Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Od filtera za prečišćavanje voda do naprednih solarnih panela 

Institut Vinča pomera granice
Foto: NALED
Srpska ekonomija

Od uređaja za merenje kvaliteta vazduha i gline kao filtera za prečišćavanje industrijskih voda, preko senzora za otkrivanje pesticida u hrani i neutralizatora sumpora iz industrijskog dima, do naprednih solarnih panela, antibakterijskih gelova i visokotemperaturnog posuđa od aluminijumoksida – prvi sajam „Nauka u akciji – inovacije koje čine razliku“ u Institutu za nuklearna istraživanja „Vinča“ predstavio je niz revolucionarnih projekata koji donose konkretna rešenja za globalne izazove. Događaj je organizovan je u okviru jednog od prvih projekata „otvorenih inovacija“ u Srbiji pod nazivom PMInnovia. 

- Ovaj sajam pokazuje kako nauka može da odgovori na globalne izazove, od zaštite životne sredine do unapređenja zdravlja i energetske efikasnosti. Predstavljeni projekti rezultat su multidisciplinarnog pristupa i visoke kompetentnosti naših timova, koji postavljaju standarde ne samo u Srbiji, već i u međunarodnoj naučnoj zajednici - Istakao je direktor Instituta za nuklearne nauke "Vinča"  dr Slavko Dimović.

Direktor Fonda za nauku prof. dr Nenad Filipović navao je sve naučne inovacije mogu da nađu primenu u praksi i da oni na tome rade dugi niz godina.

- Uložili smo oko 100 miliona evra do sada kroz razne programe podrške. Trenutno imamo dva otvorena konkursa, te poziva sve zainteresovane naučnike sa dobrim idejama da se prijave – saopštio je Filipović. 

Projekat PMInnovia pokrenula je kompanija Philip Morris International (PMI) u saradnji sa NALED-om. O značaju ovakvih inicijativa govorila je programska direktorka NALED-a Jelena Bojović.

- Približno svako deseto preduzeće u Srbiji ima neki oblik saradnje sa naučnom zajednicom. Verovatnije je da ovakav oblik saradnje imaju veća preduzeća koja posluju na široj teritoriji, bave se proizvodnjom i inovativna su i digitalno transformisana. Oni imaju i  pozitivniji stav prema ovakvoj vrsti saradnje - istakla je Bojović.

Kompanija PMI aktivno prihvata koncept otvorenih inovacija, koji podrazumeva saradnju sa spoljnim partnerima kao što su istraživačke institucije, startapi i druge kompanije. Ovaj pristup je ključan za naše napore da podstaknemo inovacije i razvijemo nove proizvode i tehnologije koji smanjuju štetnost pušenja, istakao je Marko Brunaco, direktor za inovacije u kompaniji Philip Morris International.

- Uporedo sa transformacijom naše kompanije, želimo kroz ovakve inicijative da podržimo i transformacije Srbije. Prepoznajemo i cenimo ogroman inovacioni potencijal Srbije, kao i neprocenjivu podršku Vlade u podsticanju saradnje između naučne zajednice i industrije -  objasnio je Brunaco.

Podsetimo, PMInnovia je pilot inicijativa kompanije Philip Morris International (PMI) koju sprovodi NALED, a čiji je cilj da se podstakne uvođenje koncepta otvorenih inovacija u Srbiji i pruži podrška naučnicima i inovatorima za razvoj ideja i istraživačko-naučnih projekata koje ova kompanija ali i druge mogu da iskoriste za poboljšanje i inoviranje sopstvenih proizvoda. Kroz ovu inicijativu se nauci omogućavaju novi načini finansiranja istraživanja, a naučnicima se omogućava da njihove inovacije nađu put do korisnika. Vizija kompanije PMI je da Srbija postane regionalni hub i međunarodno prepoznati centar otvorenih inovacija i saradnje nauke i privrede.   

