Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Virtuelna realnost postaje svakodnevica avijacije

Nova stvarnost u postpandemijskom svetu
Foto:KLM
Srpska ekonomija

U okviru godišnje skupštine IATA, 25. novembra, KLM je predstavio novu ulogu virtuelne realnosti (VR) u svetu avijacije i saopštio da će se u ovoj avio-kompaniji gotovo svi, počev od pilota, preko mehaničara i kabinskog osoblja pa do čistača kabina, obučavati putem VR-a. Industrije se pripremaju za novu stvarnost u postpandemijskom svetu i okreću inovacijama, a nakon što je prošle godine učesnicima godišnje skupštine IATA u Seulu predstavio Flying V, avion budućnosti, KLM je ove godine ponudio još jedan pogled u budućnost.

Inovacija i VR u KLM-u

KLM konstantno uvodi inovacije u svoje proizvode, usluge i procedure namenjene kako putnicima, tako i za zaposlenima. Uvođenje VR u proces treninga samo je jedna od njih.

Za početak VR ne treba mešati sa proširenom stvarnošću (AR), koju su do sad i deca upoznala. Dok AR samo dodaje digitalne elemente u prikaz uživo (poput sočiva na Snepčetu), VR podrazumeva iskustvo tokom kog je korisnik potpuno uronjen u virtuelan svet i potpuno isključen iz fizičkog. Korišćenjem VR uređaja korisnici se mogu ubaciti u brojna zamišljena okruženja, ali i ona stvarna, poput kabina ili kokpita vazduhoplova. To znači da piloti i kabinsko osoblje mogu vežbati gašenje požara, sletanje na vodu i druge procedure u kontrolisanim uslovima i bez samog aviona.

KLM koristi tri različita načina snimanja sadržaja u VR: interaktivne, kompjuterski generisane slike; video snimci iz prvog lica od 360 stepeni; statične fotografije od 360 stepeni

Zašto je VR tako pogodan za trening

Istraživanja pokazuju da korišćenje VR-a pomaže ljudima da brže savladaju nove veštine i budu sigurniji tokom primene naučenog. Takođe, tokom treninga pomoću VR-a, ljudi su emocionalnije povezani sa sadržajem, što posledično dovodi do toga da su koncentrisaniji i bolje usvajaju znanja.

U KLM-u se VR koristi kako bi se zaposleni još tokom treninga stavili u problemske situacije koje će ih sutra dočekati na poslu. Ova tehnologija omogućava da se kreiraju situacije koje za koje bi u normalnim okolnostima trebalo čekati posebne uslove. Takođe, VR omogućava da se treninzi koji zahtevaju prisustvo aviona, kao što su, guranje vazduhoplova ili pričvršćivanje avio-mosta, obave više puta, jer kompanija može da održi tu vrstu obuke i dok je avion na letu.

Primena

VR se može koristiti u gotovo svakoj situaciji koja zahteva trening. Pored već pomenutih primera postavljanja avio-mosta i guranja vazduhoplova, VR se koristi i za obuku posada za čišćenje kada se koristi novi tip vazduhoplova. Na primer, posada za čišćenje koja se putem VR-a upoznala s kabinom koju koristi Boing 787, uspela je da očistiti vazduhoplov 15 minuta brže od predviđenog vremena i to bez greške. VR je takođe moguće koristiti i u pripremi kabinskog osoblja za hitne postupke, poput gašenja požara na letu, što je inače gotovo nemoguće vežbati s istim intenzitetom u kontrolisanim uslovima.

Sledeći koraci za VR trening

KLM čak planira da više osoba trenira u kokpitu. Takođe, kompanija će probati da sertifikuje EASA-inu obuka za VR kokpit, koja bi na kraju zamenila neke od standardnih komponenti treninga, poput obuke u učionici i udžbenika. Sledeći planirani koraci su obuka za zaposlene u inžinjeringu i na održavanju koji bi u VR-u pokretali avionske motore, kao i obuka kabinskog osoblja za vazduhoplovnu evakucaiju gde bi naučili procedure prinudnog sletanja, poput sletanja na vodu.

