Istraživanje koje je sprovela Američka privredna komora u Srbiji u saradnji sa konsultantskom kompanijom EY, pod nazivom „Uvidi o politikama i aktivnostima kompanija u oblasti ESG-a i održivosti“, otkriva ključne trendove i izazove s kojima se kompanije u Srbiji suočavaju u implementaciji ESG (Environmental, Social, Governance) praksi.
„Istraživanje je sprovedeno kroz dva odvojena, ali komplementarna dela – ispitivanje vizure strateškog tj. najvišeg menadžmenta iz 155 kompanija članica AmCham-a, kao i uvide ekspertskog nivoa iz 70 kompanija članica o konkretnim politikama i aktivnostima kompanija u oblasti zaštite životne sredine, društvene odgovornosti i korporativnog upravljanja koje primenjuju. Time smo želeli da obezbedimo sveobuhvatan pregled trenutnog stanja i strateških pravaca razvoja u oblasti ESG-a, ali i da ispitamo glavne mogućnosti za dalja unapređenja,“ rekla je Amalija Pavić, zamenica direktora AmCham-a.
Na konferenciji pod nazivom „REsponsible BuSiness DialoGue“, koja je okupila predstavnike poslovne zajednice, lokalne i međunarodne eksperte i organizacije civilnog društva, istaknuto je da su velike kompanije te koje su predvodnici promena u oblasti održivog poslovanja, postavljajući standarde i služeći kao primer i podrška malim i srednjim preduzećima da prihvate principe održivosti i integrišu ESG standarde u svoje poslovanje. „Istraživanje pokazuje da kompanije članice AmCham-a prepoznaju da primena ESG principa ne samo da poboljšava njihovu poziciju na tržištu i odnose sa kupcima, već i utiče na izbor poslodavca, jer zaposleni sve više obraćaju pažnju na ovu temu prilikom odlučivanja o zaposlenju. ESG postaje ne samo etički imperativ, već i strateška prilika za uspeh na tržištu“, istakao je Stefan Lazarević, predsednik Američke privredne komore.
Konferencija je pružila uvid u najnovije globalne i EU politike, trendove i inovacije u praksi održivosti. Poseban fokus bio je na zaštiti prirodnih resursa kroz investicije privatnog sektora, uz primere dobre prakse organizacija poput The Nature Conservancy (TNC), CreditNature iz Velike Britanije. Diskutovano je o inicijativama privatnih ulaganja kompanija u zaštitu vodenih resursa, biodiverziteta, obnovu ekosistema, kao i razvoju novih mehanizama finansiranja koji se u svetu koriste.
Pored toga, učesnici su imali priliku da čuju o različitim scenarijima klimatskih promena od strane profesora Vladimira Đorđevića sa Fizičkog fakulteta, strategijama zaštite biodiverziteta od strane Nataše Kalauz direktorke WWF Adria, najnovijim dešavanjima u Evropskoj uniji kada je reč o razvoju regulative u oblasti održivosti, kakva je budućnost zelenog finansiranja i investicija zasnovanih na prirodi, kao i o primerima kompanija koje ulažu u inovacije u oblasti održivosti.
U okviru konferencije, organizovan je Sajam održivih rešenja, čiji je cilj povezivanje inovatora i pružaoca održivih rešenja iz sektora malih i srednjih preduzeća, kao i startapova, sa kompanijama članicama AmCham-a koje su u potrazi za konkretnim i inovativnim rešenjima za unapređenje svojih poslovnih praksi u skladu sa ESG principima.
Nalazi istraživanja
Razlozi zbog kojih se kompanije bave ESG temama - Sticanje konkurentske prednosti i jačanje odnosa sa kupcima prepoznati su kao dva ključna razloga za sprovođenje ESG aktivnosti, za čime sledi jačanje odnosa sa zaposlenima.
Najznačajnije preporuke za povećanje efikasnosti politika ESG-a se razlikuju zavisno od toga da li je pitanje postavljeno ESG menadžerima i top menadžerima, ali vode istom cilju. Top menadžeri se fokusiraju na implementaciju jasnih internih ESG politika i procedura i povećanje budžetskih sredstava za sprovođenje ESG programa i aktivnosti. Sa druge strane, preporuke ESG menadžera se fokusiraju na sistemsko prepoznavanje ESG ciljeva u svim sektorima rada kompanije, veće ulaganje u edukaciju svih zaposlenih, bolja saradnja između različitih sektora unutar kompanije na ESG aktivnostima, ali i jasnija artikulacija ESG ciljeva za zaposlene.
Fokus na edukaciju je primetan i kada se analiziraju konkretni planovi za narednu godinu - oko 71% ispitanih kompanija planira ulaganje u obuke i edukaciju zaposlenih, sa fokusom na razumevanje ESG regulativa, standarda i izveštavanja, upoznavanje sa najboljim globalnim praksama i razvoj lidera u ESG temama.
Ključne teme i izazovi - stavovi ESG i top menadžera oko prioritetnih tema u domenu ESG-a u narednih 12 meseci se razlikuju. Dok kod ESG menadžera preovlađuju teme iz E komponente ESG-a – dekarbonizacija, povećanje utroška zelene energije i upravljanje otpadom, top menadžeri prednost daju temama iz S komponente – veće uključivanje i zadovoljstvo zaposlenih, politike raznolikosti, jednakosti i inkluzije, kao i bezbednost i zdravlje na radu. Sa druge strane, izazovi su isti za sve i nalaze se u E komponenti - smanjenje GHG emisija, povećanje udela obnovljivih izvora energije i upravljanje otpadom.
Zaštita životne sredine - Od ispitanih kompanija, njih 35 je postavilo ciljeve za dostizanje „net-zero“ emisije, od čega polovina taj cilj treba da ispuni već do 2030. godine. Najpopularnije mere su svakako u povećanju korišćenja obnovljivih izvora energije, primeni energetski efikasnih tehnologija i efikasnom upravljanju otpadom, ali većina ispitanika navodi da se suočavaju sa izazovima u implementaciji ovih mera u praksi. Pored nedovoljno podsticajnog regulatornog okvira (poput izostanka dosledne primene principa „zagađivač plaća“ u sistemu ekoloških naknada), ograničenih dostupnih izvora obnovljive energije, kao i reciklažnih kapaciteta, ograničena vidljivost i kontrola nad emisijama u lancu snabdevanja je jedan najvećih izazova na koji kompanije signaliziraju.
Društvena odgovornost i briga o zaposlenima - kompanije AmCham-a pokazuju visok nivo posvećenosti inkluziji, rodnoj ravnopravnosti i brizi o zaposlenima. O posvećenosti kompanija politikama inkluzivnosti govori i činjenica da je u preko 40% kompanija članica uspostavljen rodni paritet u najvišim upravljačkim strukturama (ili čak premašen u korist žena), dok u preko 80% kompanija učešće žena u upravljačkim strukturama nije ispod 1/3.
Korporativno upravljanje - Preko 80% ispitanika implementira ključne politike korporativnog upravljanja, posebno one koje se odnose na etičko ponašanje, borbu protiv korupcije, zaštitu uzbunjivača i privatnost podataka, i to iznad nivoa koji nalažu lokalni zakoni.
Odgovornost lanca dobavljača je jedan od najvećih izazova kada je reč o sve tri komponente ESG-a. Među glavnim problemima koje su kompanije identifikovale, posebno se izdvaja ograničena vidljivost i kontrola nad emisijama u lancu snabdevanja, kao i teškoće u praćenju i implementaciji društveno odgovornih i upravljačkih praksi u ovom kontekstu.