Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Od juga Srbije do najinovativnijih tržišta Evrope

Kako srpski startapi mogu do Skandinavije
Foto: NALED
Srpska ekonomija

Dok svaki četvrti Danac i svaki peti Šveđanin prati tehnološke novitete, u Srbiji se tako oseća tek 4% građana. Ovi podaci Evrobarometra slikovito pokazuju koliki jaz postoji – ali i kolika je prilika za domaće startape koji imaju ambiciju da igraju na globalnoj sceni. Na Pop up export hubu, u okviru Foruma naprednih tehnologija u Nišu, govorilo se upravo o tome – kako da inovatori iz Srbije zakorače na zahtevna, ali izuzetno podsticajna tržišta nordijskih zemalja. Učesnici su kroz konkretne savete i primere otvorili prostor za prva ozbiljna partnerstva i izlazak na sever Evrope.

- Zemlje poput Finske, Švedske i Danske poznate su po visokoj digitalnoj pismenosti, poverenju u nove tehnologije i sistemskoj podršci inovatorima. Ne samo kroz akceleratorske i mentorske programe, već i kroz ulaganja – između 10% i 20% svih državnih rashoda za istraživačko-razvojne aktivnosti odlazi upravo na projekte u kojima učestvuju i privatne kompanije – rekao je Dušan Vasiljević, direktor za konkurentnost i investicije u NALED-u.

Uspeh u Skandinaviji nije slučajnost – on traži ozbiljnu pripremu, razumevanje drugačije poslovne kulture i visok stepen transparentnosti. Inovacije koje prolaze u ovom delu Evrope nisu samo „pametne“, već moraju rešavati konkretne izazove i biti zasnovane na održivim modelima koji gledaju dugoročno, poručeno je na događaju.

– Ključno je dobro poznavati zemlju u kojoj želite da poslujete, imati mentora, koristiti organizacionu podršku i fokusirati se na jedan region. Kada je proizvod spreman za regionalne okvire, on može krenuti dalje putem globalnog tržišta – istakla je Anni Anttonen, izvršna direktorka operacija startap kampusa Maria 01 iz Helsinkija.

Ona je navela da poseban akcenat stavljaju na očuvanje mentalnog zdravlja startap tima, te da sa njima rade psiholozi koji pomažu osnivačima da izbegnu burnout i očuvaju balans između slobodnog vremena i posla.

Iako trenutno ne nude sopstvene programe podrške, u fokusu su saradnje sa relevantnim inicijativama u Finskoj, kao što su 90 Day Finn, Business Helsinki Accelerator i Health Incubator Helsinki. Takođe, gošća je najavila da je u pripremi prvi Maria 01 akcelerator za startape sa visokim potencijalom rasta.  

Iskustvo poslovanja na ovim tržištima ima Cloud City iz Niša, a njegov osnivač Marko Šćepanović zaključio je da je važna upornost prilikom proboja, te umrežavanje kroz hubove kao što je Maria01, jer omogućavaju kontakte i partnerstva. On je takođe istakao značaj odlaska na sajmove poput Slusha, na koji će StarTech tim u saradnji sa NTP Niš  slati startapove i pružiti im adekvatnu pripremu

Pop-up Export Hub u Nišu organizovan je u okviru projekta StarTech, koji sprovode NALED i Philip Morris International, uz podršku Vlade Republike Srbije, s ciljem da se ubrza digitalna transformacija domaće privrede i osnaži inovacioni potencijal Srbije.

Ostali naslovi

Najbolji božićni market u našem komšiluku i Nova godina u mitskom svetu
Srpska ekonomija
Mađarska i ove godine ulazi u prazničnu sezonu u punom sjaju, a Budimpešta se ponovo potvrđuje kao jedna od najlepših zimskih destinacija u Evropi. Božićni marketi, svetlosne instalacije i bogat kulturni program čine je idealnim izborom za kraj 2025. i doček 2026. godine
Otvoren Christmas market u omiljenoj gradskoj oazi
Srpska ekonomija
Dobro poznata adresa u srcu prestonice, hotel The Bristol Belgrade svečano je otvorio prazničnu sezonu i vrata svog Christmas Garden Market-a, smeštenog u raskošnoj bašti restorana Beatrice
Mišlenov vodič za Beograd za 2026-u
Srpska ekonomija
Mišlenov vodič za Beograd za 2026-u naglašava zrelost i solidnost gastronomske ponude ove balkanske zemlje. Pet novih objekata je dodato u izbor, čime je ukupan broj preporučenih restorana porastao na 25
U Gradskoj upravi sve informacije i pomoć pri podnošenju prijava za evidentiranje i upis prava na nepokretnostima
Srpska ekonomija
Građani Beograda u novouspostavljenom Uslužnom centru Grada Beograda mogu da dobiju sve informacije i pomoć prilikom podnošenja prijava za evidentiranje i upis prava na nepokretnostima
Nina Davidovski najbolja polaznica Agrobiznis škole
Srpska ekonomija
Drugi ciklus Agrobiznis škole, edukativnog programa koji je kompanija Al Dahra pokrenula u Srbiji kako bi podržala mlade stručnjake u sticanju znanja o savremenim praksama u poljoprivredi, završen je u duhu inovativnih ideja i inspirativnih razgovora
Redovna obuka izviđačkih organa Kopnene vojske
Srpska ekonomija
Deo izviđačkih jedinica Kopnene vojske nalazi se u periodu izvođenja kolektivne obuke za realizaciju zadataka na prikupljanju obaveštajnih podataka uz korišćenje savremenih tehničkih sredstava
Poziv dobrovoljnim davaocima krvi
Srpska ekonomija
Institut za transfuziju krvi Srbije pozvao je punoletne sugrađane da i ove nedelje daju krv, što se može učiniti u ovoj ustanovi koja se nalazi u Svetog Save 39, radnim danom od 7 do 19 i subotom od 8 do 15 sati, kao i tokom akcija na terenu
Bečki božićni duh u Beogradu
Srpska ekonomija
Kancelarija grada Beča u Beogradu održala je svoj tradicionalni godišnji koktel 8. decembra, ovoga puta u prazničnoj atmosferi božićnog marketa beogradskog hotela „Radisson Collection“. Ambijent inspirisan čuvenim bečkim božićnim marketima pružio je savršenu pozadinu za okupljanje gostiju
Podrška ženskom preduzetništvu
Srpska ekonomija
Praznični Erste Bazar ženskog preduzetništva #verujusebe, koji se ove godine održava treći put zaredom, biće organizovan 13. decembra u Botaničkoj bašti „Jevremovac“. Ulaz je slobodan za sve posetioce, a događaj traje od 11 do 15 časova
Održana konferencija Biznis i inovacije – modeli održive saradnje
Srpska ekonomija
Skoro dve trećine kompanija u Srbiji vidi konkretan prostor da ubrza rast kroz inovacije i saradnju sa startapovima, ali im nedostaju jasni modeli, partneri i struktura, rezultat je ovogodišnjeg AmCham Lap Time istraživanja, a čiji će detaljni rezultati biti objavljeni sledeće nedelje