Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Srbija na 9. mestu u svetu po izloženosti pretnjama koje dolaze iz online sveta

Beograd
Srpska ekonomija

Prema stepenu rizika od sajberpretnji koje dolaze sa interneta, korisnici u Srbiji su rangirani na visokom 9. mestu. U skladu sa globalnim trendovima koji govore da je broj novodetektovanih uzoraka malvera u 2024. godini porastao za 14% na 467.000 uzoraka dnevno, Kaspersky beleži umereni rast gotovo svih tipova pretnji i u Srbiji. Posebno je uvećan broj detekcija rensomvera (71.6% više detekcija nego prethodne godine) i šestostruko veći broj finansijskog i bankarskog malvera, usmerenog na bankarske podatke korisnika, bankomate ili PoS terminale. Blagi pad registrovan je samo u broju RDP napada koji ciljaju prvenstveno zaposlene koji rade na daljinu.

“Ovakvi podaci samo potvrđuju da smo, prethodnih godina, sa pravom upozoravali da naše tržište postaje jednako privlačno sajberkriminalcima kao i ostala globalna tržišta. Digitalna transformacija i sve veća oslonjenost na online servise i kupovinu koja nam donosi brojna olakšanja u svakodnevnom funkcionisanju, postavlja pred korisnike interneta iz naše zemlje potrebu za povećanim oprezom i informisanošću kako bi ostali bezbedni, a u slučaju kompanija i donosi potrebu adekvatne zaštite kompanijske infrastrukture”, komentarisao je Dragan Davidović, generalni direktor kompanije Kaspersky za istočnu Evropu.

Da smo deo globalnih trendova najbolje ilustruje činjenica da korisnici SubsCrab aplikacije u Srbiji odvajaju 784 eura na pretplatu za online servise, i to za prosečno 7.5 takvih servisa po osobi, među kojima prednjače YouTube Premium, Spotify, iCloud+, Netflix i Google One. Ovo samo malo zaostaje za globalnim prosekom od 895 izdvojenih eura za 12 takvih servisa.

Međutim, istraživanje sprovedeno u martu ove godine, na uzorku od preko 1000 ispitanika, pokazalo je da su i zloupotrebe savremenih tehnologija česte, jer je 55% ispitanika potvrdilo da je bilo (ili veruje da je bilo) uhođeno putem primene neke od tehnologija (15% korišćenjem aplikacije na telefonu, 8% kroz neovlašćen pristup web kameri, 7% kroz laptop aplikaciju). Više od petine (21%) ispitanika potvrdilo je da je iskusilo neki oblik uznemiravanja od osobe sa kojom su u romantičnoj vezi, bilo da je reč o slanju neželjene email poruke (8%), slikanju ili snimanju bez dozvole (7%), fizičkom uhođenju (5%), preuzimanju naloga na društvenim mrežama (4%) ili instalaciji stalkerver programa.

Opsežno istraživanje koje je kompanija Kaspersky sprovela u oktobru ove godine na 27 tržišta širom sveta, pokazalo je veoma ozbiljnu statistiku kada su u pitanju kompanije; više od polovine (51%) bilo je žrtva sajbernapada i svaka peta kompanija (19%) imala je i iskustvo curenja podataka. Ovaj postotak značajno je varirao u zavisnosti od veličine kompanije – dok je 11% velikih enterprise kompanija imalo i curenje podataka prilikom sajbernapada, to je bio znatno češće slučaj sa sektorom malih i srednjih preduzeća (28%). Troškovi izazvani napadom, koji uključuju direktne troškove i investicije potrebne za oporavak je za 65% najvećih kompanija uveliko prelazio iznos od 2 miliona dolara. Ni za mala i srednja preduzeća taj trošak nije bio beznačajan, jer je dve trećine (68%) imalo troškove koji prevazilaze 50.000 dolara. Gotovo sve kompanije koje su iskusile sajbernapad (99%) prijavilo je smetnje u aktivnostima u različitim sektorima (42% komunikaciji, 40% marketing automatizaciji, 35% podršci klijentima, 32% razvoju proizvoda ili proizvodnji) što je samo povećalo stepen ozbiljnosti i napora potrebnih za oporavak od napada.

Ipak, svega 10% kompanija štiti sve svoje korporativne i desktop računare, a samo 8% to isto radi sa svim korporativnim mobilnim telefonima, ostavljajući značajan prostor sajberkriminalcima da pronađu ulaz u infrastrukturu kompanije. Pored propusta u osiguranju infrastrukture, samo 58% velikih kompanija i 46% malih i srednjih koristi profesionalne trening servise za svoje zaposlene, čime se otvara širok prostor i za zloupotrebu ljudskog faktora u napadima na kompanije. To potvrđuje i podatak da je 34% uspešnih napada bilo podržano svesnom ili nesvesnom aktivnošću zaposlenih.

