Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

EU taksa na emisije ugljen dioksida – pretnja ili prilika za srpsku privredu?

Beograd
Srpska ekonomija

Evropska unija sa udelom od gotovo 60% ukupnog izvoza Srbije u prošloj godini najveći je trgovinski partner naše zemlje i kada od 1. januara 2026. u skladu sa CBAM uredbom (Carbon Border Adjustment Mechanism - Mehanizam prekograničnog usklađivanja cene ugljenika) na snagu stupi naplata taksi za emitovane količine ugljen dioksida za proizvode koji ulaze na tržišta evropskih država, biće direktno pogođeno šest industrija – cementna, gvožđa i čelika, električne energije, alumunijuma, đubriva i vodonika - ali će posledice neminovno osetiti cela srpska privreda. Mogu li nova briselska pravila osim pretnje da budu i prilika za pogođene sektore da očuvaju i povećaju konkurentnost na tržištu EU?

NALED-ov Savez za zaštitu životne sredine u narednom periodu biće primarna platforma kako bi se srpska privreda pripremila za novi EU mehanizam prekograničnog usklađivanja cene ugljenika, definisali predlozi mera za pomoć pogođenim industrijama da sačuvaju proizvodne kapacitete, unapredio rad nacionalnih institucija i uveo CBAM koncept u domaće zakonodavstvo. Cilj rada na regulatornoj reformi jeste da se zajedno sa predstavnicima institucija i industrijama pogođenih CBAM regulativom dođe do najboljih rešenja koja će smanjiti emisiju CO2 i zaštiti domaće tržište, u skladu sa evropskim praksama.

Veliki korporativni sistemi kao što je Holcim grupa, u okviru koje posluje i kompanija Lafarge Srbija, imaju obavezu izveštavanja o ukupnim emisijama ugljen-dioksida regulatornim telima EU, dok istovremeno finansijska tržišta prate i analiziraju šta je od najavljenih akcija na smanjenju emisija CO2 i izvršeno.

- To znači da CBAM nije stvar izbora, već prioritet svake kompanije koja se nalazi na berzi i još jedan pokazatelj  na osnovu koga se potencijalni investitori opredeljuju da investiraju u industriju koja je danas opterećena zahtevima vezanim za CO2 regulativu. Kompanije ne traže subvencije niti materijalnu podršku bilo koje prirode, međutim, ono što se očekuje je hitna podrška regulatornih tela Vlade Srbije kroz donošenje ključnih mera kako bi srce srpske privrede kucalo i posle januara 2026 – kaže Dimitrije Knjeginjić, direktor Lafarge Srbija.

Ukazuje da dok EU konutinuirano usavršava mehanizme uz pomoć kojih bi industrije smanjile emisiju CO2 i bila zaštićena tržišta njihovih zemalja, u Srbiju se bez ikakve kontrole dozvoljava uvoz proizvoda sa najvišim emisijama ugljen-dioksida, često i sumnjivog porekla, čime se obesmišljava napor domaćih proizvođača da smanje emisije CO2.

- Ovakva realnost na tržištu je u potpunoj suprotnosti sa strategijom Evropske unije za trajnim smanjenjem emisija gasova sa efektom staklene bašte. Osim obaveze da kao država primenjujemo sva pravila koja važe u EU kako bi srpski proizvođači roba mogli da izvoze svoje proizvode na evropsko tržište, nužno je da se identična pravila uvedu i za sve uvoznike proizvoda na srpsko tržište, a koji su predmet CBAM - ističe naš sagovornik.

U suprotnom, ukazuje Knjeginjić, srpsko tržište biće preplavljeno proizvodima koji svoje mesto više ne mogu pronaći na tržištu EU usled CBAM regulative, što će dovesti do tektonskih poremećaja tržišta gde će domaća industrija čelika, cementa, veštačkih đubriva biti izbrisana. Navodi i da se cementna industrija smatra odgovornom za oko 7-8% ukupnih globalnih emisija CO2 i zbog toga je suočena sa različitim društvenim i tehničkim izazovima kako bi dekarbonizovanu i cirkularnu ekonomiju primenila u praksi.

- Saradnja NALED-a sa ključnim industrijskim akterima može doprineti najvažnijem zajedničkom cilju - očuvanju i jačanju konkurentnosti srpske privrede, pa samim tim i cementne industrije. Dobro pripremljen privredni ambijent ne samo da će sačuvati radna mesta u industriji, već će stvoriti priliku da se taj broj poveća. Kreiranje nacionalnog regulatornog sistema koji će obezbediti energetski intenzivnoj industriji mehanizme i alate da pruži odgovor na CBAM, smanji svoje GHG emisije, jeste jedan od najvećih izazova donosiocima odluka u Srbiji – ističe Knjeginjić.

