Transport robe prema Rusiji i dalje funkcioniše uz sve veći rizik prilikom tretiranja tereta od strane tranzitnih zemalja EU. Nakon zatvaranja graničnih prelaza između Ukrajine i Rusije i između Ukrajine i Belorusije, prevoznici su primorani da promene rute i pronađu alternativne pravce, koji su duži i skuplji. Ovo je povećalo intenzitet saobraćaja i stvorilo još veći pritisak na već zakrčene granične prelaze u regionu, objavila je Privredna komora Srbije.
Za izlazak iz EU, procedure su za sada nešto manje i kraće se čeka. Za ulazak u EU redovi i vremena čekanja na graničnim prelazima su se povećali zbog pojačanih mera kontrole i inspekcija. Iako je za sada transport moguć, mogu se očekivati dalje mere EU koje će otežati najpre prevoz robe iz RUS preko EU zemalja, ali i mere Ruske Federacije za koje će zemlje i tržišta odrediti zabranu izvoza proizvoda i sirovina iz RF .
Trenutno vreme čekanja RUS-EST: na izlazu 3-4 dana, a na ulazu 1-2 dana (24-30 sati). RUS-LV: na izlazu 4 -5 dana, na ulazu u zemlju bez zadržavanja. Belorusija, izlaz ka EU: BLR ka LV i LT čeka se 3-5 dana , BLR-PL čeka se 2-3 dana na ulazu, a na izlazu iz Poljske u Belorusiju se čeka 5-7 sati. Svi prelazi RU-BY i RU-FIN su otvoreni dvosmerno. Svi prelazi Iz Ukrajine ka Belorusiji su zavtvoreni osim za izbegličke konvoje. Prelazi Chop ka Mađarskoj i Đakovo ka Rumuniji zatvoreni su za tranzit robe osim za humanitarne konvoje. Prelaz Yagodin je otvoren za prazna vozila, humanitarne i izbegličke konvoje.
Situacija na terenu se menja svakodnevno i prevoznicima se preporučuje da pažljivo procene rizik prilikom organizovanja transporta ka Rusiji i budu u kontaktu sa Udruženjem za Saobraćaj pri PKS. Globalne cene nafte, ove nedelje su dostigle najviši nivo od 2008. godine. Prosečne cene dizela, uključujući poreze i akcize, u 51 zemlji u svim regionima koje IRU prati na nedeljnom nivou, porasle su za 33% u poslednjih 12 meseci.
Troškovi transporta kontinuirano rastu imajući u vidu nagli rast cene nafte, vreme čekanja na granicama, neizvesnost u pogledu funkcionisanja graničnih prelaza, kao i ozbiljne poteškoće u angažovanju i ceni vozača koji su spremni da voze na ovom tržištu, kao i nemogućnosti osiguravanja robe u transportu.
Pretovarna luka Konstanca trenutno prima ruske brodove, bez informacije koliko će to dugo trajati. Za sada železnički transport funkcioniše preko Poljske i Belorusije i prevoze se uglavnom naftni derivati. Jedina trenutna vazdušna veza Evrope i Rusije, usled evropske zabrane leta ruskih aviona, odvija se preko Beograda i Istanbula.