Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Privlačenje i zadržavanje zaposlenih najveći problem u kompanijama

Istraživanje
Srpska ekonomija

Infostud je tokom februara 2023. godine sproveo istraživanje Puls HR zajednice koje je obuhvatilo različite industrije, kao što su: proizvodnja, auto industrija, prodaja, FMCG i bankarstvo i osiguranje. Fokus istraživanja bio je na ključnim izazovima privlačenja kandidata i zadržavanja zaposlenih. Ovo istraživanje takođe pruža informacije o najvećim izazovima s kojima se kompanije van IT industrije suočavaju, kao i o strategijama privlačenja, zadržavanja i motivisanja zaposlenih.

Prema rezultatima istraživanja, najveći izazovi za kompanije van IT industrije u prethodne 2 godine bili su privlačenje kandidata i zadržavanje zaposlenih. Čak 50% ispitanika navelo je ove izazove kao najvažnije. Međutim, na vrhu liste su takođe visoka fluktuacija zaposlenih i motivacija, koju je navelo 27% ispitanika.

Kada je reč o specifičnim industrijama, rezultati istraživanja pokazuju da su najveći izazovi u proizvodnji bili privlačenje kadrova, što je istaklo 73% ispitanika. U auto industriji uočavamo da su najpristuniji bili organizacioni izazovi, što je čak 33% ispitanika je naglasilo ovo kao najveći problem, što je iznad proseka. Međutim, fluktuacija zaposlenih u ovoj industriji je ispod proseka, koju ocenjuje samo 13% ispitanika.

Kada su u pitanju FMCG industrije, privlačenje kandidata predstavlja veliki izazov, jer 65% ispitanika ga je označilo kao najvažniji, što je iznad proseka. U bankarstvu uočavamo da je zadržavanje zaposlenih bio ključni poduhvat. Čak 76% ispitanika iz ove industrije ga je označilo kao glavni napor. Takođe, fluktuacija zaposlenih i problem zadržavanja kandidata takođe se nalazi na vrhu, jer ga 48% ispitanika navodi kao problem.

Sa istim izazovima se suočava i IT industrija kad je u pitanju privlačenje kandidata. Istraživanje je pokazalo i da male IT kompanije teže prate trendove i uvode benefite, srednje kompanije se najviše bore sa tim kako da privuku kandidate, a velike kako da zadrže zaposlene.

Rad od kuće sve manje popularan u kompanijama

Kada je reč o radnom okruženju, istraživanje je pokazalo da postoji razlika u pristupu radu izvan kancelarije (remote rad) i radu u kancelariji. Opšti podaci nam govore da je rad iz firme obavezan za sve zaposlene u 46% kompanija. Manji procenat kompanija, njih 25% dozvoljava da neki zaposleni rade od kuće, dok neki treba da dolaze u kancelariju. Samo 15% kompanija daje zaposlenima da dolaze određenim danima u kancelariju.

Kada govorimo o specifičnim industrijama, najveći broj ispitanika, zbog prirode posla kojim se bave, navodi da je rad iz firme obavezan. Na vrhu liste nalaze se: auto industrija (66%), prodaja (63%) i proizvodnja (56%).

Top menadžment ne zna kolika je stopa zadržavanja zaposlenih unutar kompanije

Kada je reč o retenciji (zadržavanju zaposlenih), postoje razni benefiti za kompanije kao što su manji troškovi zapošljavanja, povećana produktivnost, kvalitetnije radno okruženje, lakše zadržavanje znanja i veština, kao i bolja ukupna reputacija kompanije.

Samo 32% ispitanika navodi da je stopa retencije preko 90% u njihovoj kompaniji, dok čak 27% njih ne zna kolika je stopa retencije unutar kompanije. Ovakav podatak je najčešći u firmama sa preko 300 zaposlenih, gde njih čak 32% ne zna kolika im je stopa zadržavanja zaposlenih.

Zanimljivo je da 34% ispitanika iz oblasti prodaje nije znalo kolika im je stopa retencije, a još zanimljivije je da od tih 12 osoba koje su to naveli, čak 10 je iz sektora HR-a ili TOP menadžmenta! Ipak, najveći procenat onih koji ne znaju kolika im je stopa retencije zabeležen je u oblastima bankarstva i osiguranja (43% ispitanika).

Poslovi Infostud i dalje vodeći sajt za zapošljavanje

Visoka stopa odlazaka zaposlenih iz kompanije može imati brojne negativne efekte na poslovanje, uključujući veće troškove zapošljavanja, smanjenu produktivnost, smanjenu motivaciju zaposlenih, lošiji kvalitet proizvoda i usluga, kao i manju ukupnu reputaciju kompanije.

Dalje istraživanje je obuhvatilo i izvore zapošljavanja koji su najefikasniji za kompanije van IT industrije. Rezultati pokazuju da se online oglasi za posao na sajtovima za zapošljavanje, Linkedin i preporuke izdvajaju kao najuspešniji kanali.

Kada su u pitanju sajtovi za zapošljavanje, sajt poslovi.infostud.com je i dalje najefikasniji kanal za zapošljavanje, sa čak 97% ispitanika koji su ga istakli.

Važno je napomenuti da se sve veća pažnja posvećuje utvrđivanju employer branding strategiju kao ključnog faktora za privlačenje i zadržavanje talenata. Preko 50% kompanija iz FMCG sektora već ima definisanu EB strategiju, dok je 6% ispitanika izjavilo da ne zna šta je employer branding. Dok najveći broj ispitanika koji nisu planirali da se bave ovom temom dolazi iz oblasti prodaje (29%).

