Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Održiva mobilnost za zdraviji život

Evropska nedelja mobilnosti 2021.
Srpska ekonomija

Ove godine se obeležava jubilej, 20 godina Evropske nedelje mobilnosti, pod sloganom ,,Krećimo se održivo! Ostanimo zdravi!’’. Ova kampanja širom Evrope podržava lokalne inicijative kojima gradovi nizom aktivnosti i manifestacija čine okruženje bezbednijim, zelenijim, i inkluzivnijim, ali i utiču na psihološki i fizički boljitak svojih stanovnika i promociju zdravih životnih stilova.

Od početka 2000-tih na hiljade institucija, preduzeća, NVO i gradova pridružili su se ovom sve masovnijem pokretu kako bi se urbano okruženje učinilo boljim mestom za život. Ravnopravno sa evropskim zemljama stala je i Srbija gde se Evropska nedelja mobilnosti obeležava gotovo dve decenije, a broj gradova i opština koji se priključuju je iz godinu u godinu sve veći.

Ove godine Evropska nedelja mobilnosti održava u skladu sa temom ,,Održiva mobilnost za zdraviji život’’, a izbor teme inspirisan je teškoćama koje su Evropa i ceo svet iskusili tokom Kovid-19 pandemije. Takođe, tema ukazuje na mogućnosti za promenu koje je globalna zdravstvena kriza stvorila širom Evrope, ka zelenijoj budućnosti i korišćenju alternativnih i nemotorizovanih vidova prevoza.

Cilj ovogodišnje kampanje je da se očuva fizička i mentalna forma kroz istraživanje lepota gradova, regiona i država, i da se, kao i prethodnih godina, pruži doprinos očuvanju životne sredine i zdravlju. Trendovi započeti prošle godine, kao što je povećana fizička aktivnost i korišćenje mobilnosti sa nultom emisijom, zahtevaju dalji podstrek. Mada je tehnologija promenila živote ljudi u pogledu urbane mobilnosti, izazovi u smislu zagađenja vazduha i bezbedne i održive mobilnosti postali su važniji nego ikada pre.

Prošle godine, gradovi i opštine su Evropsku nedelju mobilnosti obeležili nizom aktivnosti koje su imale dugoročan uticaj na stanovnike. Po broju učenica jedinica lokalne samouprave Srbija je zauzela 17. mesto od ukupno 52 države, sa 10 gradova „zlatnih učesnika“ što je najbolji rezultat od početka obeležavanja kampanje u Srbiji. Ove godine je pred jedinicama lokalne samouprave veliki izazov, prestići prošlogodišnji rezultat, a što je još važnije uticati na promenu svesti ljudi u pogledu zdravih stilova života i afirmacije svakog pojedinačnog akta očuvanja životne sredine.

Koordinatori kampanje Evropska nedelja mobilnosti za Srbiju su Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Stalna konferencija gradova i opština – Savez gradova i opština Srbije. Aktivnosti koje SKGO realizuje u okviru Evropske nedelje mobilnosti podržane su kroz projekat “Podrška lokalnim samoupravama u Srbiji na putu ka EU – druga faza” koji finansira Vlada Švedske.

Ostali naslovi

Gotovo trećina putnika koristi AI za planiranje svojih putovanja
Srpska ekonomija
Istraživanje* je potvrdilo da je veštačka inteligencija postala široko rasprostranjen alat među aktivnim korisnicima interneta. Prema istraživanju kompanije Kaspersky, 28% ispitanika veruje veštačkoj inteligenciji kada je reč o planiranju putovanja, od kojih je 96% iskazalo zadovoljstvo tim iskustvom, a 84% planira da je koristi i ubuduće
Malta – putovanje kroz vreme
VISITMALTA
U samom srcu Mediterana, tamo gde se plavetnilo neba stapa s tirkiznim morem, nalazi se Malta – malena, ali neprocenjivo bogata zemlja istorije, lepote i duše. Ova ostrvska država, smeštena između Evrope i Afrike, već vekovima čuva svoju jedinstvenu priču. I ta priča počinje u njenom glavnom gradu – veličanstvenoj Valeti
Sada imamo šansu: Punim gasom ka eri čiste energije
Piše: Antonio Gutereš, generalni sekretar Ujedinjenih nacija
Energija je usmeravala put čovečanstva – od ovladavanja vatrom, preko stavljanja pare u pogon, do cepanja atoma. Danas je trenutak da zakoračimo u novo doba. Prošle godine, skoro svi novoizgrađeni kapaciteti za proizvodnju električne energije su bili iz obnovljivih izvora. Ulaganja u čistu energiju porasla su na 2 biliona dolara
Obmanujući dokumenti
Srpska ekonomija
Kompanija Kaspersky je identifikovala naprednu fišing kampanju koja targetira zaposlene putem personalizovanih imejlova i priloženih dokumenata sakrivenih iza ažuriranja HR politika. Ova kampanja predstavlja značajnu eskalaciju u fišing taktikama jer napadači prilagođavaju ne samo tekst imejla, već i priloge, obraćajući se direktno svakom pojedinačnom primaocu
TU Beč i Harvard osmislili novu vrstu lasera
Srpska ekonomija
Međunarodni istraživački tim sa Tehničkog univerziteta u Beču (TU Wien) i sa Harvard univerziteta (Harvard John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences) je razvio novi tip lasera čija se talasna dužina može veoma precizno podešavati unutar određenog infracrvenog spektra
Klimt, MAK i dvorac Imendorf: Spaljeno, uništeno, nestalo?
Srpska ekonomija
Državni Muzej primenjenih umetnosti u Beču (današnji MAK) izgubio je u požaru smeštenom u dvorcu Imendorf Laksenburšku sobu, različite istočnoazijske i islamske predmete, umetničke zanatske radove iz ranog novog veka, više od pedeset komada nameštaja, kožne tapete, dvanaest tepiha i Mehlinger grobnicu...
TOP 5 GREŠAKA početnika u investiranju i kako da ih izbegnete
Srpska ekonomija
Investiranje više nije rezervisano samo za stručnjake iz sveta finansija. Danas je dovoljno da imate pristup internetu, osnovno znanje, i uz čak i manji kapital, možete da postanete investitor
Milenijalci traže sigurnost u zlatu
Srpska ekonomija
Istraživanje Banke Amerike pokazuje da 45 odsto milenijalaca već poseduje zlato, dok još toliko planira da investira u žuti metal. State Street Global Advisors, jedan od najvećih svetskih upravljača finansijskim fondovima, u svom nedavnom istraživanju, utvrdio je da milenijalci prosečno imaju 17 odsto svog investicionog portfolija u zlatu
Beč traži nove načine da smanji temperaturu u gradu
Srpska ekonomija
Ukoliko bi se cela gradska zelena infrastruktura – parkovi i zeleni krovovi – optimalno navodnjavala, temperature bi se u pojedinim delovima mogle smanjiti i do 3 °C, dok bi se u proseku na nivou grada moglo postići smanjenje temperature do 1,5 °C
Usamljenost među milenijalcima
Srpska ekonomija
Usamljenost je sve veći problem među milenijalcima, jer najnovija istraživanja pokazuju da se 57% mladih Evropljana oseća umereno ili čak ozbiljno usamljeno. Ova pojava može podstaći milenijalce da se okrenu digitalnim prostorima kako bi nadoknadili nedostatak tradicionalnih oblika socijalizacije, poput druženja na poslu i okupljanja uživo