Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Zdrava hrana najbrže rastući biznis

Privredna komora Srbije
Foto: JKP Beogradske pijace
Srpska ekonomija

Vrednost izvoza organske hrane iz Srbije skočila je čak 30 puta, sa dva miliona evra u 2012. godini na 60 miliona evra u pandemijskoj 2021.

Kada bi se ceo sektor organske proizvodnje Srbije uporedio sa funkcionisanjem preduzeća, bez preterivanja bi se moglo reći da je domaća organska proizvodnja uspešna startap kompanija srpskog agrara i da po brzini rasta može da se uporedi sa IT sektorom, ističe Dimitrije Ivanović, rukovodilac Službe za organsku proizvodnju Privredne komore Srbije.

„Organska proizvodanja u Srbiji raste neverovatnom brzinom. Od 2012. godine kada je bilo dva miliona evra izvoza, sledi eksponencijalni rast na 60 miliona u 2021. godini, a uskoro očekujemo i najnovijije rezultate za prošlu godinu“, kaže Ivanović.

Interesovanje za srpske organske proizvode u svetu raste. O tome svedoči i oko 400 unapred zakazanih poslovnih sastanaka domaćih proizvođača sa potencijalnim ino-partnerima na predstojećem Međunarodnom specijalizovanom sajmu organske hrane „BIOFACH“ 2023, koji će se održati u nemačkom gradu Nirnbergu od 14. do 17. februara. Na njemu će učestvovati 12 srpskih kompanija u organizaciji PKS i Razvojne agencije Srbije, a u saradnji sa Švajcarskim programom za promociju izvoza (SIPPO) i Nacionalnom asocijacijom za organsku proizvodnju „Serbia organica“.

Naučite da „pičujete“

Uspeh i prepoznatljivost srpskih proizvođača organske hrane dolazi iz činjenice da pre svakog nastupa PKS organizuje stručne seminare kako bi ih upoznala sa najnovijim tendencijama u svetu marketinga, prodaje i razvoja poslovanja, objavila je Privredna komora Srbije.

Brzina kojom se danas dešavaju promene u svetu ne ostavlja ni u sektoru organske proizvodnje i prodaje mnogo vremena za gubljenje pa se sastanci i prezentacije proizvoda dešavaju unutar svega nekoliko minuta.

„Kompanije koje prodaju svoje proizvode na tržištu proteklih 20-30 godina, počeli su u vreme kada je tržište bilo u povoju i nije bilo mnogo konkurencije. Ali, tri decenije kasnije, konkurencija dolazi iz ‘svake garaže’ i svakog grada“, kaže Peter Bruner, stručnjak za marketing i prodaju SIPPO-a.

Napominje da nema više starih tehnika prodaje, poput dugačkih pisama i i-mejlova, poziva ili prodaje „od vrata do vrata“ jer niko više nema vremena za duge sastanke i analize i zato je važno naučiti privrednike kako kreirati kratke poruke za potencijalne klijente.

„Pičing (pitch - predstavljanje) mora biti kratak, od dve sekunde do najduže pet minuta. Čak i video od jednog minut je već predug“, objašnjava Bruner.

Nužno je, ukazuje, adaptirati se savremenim trendovima i podseća na propast velikih kompanija, poput Kodaka, koji nisu pratili i prihvatili moderna dostignuća tog vremena.

 „Svetska, a domaća“ malina iz Drenovca

Preduzeće „Drenovac“ iz Arilja je pre 13 godina pokrenulo proizvodnju liofilizovanog voća, znatno pre brojnih firmi iz Evrope i sveta koje se sada bave tim poslom. Danas je ariljska firma uspešna porodična kompanija koja proizvodi oko 100 tona liofilizovanog voća godišnje, od malina do kajsija, kao i drugog duboko smrznutog voća. Na sajmu organske hrane u Dizeldorfu nastupiće peti put, kaže Aleksandar Obradović, menadžer marketinga i prodaje u „Drenovcu“. Navodi da su uz podršku PKS, preduzeća učesnice ovog sajma u Nemačkoj došle od 500.000 evra dogovorenih poslova pre pet godina, do pet miliona evra ugovorenih izvoznih poslova koliko je bilo na prošlogodišnjoj manifestaciji u Nirnbergu.

