu pri zapošljavanju, što ukazuje na to da tržište rada traži praktične veštine i motivaciju, a manje formalno obrazovanje.

Plata od 1000 evra dovoljna za pristojni život u Srbiji?

Kada je reč o očekivanoj zaradi, najveći broj ispitanika iz Srbije (35%) očekuje zaradu između 800 i 1000 evra. Takođe, nešto manje od trećine ispitanika (28%) očekuje platu između 1000 i 1500 evra, dok 17% smatra da bi im bilo dovoljno između 500 do 800 evra. Samo svaki deseti ispitanik (13%) iz Srbije očekuje platu koja prelazi 1500 evra.

Više od polovine radnika bi želelo novi posao u narednih godinu dana

Kada se govori o motivaciji za promenu posla, više od polovine ispitanika iz Srbije (54%) kaže da bi želelo da promeni posao u narednih godinu dana. Samo 16% njih ne bi menjalo posao, dok ostatak smatra da bi to učinili samo ako bi bili primorani. Polovina ispitanika se ne plaši gubitka posla, dok 22% izražava da je zabrinuto da će ostati bez posla. Ove brojke ipak ukazuju na visok stepen nesigurnosti na tržištu rada.

Podaci iz istraživanja takođe pokazuju da je gotovo polovina ispitanika iz Srbije (45%) ove godine ostala bez povišice, što ukazuje na to da plate često ne prate inflaciju. Samo 37% je dobilo povišicu, dok je 16% očekuje povišicu do kraja godine. Kada je reč o radu od kuće, više od dve trećine naših ispitanika (63%) kaže da njihova radna pozicija ne dozvoljava tu opciju, dok svaki peti ispitanik (19%) radi iz kancelarije iako imaju mogućnost remote rada. Hibridni model rada koristi 12%, dok samo 6% ispitanika u potpunosti radi od kuće.

Strana privatna kompanija i dalje prvi izbor radnika u Srbiji

Što se tiče izbora poslodavca, najveći broj naših ispitanika bira kompanije u stranom privatnom vlasništvu (33%), dok 27% bira preduzetništvo, a 21% bi radilo za državnu kompaniju. Samo 15% ispitanika iz Srbije bi se odlučilo za privatnu kompaniju u domaćem vlasništvu. Ovaj trend pokazuje da radnici imaju poverenja u strane kompanije, ali i u mogućnost preduzetničkog rada.

Povratna informacija o ishodu konkursa potpuno izostane kod četvrtine kandidata

Na pitanje o tome da li dobijaju povratnu informaciju od poslodavca nakon konkurisanja na posao, gotovo polovina ispitanika iz Srbije (46%) kaže da retko dobija povratnu informaciju, a svaki četvrti ispitanik (24%) skoro nikad. Samo 3% ispitanika je reklo da uvek dobije povratne informacije. Zanimljivo je da polovina ispitanika kaže da će izbegavati da se prijave ponovo na oglas u kompaniji koja ne daje odgovore, dok svaki šesti ispitanik (17%) tvrdi da će negativno komentarisati takvu kompaniju pred prijateljima i porodicom.

Mladi do posla preko prakse i honorarnog rada

Među ispitanicima koji se i dalje školuju, najviše njih (38%) smatra da će pronaći posao u roku od tri meseca nakon završetka školovanja, dok svaki peti veruje da će im potraga trajati do šest meseci. Kada je reč o sticanju iskustva, 70% mladih je spremno da se zaposli kroz praksu, dok 46% njih bi obavljalo honorarni rad, a gotovo jedna petina bi volontiralo kako bi stekli potrebno radno iskustvo.

Bolja plata i životni uslovi ključni za odlazak u inostranstvo

Na pitanje da li bi bili spremni da se preselili za poslom, 46% ispitanika iz Srbije kaže da to ne bi učinili, dok više od četvrtine (28%) njih bi se preselili u neku od evropskih zemalja, 14% u zemlje regiona, a 11% bi išli van Evrope. Razlozi za iseljavanje su bolja plata (74%), bolji životni uslovi (63%) i bolji uslovi rada (57%).