“Iako ova statistika govori o ozbiljnosti problema i izazovima sa kojima se kompanije suočavaju, ohrabruje podatak da, po prvi put, 100% kompanija izjavljuje da primenjuje (ili aktivno razmišlja o primeni) endpoint rešenja kako bi osiguralo svoju infrastrukturu. Ukoliko se jednako ozbiljno bude pristupilo i u smanjenju rizika ljudskog faktora kroz adekvatne i kvalitetne treninge i edukaciju zaposlenih, imaćemo ambijent u kojem će kompanije moći sa znatno manje smetnji da se fokusiraju na poslovanje i poslovne rezultate”, rekao je Dragan Davidović, generalni direktor kompanije Kaspersky za istočnu Evropu.

Ostali naslovi

Upisni rok za vojne škole do 30. juna
Srpska ekonomija
Ministarstvo odbrane raspisalo je drugi upisni rok za školovanje u prestižnim vojno-obrazovnim ustanovama - Vojnoj akademiji, Vojnoj gimnaziji i Srednjoj stručnoj vojnoj školi „1300 kaplara”. Sv zainteresovani mogu se prijaviti do 30. juna 2025. godine
Svetski samit gradonačelnika u Beču
Srpska ekonomija
U glavnom gradu Austrije se od 2. do 4. jula 2025. godine održava međunarodna konferencija gradonačelnika na temu održivog razvoja gradova. „World Cities Summit Mayors Forum“ okupiće oko 70 gradonačelnika i predstavnika gradskih vlasti iz celog sveta, među njima i iz Londona, Hamburga, Seula, Brizbejna, Praga, Dohe, Dubaija itd
Život je lep kada stvaramo zajedno
Srpska ekonomija
Kompanija LG Electronics proglasila je pobednike ovogodišnjeg likovnog konkursa za učenike osnovnih škola pod nazivom „Život je lep kada stvaramo zajedno“. Konkurs je organizovan s ciljem da podstakne dečju kreativnost i istakne značaj univerzalnih vrednosti kao što su prijateljstvo, solidarnost, saosećanje i timski duh
Pitali smo beogradske vozače koliko su odgovorni, a evo koji su njihovi izgovori
Srpska ekonomija
Prva lekcija svakog vozača početnika jeste da se upozna s vozilom – da podesi sedište, da namesti retrovizore, da komotno može da dohvati papučice. I što više iskustva ima, vozač preskače jedan važan korak, zato što ga podrazumeva – da „podesi“ sebe. Odnosno, da proveri da li je dovoljno usredsređen za vožnju i odmoran. To, naravno, znači i – bez alkohola u krv
Prestižna nagrada za Vienna AirportCity
Srpska ekonomija
Poslovni centar „Vienna AirportCity“ ponovo je dobio prestižnu nagradu „European Real Estate Brand Award 2025“ (REB) u kategoriji „Poslovni kampus Austrije“. Time se lokacija na bečkom aerodromu već šesti put zaredom svrstava u sam vrh austrijske industrije nekretnina
Beograd na mapi evropske automobilističke elite – stiže 6to6 Motor Europe Tour 2025
Srpska ekonomija
Beograd ovog leta ulazi u red gradova koji žive za snagu motora, perfekciju dizajna i zvuk visokooktanskih emocija! U sklopu prestižnog Europe Tour 2025, u nedelju, 29. juna, od 19 do 21 čas, na Kula Plazi u Beogradu na vodi, ljubitelje automobilizma očekuje jedinstvena izložba luksuznih sportskih automobila
Osnovna obuka vojnika na služenju vojnog roka
Srpska ekonomija
U centrima za obuku Vojske Srbije u Somboru, Valjevu i Leskovcu u toku je realizacija osnovne obuke vojnika koji su dobrovoljno služenje vojnog roka započeli početkom ovog meseca
Prva edikativna radionica o bezbednosti dece u saobraćaju na Novom Beogradu
Srpska ekonomija
Najpoznatiji junak kampanje za bezbednost dece u saobraćaju „Pažljivko” u svom prepoznatljivom kostimu, uz angažovanje stručnog lica, održao im je veoma kvalitetan saobraćajno-obrazovni čas, obogaćen svim onim važnim informacijama, ali i protkan zabavnim karakterom, kako bi im bio što zanimljiviji
PKS predstavila devet novih AI servisa za privredu
Srpska ekonomija
Privredi su na raspolaganju: Digitalni katalog izvoznika, ESG Standard, InnoLab, PKS AI, BIZ Srbija, BizChat, CA Cloud, Upravljaj upravnikom i Reputeo AI Chat, alati razvijeni s ciljem da obezbede dostupnost znanja i podršku 24/7, bez čekanja i papirologije
Cvetna iznenađenja po čitavom Beču
Srpska ekonomija
Ko se tokom vikenda, 28. i 29. juna 2025. nađe u glavnom gradu Austrije neka tokom šetnje širom otvori oči! Naime, povodom „Dana usamljenog buketa“ (Lonely Bouquet Day), bečki cvećari sakriće oko 1.000 pažljivo aranžiranih malih buketa širom grada, kao mirisni pozdrav svim Bečlijama