Vrednost tržišta organskih proizvoda iznosila je 2020. godine u svetu oko 126 milijardi evra. U svetu je 1999. godine bilo oko 200.000 proizvođača organske hrane dok je ta cifra pre dve godine iznosila 3,4 miliona. Srbija beleži cifru od 7.000 proizvođača organske hrane, kažu u Službi za organsku proizvodnju Privredne komore Srbije.

Ostali naslovi

Tokom prošle godine u Srbiji zbrinuto više od 124.000 migranata
Srpska ekonomija
Komesarijat za izbeglice i migracije Republike Srbije saopštio je da je prema poslednjim statističkim podacima tokom 2022. godine u prihvatnim i centrima za azil evidentirano 124.127 migranata, dok ih trenutno u centrima širom zemlje boravi njih 3.059.
Akcije dobrovoljnog davalaštva krvi tokom ove nedelje
Srpska ekonomija
Iz Instituta za transfuziju krvi Srbije podsećaju je da je u toku Zimska kampanja dobrovoljnog davalaštva krvi, petnaesta po redu. Osim u prostorijama ovog instituta, krv se tokom ove nedelje može dati na brojnim lokacijama u saradnji sa gradskim opštinama
Samit cirkularne ekonomije Zapadnog Balkana u maju
Srpska ekonomija
Centar za cirkularnu ekonomiju Privredne komore Srbije organizovaće krajem maja u Beogradu Samit cirkularne ekonomije Zapadnog Balkana kako bi se predstavnici kompanija i donosioci odluka upoznali sa aktuelnim temama iz ove oblasti na globalnom, regionalnom i lokalnom nivou
Srbija se predstavlja na sajmu turizma u Istanbulu
Srpska ekonomija
Predstavnici turističke privrede Srbije učestvovaće od 8. do 11. februara na Istočnomediteranskoj međunarodnoj izložbi turizma i putovanja „EMITT“ u Istanbulu
U Beču rođeno više od 12.000 beba u 2022.
Srpska ekonomija
U bolnicama Bečkog zdravstvenog udruženja je rođeno 12.853 beba u 2022. godini što je 200 beba više nego u prethodnoj. Prosečna starost majki je bila 30,6 godina, dok im je boravak u bolnici trajao u proseku četiri dana. Od ukupnog broja porođaja 274 su bila višestruke trudnoće
Stopića pećinu 2022. godine posetilo više od 100.000 turista
Srpska ekonomija
Stopića pećinu, najposećeniji speleološki objekat Srbije, prethodne godine posetilo je više od 100.000 posetilaca, što je povećanje od 10 % u odnosu na isti period prošle godine
Er Srbija proširuje saradnju sa Ameriken erlajnsom
Srpska ekonomija
Er Srbija je proširila međukompanijsku (interline) saradnju sa Ameriken erlajnsom, jednom od najvećih avio-kompanija na svetu, i na taj način putnicima omogućila dobre veze između Beograda i preko 70 dodatnih destinacija širom Sjedinjenih Američkih Država
Za Nacionalnu nagradu Đorđe Vajfert prijavilo se 35 kompanija i organizacija
Srpska ekonomija
Na deveti konkurs za Nacionalnu nagradu za društveno odgovorno poslovanje „Đorđe Vajfert“ prijavilo se 35 kompanija i organizacija. Svečanost proglašenja dobitnika biće organizovana u prvoj polovini maja ove godine, kaže Sanja Bunić iz Centra za životnu sredinu, tehničke propise, kvalitet i društvenu odgovornost Privredne komore Srbije
Promenljive cene na svetskim produktnim berzama
Srpska ekonomija
Povoljne kiše i Argentini i snežne padavine u SAD koje se smatraju povoljnim za uslove uticale se su na blago snižavaanje cena. AG Rural procenjuje da je brazilska žetva soje dostigla 1,8% u poređenju sa prošlogodišnjih 4,7% do istog datuma. Rod soje se procenjuje na 152,9 miliona tona, dok se rod kukuruza procenjuje na 123,9 miliona tona, što je za oba useva rekordan nivo
Vrednost potrošačke korpe za decembar u Crnoj Gori 800,2 evra
Srpska ekonomija
Vrednost minimalne potrošačke korpe za decembar u Crnoj Gori je, prema podacima Monstata, iznosila 800,2 evra, što je 0,1 odsto više u odnosu na novembar. Od ukupne vednosti minimalne potrošačke korpe, izdaci za hranu i bezalkoholna pića su iznosili 376,8 evura, što je 0,3 odsto više u odnosu na novembar