Autoput Niš-Priština, koji se već naziva "autoput mira", bolje bi povezao region i doprineo njegovoj većoj stabilnosti - izjavila je danas potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović za Tanjug i dodala da svaka vrsta povezivanja znači još veću stabilnost u regionu.
Mihajlović je objasnila da je zato Vlada Srbije kao prioritet stavila upravo infrastrukturne projekte od regionalnog značaja, kao što je autoput Niš-Merdare-Priština. Prema njenim rečima, za autoput Niš-Merdare, dužine 77 kilometara, radi se projektna dokumentacija, koja će biti gotova tokom ove godine i razgovaraćemo o modelu finansiranja tog projekta.
Izgradnjom autoputa Niš - Merdare-Priština povezaće se Koridor 10 sa Albanijom i lukom Drač, rekla je Mihajlović i naglasila da će Srbi sa Kosova imati najbolju moguću vezu sa centralnom Srbijom i Beogradom.
Odluka o izgradnji autoputa Niš-Merdare-Priština doneta je na predlog premijera Srbije Aleksandra Vučića, u okviru Berlinskog procesa, čiji je cilj jačanje saradnje u regionu Zapadnog Balkana i predstavljenja u avgustu 2014. godine, nakon čega je projekat označen kao jedan od infrastrukturnih prioriteta u regionu.
Tanjug podeća da je premijer Srbije Aleksandar Vučić ranije izjavio da je Srbija spremna da plati 350 miliona evra za gradnju našeg dela autoputa, koji ukupno košta 600 do 650 miliona, kao i da ćemo tražiti da nam EU da još oko 300 miliona evra.
Vučić je, takođe, rekao da želi autoput Beograd-Niš-Priština-Drač do 2020. kako bi mogle da se realizuju investicije na albanskom primorju.
Inače, projektno-tehnička dokumentacija za deo Niš - Merdare se radi u saradnji sa EU i Fondom za Zapadni Balkan, a na početku će verovatno biti izgrađen poluprofil odnosno jedna traka autoputa, što bi koštalo, prema nekim procenama, oko 500 miliona evra.
Posao će biti poveren privatnom investitoru kojem će, u ime Srbije, garancije dati Evropska banka za obnovu i razvoj i Evropska investiciona banka.
Ukupna dužina kraka Koridora 10 od Niša do Drača je 384 kilometara i već ima izgrađenih šest traka u dužini od 234 kilometra u Albaniji, tako da je 60 odsto posla završeno.
Tanjug podeća da je u poslednjoj deceniji je u ceo putni pravac uloženo oko 1,8 milijardi evra i procene su da je neophodno još oko milijardu da se kompletira.
Autoput će omogućiti prohodnost srpske privrede ka albanskim lukama u Draču i Valoni, a taj pravac bi bio i glavna veza sa Koridorom 4, koji prolazi kroz Bugarsku i Rumuniju, kao i Koridora 10 sa Rutom šest (Skoplje-Priština) i Rutom 2b, od Sarajeva, preko Podgorice do Valone.
Autoput bi činio deo veze Tirane, Prištine, Niša, Sofije i Turske, s jedne strane, i Evropske unije, s druge, a povezaće i Jadran sa Koridorom 10 ka istoku, severu i jugu Evrope i sa Koridorom 4, koji vodi kroz Rumuniju i Bugarsku.