Ostali naslovi

Šta da radite ako dobijete fišing imejl
Srpska ekonomija
Značajan broj fišing imejlova svakodnevno stiže do korisnika. Iako oni obično završe u spam folderu, jer ih današnji bezbednosni sistemi uglavnom lako prepoznaju i preusmere u neželjenu poštu (neretko zajedno i sa nekom legitimnom porukom), veliki broj uspe i da prevari korisnike i navede ih da otvore linkove koje sadrže i potom unesu svoje privatne podatke
Sedam saveta za finansijski pametan odmor
Srpska ekonomija
Letnji odmori su vreme za uživanje, punjenje baterija i stvaranje uspomena. Bilo da planirate da se brčkate u moru, istražujete skrivene ulice evropskih gradova ili uživate u prirodi Srbije – odmor ne mora da znači i ozbiljan udar na vaš budžet
Večna garancija vrednosti
Srpska ekonomija
Nekada simbol bogova i kraljeva, danas univerzalna „sigurna luka” u ekonomskim olujama, zlato je retka konstanta koja premošćuje milenijume. Sija vekovima, a sjaj mu uprkos digitalnoj ekonomiji, aplikacijama, virtuelnim valutama - ne bledi. Samo u prvoj polovini 2025. godine, trgovci su imali povećanu prodaju za četvrtinu u odnosu na isti period lane
Kako finansije oblikuju naše zadravlje
Srpska ekonomija
Zvuči kao floskula, ali je činjenica jasna: finansijski stres vremenom utiče i na naše fizičko zdravlje. Svetska zdravstvena organizacija (WHO) i Global Financial Health Initiative ukazuju na snažnu vezu između finansijskih briga i poremećaja poput anksioznosti, depresije, nesanice, hroničnih zapaljenja i povišenog krvnog pritiska
Leto je najbolje vreme za promenu posla
Srpska ekonomija
Kada pomislimo na leto, obično su nam odmor, plaže i kupanje prva asocijacija. Jednostavno, najtoplije godišnje doba povezujemo sa opuštanjem i razbibrigom, a ne još jednom stepenicom u karijeri. Ipak, razmislite još jednom. Dok drugi planiraju godišnje odmore ili su već na odsustvu, za vas se potencijalno stvaraju brojne prilike
Ko je odgovorniji? Gen Z vs Milenials
Srpska ekonomija
Šta je za vas odgovornost? Da na poslu obavljate sve zadatke revnosno, da ne kasnite kad se nalazite s prijateljima, ili kad platite sve račune čim stignu? Sve ovo ili ništa od navedenog je podložno tumačenju, ali postoji jedna kategorija oko koje nema pregovora – odgovornost u saobraćaju, zato što je to dužnost koju imamo prema ljudskim životima
Kako mladi vide svoju budućnost?
Srpska ekonomija
Većina srednjoškolaca planira da nastavi obrazovanje i upiše željeni fakultet ili višu školu (67%), dok mali procenat razmišlja o zapošljavanju, razvoju privatnog posla ili dodatnim kursevima. Ovo ukazuje na snažnu orijentaciju ka visokom obrazovanju kao osnovi za buduću karijeru
Koliko smo (ne)zadovoljni svojim izgledom
Srpska ekonomija
Novo istraživanje o fizičkoj formi i zdravlju u Srbiji, koje je sprovela farmaceutska kompanija Galenika, otkriva jasne razlike u percepciji žena i muškaraca, ali i zabrinjavajuće podatke – preko 40 odsto ispitanika smatra da ima prekomernu težinu ili da je gojazno
Globalni izazov za studente
Srpska ekonomija
Posle više od dve decenije, jedno od najvažnijih međunarodnih studentskih takmičenja iz oblasti arhitekture, Saint-Gobain Architecture Student Contest, po projektnom zadatku vraća se tamo gde je i prvi put održano – u srpsku prestonicu. Ovo danas prestižno takmičenje okuplja više od 1.300 studenata iz oko 30 zemalja širom sveta
Czechoslovak Group - Ključni igrač u globalnoj odbrambenoj industriji
Srpska ekonomija
Kompanija Czechoslovak Group (CSG), evropski industrijski lider u odbrambenom i tehnološkom sektoru, specijalizovana za proizvodnju malokalibarske municije, vazduhoplovnu i automobilsko-železničku industriju, osnovana je 1995. godine