U organizaciji Ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj SR Nemačke u okviru Berlinskog procesa, u Berlinu je održana konferencija ‘’Novi trendovi u razvoju stručnog dualnog obrazovanja u zemljama Zapadnog Balkana''. Na skupu su istaknuti aktuelni procese digitalizacije koji i pred obrazovanje stavljaju nove zahteve i izazove. Učesnicima su predstavljena iskustva iz Srbije u razvoju ove vrste obrazovanja, saopštila je PKS.
Mirjana Kovačević, rukovodilac Centra za edukaciju i dualno obrazovanje je učesnicima panel diskusije u okviru konferencije „Regulatorni okvir u razvoju stručnog obrazovanja u zemljama Zapadnog Balkana“ prikazala nedavno usvojeni srpski Zakon o dualnom obrazovanju, kao i prava, obaveze i koristi koje zakon i model dualnog stručnog obrazovanja donose privredi i Privrednoj komori Srbije.
Slađana Milojević, direktorka klastera modne i odevne industrije „Facts“ i Mara Karanfilović, direktorka Škole za tekstil i dizajn iz Leskovca, predstavile su uspešan primer saradnje privrede i obrazovanja podržan kroz projekat GIZ "Reforma stručnog obrazovanja u Srbiji".
Do sada je kroz dualni model stručnog obrazovanja u Srbiji prošlo 4500 đaka. Od naredne školske godine više od 600 kompanija u 52 grada i opština u Srbiji će učestvovati u stručnom obrazovanju po dualnom modelu. U ovom trenutku u privredi ima mesta za oko 3500 učenika.
Na skupu je istaknuto da iako postoji mnogo mogućnosti koje proističu iz digitalne transformacije, najveći rizik današnjice je slabo pripremljeno društvo za budućnost.
"Ako bi obrazovanje trebalo da bude okosnica rasta, njegov ključni zadatak je da pripremi građane da iskoriste sve mogućnosti i odgovore na izazove ubrzanog, globalizovanog i međusobno povezanog sveta. Kroz brojne primere pokazano je da dualno obrazovanje igra važnu ulogu u u sticanju digitalnih veština, koje su pokretačka snaga inovacija i konkurentnosti. Digitalne tehnologije, kao što su onlajn učenje, razni alati, aplikacije za učenje, laboratorije za virtuelno učenje, će značajno olakšati teoretski deo učenja u dualnom obrazovanju“, naglasila je Mirjana Kovačević.
Budućim srednjoškolcima u Srbiji se nudi mogućnost školovanja po dualnom modelu za nekoliko obrazovnih profila sa izraženom IT komponentom. To su zvanja mašinski tehničar za kompjutersko konstruisanje i tehničar za kompjutersko upravljanje (CNC) mašina i tehničar mehatronike. Pored toga, u ponudi su i elektro-monter mreža i postrojenja, operater u prehrambenoj industriji, turistički tehničar, a izvršeno je i prilagođavanje za učenje kroz rad profila kao što su kuvar, konobar, pekar, mesar i poslastičar.
Berlinski proces je diplomatska inicijativa Nemačke koja za cilj ima da se podrži mirna, stabilna i demokratska budućnost Zapadnog Balkana i unaprede regionalna saradnja i evrointegracije regiona. Uslov za to je povećanje ekonomske stabilnosti kroz unapređenje poslovnog okruženja, ohrabrivanje preduzetništva, rešavanje problema nezaposlenosti mladih i poboljšanje regionalne povezanosti.
Značajan segment u ostvarivanju ekonomske stabilnosti čini i obrazovanje. Nemačka i druge evropske zemlje nemačkog govornog područja pružaju veliku podršku razvoju dualnog modela stručnog obrazovanja u zemljama Zapadnog Balkana, kao opciji za smanjenje nezaposlenosti , a posebno nezaposlenosti mladih, u svakoj od zemalja pojedinačno posmatrano.