Ostali naslovi

ViennaUP 2026: Startuj globalno
Srpska ekonomija
Jedan od najautentičnijih startap festivala u Evropi bečki „ViennaUP“ održava se od 18. – 22. maja 2026. godine. „Vienna Business Agency“ poziva startape iz celog sveta da se prijave do 15.3.2026. godine i iskoriste priliku da dobiju podsticaj i učestvuju na događaju
Trendovi i predviđanja bezbednosti industrijskih sistema za narednu godinu
Srpska ekonomija
Udeo ICS računara napadnutih malverom ostao je visok: kretao se oko 21,9% u prvom kvartalu, da bi opao na 20% do trećeg kvartala. Ovo ukazuje na postepena poboljšanja u odbrani organizacija u pogledu sajber-bezbednosti
Kako Power BI menja način donošenja odluka u firmama
Srpska ekonomija
Suština Business Intelligence nije u tome da prikupi što više podataka, već da ih obradi i pretvori u jasnu, smisleno povezanu sliku poslovanja koja omogućava da se brže reaguje, sigurnije odlučuje i preciznije planira
Napredna AI tehnologija za vozila budućnosti
Srpska ekonomija
Kombinujući napredne AI modele sa moćnim računarskim mogućnostima Snapdragon Cockpit Elite platforme, LG uvodi nove standarde u razvoju vozila koja funkcionišu na principima veštačke inteligencije
Kako da izbegnete efekat anksioznosti nakon kafe?
Srpska ekonomija
Kafa je jedan od najomiljenijih napitaka na ovim prostorima – ne samo zbog ukusa i mirisa, već i zbog trenutka koji nam donosi. Iako se povremeno može desiti da se nakon šoljice osetimo anksiozno, odnosno „drugačije nego inače“, stručnjaci potvrđuju da razlog najčešće nije u samoj kafi
Pametna stabla
Srpska ekonomija
Kako bi se dugoročno očuvala vitalnost gradskih stabala i efikasnije koristili resursi, Bečko zelenilo u saradnji sa gradskim energetskim preduzećem „Wien Energie“ i gradskim sekretarijatom za digitalizaciju testira digitalne senzore za merenje vlažnosti zemljišta u okviru projekta „Smart Trees“
Jesen, prehlade i kafa: balans koji lako postižete
Srpska ekonomija
Jesen je doba kada se svakodnevica ubrzava: deca kreću u škole i vrtiće, u prevozu je gužva, temperatura varira od jutarnjeg mraza do popodnevnog otopljenja… I dok se borimo sa kijavicom, umorom i blažom malaksalošću, svakodnevne obaveze ne čekaju — posao, obaveze, porodica...
Transparentnost veštačke inteligencije postaje ključna tema digitalnog društva
Srpska ekonomija
Dostavljači su ključan deo Wolt platforme. Kao partneri, imaju potpunu slobodu da biraju kad, gde i koliko rade. Algoritmi omogućavaju transparentno i efikasno raspoređivanje poslova – dodela isporuke se zasniva na blizini, vrsti prevoznog sredstva i dostupnosti
Kako AI menja očekivanja IT zajednice
Srpska ekonomija
Očekivanja IT zajednice ubrzano se menjaju pod uticajem veštačke inteligencije, ali tehnološki napredak za njih ima vrednost samo kada je praćen etikom, odgovornošću i brigom o ljudima. Iako 46% ispitanika navodi da su im kompanije koje koriste AI privlačnije, poverenje ostaje veoma osetljiva kategorija
BlueNoroff cilja rukovodioce na Windows i macOS sistemima
Srpska ekonomija
Na globalnoj Security Analyst Summit konferenciji na Tajlandu, Global Research and Analysis Team (GReAT) kompanije Kaspersky predstavio je najnovije aktivnosti APT grupe BlueNoroff kroz dve visoko ciljanje zlonamerne kampanje – „GhostCall“ i „GhostHire“