Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Kako AI menja očekivanja IT zajednice

Talent X 2025
Srpska ekonomija

Tokom septembra 2025. godine sajt HelloWorld.rs sproveo je Talent X, najveće domaće istraživanje percepcije IT poslodavaca koje realizuju Infostudovi sajtovi. Cilj istraživanja bio je da se utvrdi kako IT stručnjaci u Srbiji doživljavaju kompanije na tržištu rada, koje vrednosti im znače, šta ih privlači i koji faktori presudno utiču na odluku gde žele da grade svoju karijeru. U istraživanju je učestvovalo 1.298 IT profesionalaca, a percepcija poslodavaca posmatrana je kroz šest ključnih faktora - iskustvo rada u kompaniji, kulturu, ponašanje lidera, odlike posla, mogućnosti razvoja karijere i nagrađivanje.

Ovogodišnji rezultati pokazuju da se očekivanja IT zajednice ubrzano menjaju pod uticajem veštačke inteligencije, ali da tehnološki napredak za njih ima vrednost samo kada je praćen etikom, odgovornošću i brigom o ljudima. Iako 46% ispitanika navodi da su im kompanije koje koriste AI privlačnije, poverenje ostaje veoma osetljiva kategorija: 61% bi promenilo mišljenje ukoliko bi se pojavile vesti o zloupotrebi AI - od neetičkog korišćenja podataka do pristrasnih algoritama u zapošljavanju. U vremenu u kojem reputacija putuje brže nego ikada, ovakav signal dobija dodatnu težinu.

Iako je veštačka inteligencija snažan pokretač promena, ljudska dimenzija i dalje ostaje centralna. IT stručnjaci žele okruženje koje podstiče eksperimentisanje, neguje otvorenost i dopušta greške koje prate proces učenja. Najpoželjniji poslodavci, prema njihovom iskustvu, oni su koji istovremeno vrednuju doprinos ljudi i tehnologije, ali i prepoznaju stres i nesigurnost koje AI može doneti. Čak 67% ispitanih kaže da kompanije koje aktivno rade na smanjenju tog pritiska uživaju znatno bolju reputaciju i veće poverenje.

Uloga lidera posebno se izdvaja kao presudna. Za 79% učesnika istraživanja etičko odlučivanje lidera o primeni AI-ja predstavlja ključni deo percepcije poslodavca, dok većina očekuje da upravo lideri inspirišu timove da istražuju mogućnosti koje tehnologija donosi, da podstiču učenje i da stvaraju kulturu u kojoj napredak veština postaje prirodan deo rada. U periodu u kojem se IT poslovi transformišu iz temelja, vođstvo koje razume i tehnologiju i ljude postaje jedan od najvažnijih pokazatelja kvaliteta poslodavca.

Istovremeno, većina IT stručnjaka AI vidi kao alat koji im omogućava da rade smislenije i kreativnije. Za 74% ispitanih AI smanjuje vreme utrošeno na rutinu, 59% se oseća sigurnije nakon usvajanja novih AI veština, dok 73% veruje da im ove kompetencije ubrzavaju napredovanje. Međutim, deo njih oseća i dozu zabrinutosti - 23% priznaje strah da bi AI mogla da zastari njihove trenutne veštine, što dodatno potvrđuje očekivanje da poslodavci aktivno ulažu u razvoj ljudi.

Istraživanje pokazuje i da kultura nagrađivanja inovacija ulazi u novu fazu. Poslodavci koji prepoznaju i cene korišćenje AI alata grade snažniji imidž u zajednici, dok zaposleni sve jasnije poručuju da žele da njihov doprinos razvoju AI rešenja bude primećen, vrednovan i nagrađen. U okruženju koje se dinamično menja, ulaganje u ljude ostaje najvažniji temelj kvalitetnog employer brendinga.

Na osnovu glasova 1.298 ispitanika, ovogodišnji nosioci titula VRH IT POSLODAVAC su:

1. Microsoft
2. Nordeus
3. Bosch

Među ovogodišnjih TOP 10, uz tri najbolje rangirane kompanije, našle su se i sledeće (abecednim redom): AMD, Cisco, Databricks, Fishingbooker, Levi9, Rivian i Ubisoft.

Ovom prilikom, u četvrtak 20. novembra, u Beogradu je održan događaj na kojem su prisustvovali predstavnici više od 20 IT kompanija koje su se našle u najužem izboru ovogodišnjeg istraživanja. Tokom susreta predstavljeni su rezultati Talent X-a, nakon čega su i zvanično proglašeni dobitnici titule VRH IT POSLODAVAC.

