Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Vlade Srbije započelo je prvu u nizu stručnih konultacija o okviru za izradu strategije razvoja obrazovanja i vaspitanja do 2027. godine, koja je danas predstavljena stručnoj javnosti za oblast predškolskog i osnovnog obrazovanja i vaspitanja, saopštila je Vlada Srbije.
Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Mladen Šarčević dao je pregled trenutnog stanja u obrazovanju i ostvarenosti ciljeva postojeće strategije i apostrofirao izazove na kojima će se zasnivati prioriteti u narednom periodu.
On je kao opšte strateške ciljeve naveo - unapređenje sveukupnog kvaliteta sistema obrazovanja i vaspitanja, usklađivanje sistema obrazovanja sa neposrednim i razvojnim potrebama pojedinaca, ekonomskog, socijalnog, kulturnog konteksta kroz povećanje kvaliteta procesa i ishoda obrazovanja.
Takođe, on je kao ciljeve naveo i povećanje obuhvata stanovništva obrazovanjem od predškolskog vaspitanja i obrazovanja do visokog obrazovanja i celoživotnog učenja, obezbeđivanje svima prava na kvalitetno i inkluzivno obrazovanje, osposobljavanje i celoživotno učenje i reafirmacija uloge obrazovanja u društvu i državi.
Sadašnji sistem čini mreža od 445 ustanove i to: 162 javne predškolske ustanove sa 2.464 objekata i 283 privatne predškolske ustanove sa 378 objekata. Predškolsko vaspitanje i obrazovanje ostvaruje se i u osnovnim školama koje realizuju pripremni predškolski program, naveo je on.
Ministar je rekao da je prema podacima republičkog Zavoda za statistiku, 2018/19. godine 218.567 dece uključeno u predškolsko vaspitanje i obrazovanje (55,4 odsto) dok je pripremnim predškolskim programom obuhvaćeno 65.067 dece (97,06 odsto).
Šarčević je napomenuo da je zabeleženo povećanje obuhvata dece uzrasta od 3 do 5 godina predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem.
U 2018. godini obuhvat je iznosio 61,3 odsto dece uzrasta od 3 do 5 godina starosti, u odnosu na 52 odsto u 2016. godini, istakao je Šarčević.
Prema njegovim rečima, nova koncepcija predškolskog vaspitanja i obrazovanja u Republici Srbiji „Godine uzleta“, kao sastavni deo Pravilnika o osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja, doneta je 2018. godine.
Trenutno se sprovode reformski procesi koji imaju za cilj povećanje obuhvata dece putem povećanja prostornih kapaciteta, većim angažovanjem lokalnih samouprava na promociji ovog nivoa obrazovanja i savremenim pristupima, što je posebno vidljivo u pomenutim „Osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja“, dodao je Šarčević.
Govornici iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja predstavili su najvažnije oblasti kroz koje će se ostvarivati prioriteti.
Državni sekretar Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Anamarija Viček predstavila je program za manjine, reafirmaciju vaspitne uloge škole i e-obrazovanja, inkluziju, kao i obrazovne politike zasnovane na podacima.
Pomoćnik ministra prosvete Milan Pašić govorio je o metodologiji izrade strategije, dopunskoj nastavi u inostranstvu kao i o povećanju obuhvata i smanjenju osipanja.
Posebni savetnik ministra Gordana Kosanović istakla je značaj inicijalnog obrazovanja zaposlenih, dok je Jasmina Đelić, načelnik Odeljenja za koordinaciju rada školskih uprava, predstavila jednosmenski rad, samo i eksterno vrednovanje i nove strandarde.
Direktor Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja Zlatko Grušanović govorio je o tome koliko su udžbenici u skladu sa novom paradigmom, kao i o profesionalnom razvoju zaposlenih i novim resursima.
Direktor Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja Branislav Ranđelović i zamenik direktora Gordana Čaprić predstavili su praćenje i evaluaciju ocenjivanja, nacionalnih testiranja i malu maturu kao i kompentencije i programe.
U fokusu nove strategije biće razvoj ključnih kompetencija učenika, povećanje obuhvata na svim nivoima obrazovanja, osnaživanje i razvoj ljudskih resursa i osavremenjivanje nastave i uslova u kojima se odvija.
Učesnici konsultacija bili su predstavnici stručne javnosti - vaspitači, nastavnici, direktori, stručna društva, predstavnici Nacionalnog prosvetnog saveta, nastavničkih fakulteta, sindikata, organizacija civilnog društva, kao i predstavnici međunarodnih partnerskih organizacija.
Prepoznajući važnost obrazovanja za rešavanje društvenih i ekonomskih izazova, Evropska unija pruža podršku Srbiji u sprovođenju reforme obrazovanja.
U narednih nekoliko meseci, pored Beograda, stručne konsultacije biće održane i u Nišu, Novom Sadu i Kragujevcu, navodi se u saopštenju.