U cilju što bržeg i efikasnijeg prilagođavanja cementne industrije novim privrednim okolnostima uslovljenih CBAM regulativom, Knjeginjić navodi pet mera kao neizostavne: obezbediti dostupnost alternativnih sirovinskih materijala koji smanjuju emisije CO2, dozvoliti uvoz otpada u energetske svrhe kao što su to omogućile sve zemlje iz našeg okruženja, ograničiti uvoz roba koje imaju veći ugljenični otisak od istih proizvoda proizvedenih u Srbiji, usvojiti poseban zakonski okvir za industriju pogođenu CBAM regulativom i uvesti identična pravila na emisije CO2 koja važe unutar zemalja EU (monitoring, izveštavanje, verifikacija, trgovina i oporezivanje uvoza).

Cementna industrija jeste najbolja praksa EU za korišćenje alternativnih goriva, odnosno trajno zbrinjavanje otpada, a procene su da bi kompanije u Srbiji mogle da utroše više od milion tona građevinskog otpada kao sirovinu za proizvodnju klinkera i kao mineralni dodatak za proizvodnju cementa i time značajno smanje emisije CO2.

Ostali naslovi

Bečka nedelja mode u znaku održivosti i inkluzije
Srpska ekonomija
U modnom šatoru u Bečkoj muzejskoj četvrti ove nedelje otvorena je 16. Bečka nedelja mode na kojoj će biti prikazano ukupno 26 revija austrijskih i međunarodnih modnih kreatora. Među učesnicima su bečki brendovi kao što su „Ferrari Zöchling“ i „Pitour“, ali i međunarodni kreatori poput dizajnerke Jane Gavalcove iz Slovačke ili tajlandskog brenda „Gingdid Design“
Beograd na vodi donirao sadnice drveća novoj Beogradskoj autobuskoj stanici
Srpska ekonomija
Beograd na vodi donirao je Beogradskoj autobuskoj stanici (BAS) više od 60 sadnica odraslog drveća, čija je sadnja u toku u Bloku 42 na Novom Beogradu. Drvoredi holandskog bresta ulepšaće novo autobusko čvorište i doprineće boljem kvalitetu vazduha, a sadnja se obavlja u saradnji sa JKP „Zelenilo Beograd“
Za maturante poljoprivredne škole u Svilajncu 1,7 miliona dinara
Srpska ekonomija
Devet srednjoškolaca iz Svilajnca i okolnih opština dobilo je danas donacije u vidu poljoprivredne opreme ukupne vrednosti 1,7 miliona dinara za unapređenje svojih gazdinstava. Sredstva su dodeljena u okviru aktivnosti „Osnaživanje mladih poljoprivrednika”, putem konkursa za dodelu sredstava za podsticaj poljoporivrede u 2024. godini
Solidarnost i humanost na delu
Srpska ekonomija
Beogradski maraton će i ove godine u saradnji s kompanijom dm drogerie markt biti organizator sve popularnije dm Ženske trke, koja će se na Adi Ciganliji održati 6. oktobra 2024. Ova trka u dužini od 7,7 kilometara oko Savskog jezera organizuje se 17. put, namenjena je ženama svih generacija i za cilj ima promociju značaja fizičke aktivnosti, posebno trčanja i hodanja
Jeftiniji letovi iz Beograda
Srpska ekonomija
Otkad se 2021. vratio u Srbiju, KLM, preko svog haba u Amsterdamu, povezuje Beograd sa gotovo160 destinacija širom sveta. Ove jeseni su te destinacije još bliže, jer ova avio-kompanija nudi svojim putnicima karte po promotivnoj ceni
Svečano uručena glavna nagrada Velike letnje nagradne igre TO Zlatibor
Srpska ekonomija
U ponedeljak, 09. septembra 2024. godine, u sali Inovacionog biznis centra Zlatibor, u okviru organizovane Velike letnje nagradne igre, je svečano uručena glavna nagrada – automobil marke Opel Korsa , a dobitnica je Nada Radovanović iz Modriče (BiH)
Instant plaćanje putem usluge Prenesi
Srpska ekonomija
Trenutno, na osnovu odobrenja Narodne banke Srbije uslugu „Prenesi” omogućilo je 13 banaka
Srpska nacionalna avio-kompanija dva puta nedeljno do Azurne obale
Srpska ekonomija
Er Srbija će 19. septembra 2024. godine ponovo uspostaviti direktnu avio-liniju između Beograda i Nice. Do tog grada u Francuskoj, srpska nacionalna avio-kompanija će leteti dva puta nedeljno, četvrtkom i nedeljom, a let će trajati oko dva sata. Avio-karte su od danas u prodaji
Vek školovanja srpskog civilnog i vojnog vazduhoplovnog kadra
Srpska ekonomija
Vazduhoplovna akademija, škola koja obrazuje stručne kadrove za civilno i vojno vazduhoplovstvo, obeležava stogodišnjicu svog postojanja i 22. septembra, sa početkom od 12 časova, na svom aerodromu u Vršcu organizuje veliki međunarodni aero-miting
Kako da do jeftinijih avio-karata
Srpska ekonomija
Air France „Rendez-vous“ promotivna kampanja traje od 10. do 30. septembra 2024. Karte se mogu iskoristiti od 18. septembra 2024. do 30. juna 2025. godine, dok period putovanja za Severnu Ameriku traje od 24. septembra 2024. do 31. marta 2025.