Samostalna prijava stanja brojila zaživela je u Srbiji i trenutno oko 400.000 korisnika prijavljuje stanje brojila putem mobilne aplikacije ED Srbije, mejlom, telefon ili direktno na šalteru Elektrodistribucije Srbije, rečeno je na Međunarodnoj stručnoj konferenciji „Kupac – samočitač kao deo evropskog distributivnog sistema“ u organizaciji portala Energija Balkana.
Predsednik Saveta Agencije za energetiku Srbije (AERS), Dejan Popović rekao je da je samoočitavanje prihvaćeno u svetu i ocenio da predstavlja veliki benefit za korisnike elektrodistributivnog sistema u Srbiji, a posebno je pozitivno što dobijaju preciznije račune za potrošnju električne energije.
„Samoočitavanje treba da se propagira da ljudi znaju da time ništa ne gube, već da samo dobijaju. Treba videti i da se uvede da se u startu da i neki mali podsticaj za onoga ko je samočitač. Što više ima samočitača, veću korist ima i elektrodistribucija, jer smanjuje troškove“, naglasio je Popović.
Ana Pavlović, direktor Direkcije za podršku tržištu u Elektrodistribuciji Srbije rekla je da najveći broj korisnika za prijavu stanja koristi mobilnu aplikaciju. Precizirala je da je prošlog meseca 270.000 građana očitalo brojila putem aplikacije, a ovog meseca se očekuje dalji rast.
„Jutros je bilo 250.000 prijava, iako je peti dan u mesecu. A rok za prijavu je od 1. do 6. u mesecu“, precizirala je Pavlović i dodala da više od 100.000 građana koristi ostale načine projave stanja brojila - internet stranicu EDS-a, besplatni poziv Kontakt centra na broj 0800 360 300 ili lično na šalteru.
Kako je naglasila, samostalna prijava stanja brojila nije obaveza, već mogućnost koja je uvedena Zakonom o energetici i precizirana uredbom.
„Najvažnije je da je građanima data opcija izbora više mogućnosti. Na njima je izaberu šta im najviše odgovara“, rekla je Pavlović i ocenila da je samoočitavanje jako bitno za one koji žive u kućama, a korisno je i za one kod kojih je brojilo unutar samog objekta, pa može da bude nedostupno čitačima zbog zaključanih vrata.
Sanja Bundalo, rukovodilac Službe za odnose sa tržištem i snabdevačima ODS Elektrokrajina iz Banja Luke rekla je da u Republici Srpskoj samoočitavanje brojila za električnu enegiju nije zakonom uređeno, ali da u praksi od ukupno 280.000 korisnika svakog meseca oko 10.000 samostalno dostavi stanje.
„Očitavanje brojila na terenu je veliki trošak za elektrodistribucije. Dodatno zaposleni čak jednu četvrtinu radnog vremena provedu u očitavanju umesto da se bave primarnim poslovima. Pažljivo ćemo razmotriti i nadam se, prepisato model koji je primenila Elektrodistribucija Srbije“, rekla je Bundalo.
Željko Marković iz Saveza enegetičara Srbije rekao je da se u nekim evropskim državama kao što su Nemačka i Austrija potrošnja električne enegije očivata jednom godišnje i da je mesečno očitavanje neracionalno za distribucije.
„Samoočitavanje bi trebalo da popuni tu prazninu dok ne automatizujemo očitavanje, odnosno uvedemo pametna brojila“, zaključio je Marković.