Društvene mreže – efikasan kanal za privlačenje kadrova

Takođe, istraživanje je pokazalo da se kompanije fokusiraju i na interne procese i na eksternu komunikaciju, što predstavlja pozitivan signal i suprotstavlja se predrasudama da se EB aktivnosti odnose samo na eksternu komunikaciju.

Među kanalima za employer branding, najzastupljeniji su kompanijski nalozi na društvenim mrežama, kompanijski profili na portalima za zapošljavanje, kao i kompanijske aktivnosti na sajmovima zapošljavanja, konferencijama i studentskim dešavanjima.

Preko 50% kompanija pruža povratnu informaciju kandidatima

Nedostatak povratnih informacija je tema koju kandidati najviše ističu kao problem. Rezultati pokazuju da 54% ispitanika uvek pruža povratnu informaciju kandidatima, dok ostali navode nedostatak vremena i neadekvatne prijave kao glavne razloge za nedostatak povratnih informacija. Takođe, 80% ispitanika sprovodi neki vid evaluacije zaposlenih, pri čemu godišnje evaluacije prednjače.

Međutim, istraživanje nam pokazuje da privlačenje kandidata i zadržavanje zaposlenih predstavljaju najveće izazove za kompanije van IT industrije. Ali i visoka fluktuacija zaposlenih i nedostatak motivacije takođe predstavljaju velike teškoće. Pozitivna praksa koja se javlja kod kompanija je što prepoznaju značaj paketa vrednosti za zaposlene (EVP) i posvećuju pažnju internim procesima i eksternoj komunikaciji za izgradnju svog brenda poslodavca.

I dalje nedostatak povratnih informacija može predstavljati problem za privlačenje kandidata, međutim na osnovu istraživanja uviđamo da se ovakva praksa u kompanijama poboljšava, što će pružiti bolju sliku nje u očima kandidata.

Ostali naslovi

Carski glasovi kosmetskih slavuja osvojili Beograd
Piše: Ljiljana Staletović
Mladi vokalni solisti s Kosova i Metohije, vođeni muzičkim urednikom i direktorom festivala „Carski glasovi“ Zlatkom Stojanovićem, predstavili su se u Beogradu izvođenjem izvornih srpskih pesama. Prihod od prodatih ulaznica namenili su višečlanoj porodici Dogandžić iz Štrpca
Koliko je civilno društvo u Srbiji uključeno u izradu javnih politika?
Srpska ekonomija
Saradnja sa civilnim društvom na izradi zakona, uz unapređenje razumevanja uloge nevladinih organizacija i efikasnije korišćenje ekspertize ovog sektora, važne su za kreiranje efikasnih mera i javnih politika. Iako dijalog sa državom postoji, većina organizacija se ne oseća dovoljno uključeno, iako bi sve želele da rade na reformama
Dostupnost radne snage i inflacija najveći izazovi za privredu u 2024.
Srpska ekonomija
Unapređenje javnih finansija, borba protiv sive ekonomije i bolji uslovi za preduzetnike i inovacije trebalo bi da budu u vrhu liste prioriteta nadležnih institucija u 2024. godini kako bi se olakšalo poslovanje u Srbiji, pokazala je anketa članova NALED-a iz privatnog, javnog i civilnog sektora
Pokrenuta digitalna platforma Budi deo plana
Srpska ekonomija
Glas građana i privrede u urbanističkom planiranju jasnije i glasnije će se čuti nakon što je i zvanično pokrenuta digitalna platforma “Budi deo plana”, preko koje će korisnici, u realnom vremenu, dobijati obaveštenja o izmenama planskih dokumenata i moći da na njih elektronskim putem podnesu eventualne prigovor
Da li znate po kojim znamenitim ličnostima ulice u Beogradu na vodi nose ime?
Srpska ekonomija
Gradeći najmodernije naselje u Srbiji na desnoj obali Save, Belgrade Waterfront nije propustio da se s puno pijeteta odnosi i prema brojnim istorijskim ličnostima koje su zadužile kako Beograd, tako i čitavu našu zemlju
Sve je OK kada je neko tu za tebe
Srpska ekonomija
Podaci pokazuju da u Srbiji čak 1/3 mladih ne zna kako može dobiti psihološku pomoć, dok gotovo 40 odsto njih kaže da bi stigma u vezi sa mentalnim zdravljem morala da se smanji kako bi se ohrabrili da zatraže neophodnu pomoć
Koje benefite zaposleni najviše cene?
Piše: Jelena Zdravkovski
Privlačenje i zadržavanje talentovanih i kvalifikovanih zaposlenih je ključni izazov za kompanije u 2023. godini kako su pokazala brojna istraživanja. Kako bi se izdvojile od konkurencije i stvorile motivisano i zadovoljno radno okruženje, kompanije sve češće nude različite benefite svojim zaposlenima
Evropska unija ulaže u očuvanje kulturnog nasleđa i tradicije u malim sredinama
Srpska ekonomija
Seosko zvono u selu Smedovac kod Negotina kao i zvonik biće rekonstruisani zahvaljujući sredstvima Evropske unije iz projekta „EU za turizam i kulturno nasleđe“
Stabilnost, sigurnost i inovacije kao zajednički interes svih tržišnih učesnika
Srpska ekonomija
Tokom prethodnih 11 godina Srbija je prešla put od zemlje koju je odlikovala monetarna i finansijska nestabilnost i neizvesnost, do zemlje koja ima inflaciju uporedivu sa ostalim zemljama, stabilnu valutu...
Plaćena praksa za studente – važna stepenica na početku karijere
Srpska ekonomija
Prazno polje u CV-ju u delu radnog iskustva uobičajeni je problem s kojim se mladi susreću kada pred kraj studija ili sa „svežom“ diplomom u ruci krenu u potragu za prvim zaposlenjem