Ostali naslovi

Kako AI menja očekivanja IT zajednice
Srpska ekonomija
Očekivanja IT zajednice ubrzano se menjaju pod uticajem veštačke inteligencije, ali tehnološki napredak za njih ima vrednost samo kada je praćen etikom, odgovornošću i brigom o ljudima. Iako 46% ispitanika navodi da su im kompanije koje koriste AI privlačnije, poverenje ostaje veoma osetljiva kategorija
BlueNoroff cilja rukovodioce na Windows i macOS sistemima
Srpska ekonomija
Na globalnoj Security Analyst Summit konferenciji na Tajlandu, Global Research and Analysis Team (GReAT) kompanije Kaspersky predstavio je najnovije aktivnosti APT grupe BlueNoroff kroz dve visoko ciljanje zlonamerne kampanje – „GhostCall“ i „GhostHire“
Nova nada za hronične bolove u zglobovima
Srpska ekonomija
Artroza spada među najčešće bolesti zglobova i predstavlja sve veći zdravstveni problem. Oko 1,4 miliona ljudi u Austriji pati od ovog hroničnog trošenja zglobova, a broj obolelih i dalje raste. Stručnjaci procenjuju da će se broj slučajeva artroze do 2030. godine povećati za oko 30 odsto
Zajednička odgovornost banaka i građana
Srpska ekonomija
Oktobar je Evropski mesec sajber bezbednosti – period posvećen podizanju svesti o važnosti digitalne sigurnosti, posebno u oblasti finansija. Sa ubrzanom digitalizacijom i razvojem mobilnog i internet bankarstva, raste i potreba da korisnici finansijskih usluga razumeju rizike digitalnog okruženja i način na koji mogu da ih prepoznaju i zaštite se
Korišćenje AI-a u planiranju putovanja
Srpska ekonomija
Glavni motiv za korišćenje AI-a u planiranju putovanja ušteda vremena i pojednostavljivanje priprema, ističe 73% ispitanika u istraživanju. Drugi važni benefiti, koje navodi 65% učesnika, uključuju pronalaženje informacija o glavnim atrakcijama odredišta i personalizovane preporuke prilagođene individualnim preferencijama
Marina Abramović u bečkoj Albertini
Srpska ekonomija
Bečki muzej „Albertina“ u saradnji sa galerijom „Bank Austria Kunstforum“ prikazuje prvu veliku retrospektivu Marine Abramović u Austriji. Izložba pruža obiman pregled njenog stvaralaštva. Tokom čitavog trajanja izložbe svakodnevno će se izvoditi rekonstrukcije (reenactments) istorijskih performansa
Leto donosi sve češće suše, a mi gubimo vodu i tamo gde je ima
Srpska ekonomija
Uprkos značajnim tehnološkim dostignućima, uključujući i najnoviji razvoj veštačke inteligencije, ispostavilo se da nam preti nestašica nečega bez čega ne mogu ni domaćinstva ni veliki poslovni sistemi, a to je voda
Da li znate šta sve povezuje Srbiju i Maltu?
Srpska ekonomija
Iako je Malta više od 1000 km vazdušnom linjom udaljena od Srbije, mnoge veze čvrsto povezuju ove dve zemlje. Navešćemo samo neke, a ostavljamo vama da istražite i ostale: Spomenik sećanja na brodolom srpskih vojnika 1918, Parohija Sv. Apostala Pavla i Sv. Nikole, Forum srpskih književnika ARTE...
Gotovo trećina putnika koristi AI za planiranje svojih putovanja
Srpska ekonomija
Istraživanje* je potvrdilo da je veštačka inteligencija postala široko rasprostranjen alat među aktivnim korisnicima interneta. Prema istraživanju kompanije Kaspersky, 28% ispitanika veruje veštačkoj inteligenciji kada je reč o planiranju putovanja, od kojih je 96% iskazalo zadovoljstvo tim iskustvom, a 84% planira da je koristi i ubuduće
Malta – putovanje kroz vreme
VISITMALTA
U samom srcu Mediterana, tamo gde se plavetnilo neba stapa s tirkiznim morem, nalazi se Malta – malena, ali neprocenjivo bogata zemlja istorije, lepote i duše. Ova ostrvska država, smeštena između Evrope i Afrike, već vekovima čuva svoju jedinstvenu priču. I ta priča počinje u njenom glavnom gradu – veličanstvenoj Valeti