Ostali naslovi

Obuka operatora na softveru za vežbe podržane simulacijama
Srpska ekonomija
Kurs za obuku operatora na simulacionom softveru JCATS, koji je u Centru za obuku putem simulacija u Beogradu realizovan u prethodne dve nedelje, završen je danas dodelom uverenja polaznicima za uspešno savladan program
Kampanja KAD IDE TURA, NE IDE GAS stigla do više od 4 miliona ljudi
Srpska ekonomija
Društveno-odgovorna kampanja KAD IDE TURA, NE IDE GAS, kompanije HEINEKEN Srbija, treću godinu zaredom ostvaruje impresivne rezultate. Kombinacijom outdoor oglašavanja, društvenih mreža i radio reklama, ali i saradnjom sa najvećim fakultetima u zemlji i uz podršku poznatih ličnosti, kampanja je uspešno obuhvatila najširu publiku i došla do više od četiri miliona ljudi
 Kupci iz Evrope i regiona su zainteresovani za voće i povrće iz Srbije
Srpska ekonomija
Šesti Međunarodni sajma voćarstva, povrtarstva i vinogradarstva, Agro Belgrade 2025, biće održan od 30. januara do 1. februara 2025. godine na Beogradskom sajmu
Regenerativna poljoprivreda donosi 20% veće prinose
Srpska ekonomija
Više podsticaja za organsku proizvodnju, prepoznavanje regenerativne poljoprivrede kroz regulativu i podrška inovacijama i razvoju startapa u oblasti hrane i poljoprivrede su mere koje nisu teške da se implementiraju, a veoma brzo bi dale velike rezultate, rečeno je na današnjoj svečanoj sednici Saveza za hranu i poljoprivredu u NALED-u
Veliko priznanje za bečke štandove sa kobasicama
Srpska ekonomija
Bečki „Virstlštand“ ("Würstelstand") postao je deo nematerijalne kulturne baštine, saopštio je UNESCO. Inicijativa je pokrenuta još sredinom juna uz podršku Grada Beča i Bečke privredne komore. Prodajom toplih kobasica od strane takozvanih „Bratlbrater-a“, početkom 18. veka postavljen je temelj kulture „Virstlštanda“
Finansijska pismenost- jedna od osnovnih životnih veština
Srpska ekonomija
Na trećoj konferenciji „Škola novca za osnovca“ sumirani su rezultati i predstavljeni najbolji primeri iz prakse. Od početka projekta, u njega je uključeno skoro 200 škola, dok je obuku prošlo blizu 1.300 nastavnika. Samo u prethodnoj školskoj godini, edukovano je gotovo 700 nastavnika, čime se dodatno ojačao kapacitet škola za prenošenje znanja iz oblasti finansijske pismenosti
Stiže i digitalni novčanik
Srpska ekonomija
U naredne dve godine jačanje informacione bezbednosti, tačnije zaštita od sajber napada i sigurnost podataka u državnom i privatnom sektoru, kao i dalji razvoj digitalnih usluga za građane i privredu biće najvažniji prioriteti NALED-ovog Saveza za eUpravu
San Dijego, Džordžtaun i Hajderabad nove destinacije KLM-a
Srpska ekonomija
Holandska nacionalna avio-kompanija KLM uvodi tri nove destinacije u svoju interkontinentalnu mrežu letova počev od letnjeg reda letenja. Tri nedeljna leta će od 8. maja 2025. povezivati Amsterdam i San Dijego, čime će ovaj grad postati 22. severnoamerička destinacija do koje KLM ima direktne letove
Dva miliona evra za naučne projekte i konferenciju o digitalnom humanizmu 2025.
Srpska ekonomija
Bečki gradski parlament usvojio je niz mera koje imaju za cilj dalji razvoj Beča kao centra nauke i digitalnih inovacija. „Nauka i istraživanje su ključni sektori za budućnost našeg grada. Ove mere potvrđuju Beč kao lidera u inovacijama i digitalnom humanizmu“, naglašava gradska većnica za kulturu i nauku, Veronika Kaup-Hasler
Ženski solarni start – jedinstvena prilika za preduzetnice
Srpska ekonomija
Početkom ove sedmice održan je Ženski solarni start, trodnevni besplatni seminar namenjen ženama koje su zainteresovane za solarne fotonaponske sisteme ali i za mogućnosti za razvoj karijere u oblasti obnovljivih izvora energije