Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja Vlade Republike Srbije saopštilo je da registar „Socijalna karta“ značajno doprinosi efikasnijem i bržem ostvarivanju prava, pravednijoj raspodeli socijalne pomoći, ali i unapređenju kvaliteta rada državnih organa u oblasti socijalne zaštite.
Registar, koji je uspostavljen od 1. marta 2022. godine, po osnovu Zakona o socijalnoj karti, predstavlja izvor podataka, koji su neophodni za vođenje postupaka za ostvarivanje različitih prava i usluga iz oblasti socijalne zaštite.
Sa druge strane, netačne su tvrdnje koje postoje u jednom delu javnosti, da sistem sam automatski isljučuje korisnike nekog prava.
Naime, sistem daje podatke koji su samo preduslov da zaposleni u centru za socijalni rad pokrenu postupak preispitivanja da li određeno lice, usled novonastalih okolnosti, i dalje ispunjava zakonom definisane uslove da bude korisnik nekog prava, kao što je na primer pravo na novčanu pomoć.
Dakle, nijedno lice nije prestalo da bude korisnik prava po osnovu automatizovano donošene odluke, već odluke donosi isključivo ljudski faktor.
Ovaj registar je doprineo tome da građani lakše i brže ostvaruju prava, jer nisu u obavezi da sami prikupljaju podatke pri podnošenju zahteva i da troše svoje resurse (novac i vreme).
Takođe, centri za socijalni rad proaktivno deluju prema građanima da mogu da ostvare dodatno pravo, što je jedinstven primer brige i odnosa države prema građanima. U čak 106.838 slučajeva građani su obavešteni da mogu da ostvare neko pravo, za šta do sada nisu znali, a po zakonu su mogli, na primer dečji dodatak ili pravo na besplatan vrtić.
Centrima za socijalni rad je, kroz formiranje 12.590 obaveštenja o tome da je lice preminulo, omogućeno da blagovremeno reaguju na tu činjenicu i da spreče dalje isplate.
Istovremeno, pronađeni su slučajevi neosnovanih isplata i nakon što su lica preminula – kod prava Dodatak za pomoć i negu drugog lica 4.427 lica, kod prava Novčana socijalna pomoć 1.134 lica i kod prava Usluge smeštaja 308 lica, pri čemu su u određenom broju slučajeva ove isplate bile i po dve decenije nakon smrti korisnika prava.
Takođe, centri za socijalni rad su kroz dobijena 4.173 obaveštenja o uvećanju nepokretne imovine porodica koje koriste pravo Novčana socijalna pomoć, i kroz dobijena 30.076 obaveštenja o uvećanju prihoda porodica koje koriste istu tu vrstu novčane pomoći, preispitivali uslove za dalje ostvarivanje tog prava.
S tim što se, kako je već navedeno, preispitivanje vrši od strane zaposlenih, odnosno socijalnog radnika, a ne automatski.
Registar je kroz razrešavanje 85.605 obaveštenja o neusaglašenostima podataka o licima iz internih evidencija Ministarstva koje se odnose na socijalnu, dečju i boračko-invalidsku zaštitu, kao i kroz razrešavanje 9.688 obaveštenja o neusaglašenostima sa podacima iz Centralnog registra stanovništva, doprineo povećanju tačnosti podataka o licima, ali i o odlukama daljeg uživanja prava, ako su neusaglašenosti bile od uticaja na to pravo.
Sistem „Socijalna karta“ značajno utiče na „smanjenje greške socijalne isključenosti“, ali i na „smanjenje greške socijalne uključenosti“, zahvaljujući blagovremenim i tačnih podacima, koji se obezbeđuju elektronskom razmenom sa različitim državnim institucijama u realnom vremenu.
Od početka primene sistema „Socijalna karta“, Ministarstvu je izjavljeno 260 žalbi na rešenja centara za socijalni rad, kojima je odlučeno o pravu na novčanu socijalnu pomoć, Gradskom sekretarijatu za socijalnu zaštitu izjavljeno je 197 po istom osnovu, a Pokrajinskom sekretarijatu za socijalnu politiku, demografiju i ravnopravnost polova 291 žalba.
Na evidenciji je 176.580 lica koja primaju novčanu socijalnu pomoć.
Potrebno je imati u vidu da građani, čiji se podaci nalaze u registru „Socijalna karta“, mogu preko portala „eUprava“ da ostvare uvid u svoje podatke, koji se vode u registru.
To je dodatna mogućnost, jer svako lice čiji se podaci nalaze u registru, može da zatraži uvid u njih, kako od centara za socijalni rad, tako i od Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, čime je omogućena potpuna transparentnost.