Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Franšizing u Srbiji

Beograd
Srpska ekonomija

Prema podacima Privredne komore Srbije,, više od 240 kompanija u Srbiji svoj rad bazira na konceptu franšiza, a 65 odsto njih su inostrani brendovi.

Globalna ekonomska kriza nije u velikoj meri uticala na ovaj segment poslovanja, kaže Marica Vidanović, rukovodilac Centra za Severnu, Centralnu i Južnu Ameriku, i Australiju u Privrednoj komori Srbije. To potvrđuju poslednji podaci međunarodnih institucija koje prate ovaj vid poslovanja, a koji pokazuju da franšizing u svetu generiše oko 4,8 odsto globalnog BDP-a.  U svetu postoji oko 30.000 franšiza. U Evropi, više od 15.000 njih radi na oko 3,5 miliona lokacija i zapošljava 25 miliona ljudi.

„U doba svetske ekonomske krize, izazvane pandemijom korona virusa, značaj franšizinga je postao još veći. Održivosti ovog koncepta kroz ujedinjavanje mreže primaoca, obezbeđenje nižih cena kod dobavljača, spajanje finansijskih sredstava za nastavak realizacije marketing strategije, doprinosi da roba ili usluge prema krajnjem kupcu budu pristupačnije sa nižom, odnosno, konkurentnijom cenom, da jačaju svoju prisutnost i poziciju na tržištu, za razliku od drugih samostalnih malih i srednjih preduzeća”, objašnjava Vidanović.

Kada je reč o broju franšiza u Srbiji, primetna je velika razlika između broja firmi koje daju i primaju franšize, odnosno, domaćih i inostranih franšiza. U Francuskoj, Italiji, Španiji, Engleskoj i Nemačkoj, ovaj odnos je čak i do 80 posto u korist domaćih franšiza, dok je u većini zemalja izjednačen.

„Svest o prednostima i mogućnostima franšizinga raste u Srbiji proteklih godina. Najviše je zastupljen u sektoru usluga, a upravo se na usluge i sektor prehrambenih proizvoda gleda sa velikom nadom kada se govori o ekonomskom razvoju Srbije”, ističe Vidanović.

Istraživanja pokazuju da je zbog obuka, prenosa “know how” znanja i veština, i mentorstva tokom poslovanja, franšizing znatno održiviji način poslovanja od pokretanja samostalnog posla, jednostavniji i jeftiniji način širenja poslovanja. Franšiza se, inače, ne kupuje niti prodaje, nego preuzima, odnosno ustupa ili iznajmljuje na određeno vreme, uz obaveznu podršku poslovanju i uz plaćanje ulazne franšizne nadoknade, koju određuje onaj koji ustupa franšizu.

O franžizingu će biti reči na Međunarodnom sajmu franšizinga i partnerstva, koji će se održati uz podršku Privredne komore Srbije, na Beogradskom sajmu 6. i 7. aprila 2022. godine. Za preduzeća i posetioce iz Srbije, ova manifestacija će biti jedinstvena prilika da se upoznaju sa konceptom franšiza, nauče kako sopstveni posao mogu da vode pod dobro poznatim brendom, pronađu partnere i započnu novi biznis, objavila je Privredna komora Srbije.

Na sajmu franšiza biće prisutni domaći i međunarodni franšizni koncepti. Pored izlagačkog prostora, organizovaće se i prateće edukativne konferencije, sadržaji namenjeni potencijalnim kupcima franšiza, nezaposlenima koji žele da započnu sopstveni posao, preduzetnicima, institucijama... Koliko je biznis zasnovan na modelu franšizinga značajan, pokazuje podatak da se čak 70 posto tržišne privrede u SAD zasniva na franšiznom poslovanju u 75 različitih delatnosti, najviše u industriji hrane i restorana.

Ostali naslovi

Crna Gora je produžila rok za istraživanje nafte
Srpska ekonomija
Ima li nafte u podmornici u Crnoj Gori – pitanje je na čiji odgovor će se čekati duže nego što je planirano. Naime, Vlada Crne Gore usvojila je Informaciju o zahtevu Eni Montenegro BV, Holandija i Novatech Montenegro BV, Holandija za produženje prvog perioda istraživanja iz Ugovora o koncesiji za proizvodnju ugljenvodonika
Beogradska zima do kraja februara
Srpska ekonomija
I ove godine Beograd je pripremio raznovrsne besplatne programe i događaje kojima će obeležiti, predstojeće novogodišnje i božićne praznike. U okviru manifestacije Beogradska zima kroz zabavne programe, od 10. decembra, pa sve do kraja februara, svi Beograđani i gosti Beograda, a pre svega sva deca, imaju priliku da ulepšaju praznične dane i osete novogodišnju čaroliju na najlepši način
Počela prijava za dodelu turističkih vaučera
Srpska ekonomija
Počelo je prijavljivanje za turističke vaučere koji se dodeljuju u cilju podsticanja turističkog prometa domaćih turista na teritoriji Republike Srbije. Prijava će se primati od 1. januara zaključno sa 15. oktobrom 2022. godine, a potencijalni korisnici su u obavezi da na šalterima JP ,,Pošta Srbije” podnesu prijave najkasnije 30 dana pre početka realizacije aranžmana
Primena novog modela finansijskog izveštavanja od 1. januara
Srpska ekonomija
Agencija za privredne registre Republike Srbije (APR) saopštila je da je prvi rok za dostavljanje redovnih godišnjih finansijskih izveštaja za 2021. godinu 31. mart 2022. godine
Dugogodišnja saradnja privrednih komora iz Vidina i Zaječara
Srpska ekonomija
Komoru  Zaječar posetio  je Krasimir Kirilov,  predsednik Privredne komore iz Vidina, Republika Bugarska. Razgovaralo se o poboljšanju prekogranične saradnje, predstavljeni su ciljevi i aktivnosti Komora u 2022. godini
Srećna Nova 2022.godina
Srpska ekonomija
Srećnu Novu godinu i Božić želi vam Srpska ekonomija!
Uspon Kine na svetski ekonomski tron odložen za dve godine
Srpska ekonomija
Globalni bruto domaći proizvod (BDP) prvi put će sledeće godine premašiti 100 triliona dolara, a Kini će trebati još dve godine da svrgne SAD sa svetskog ekonomskog trona, pokazalo je istraživanje britanske kompanije Cebr
Godina počinje s Ulicom otvorenog srca
Srpska ekonomija
Tradicionalno, kao i svake godine, Beograđani će i ovog 1. januara proslaviti Novu godinu sa svojim dragim gostima i prijateljima, komšijama i sugrađanima u „Ulici otvorenog srca“, ulici koja ih poziva da svi zajedno u Novoj godini pomognemo onima kojima je pomoć najpotrebnija
Sokobanja otvara Baštu otvorenog srca
Srpska ekonomija
Turistička organizacija Sokobanja organizuje tradicionalnu manifestaciju „Bašta otvorenog srca“, u subotu 01. januara, tačno u podne, preko puta bašte “Ozren”, u centru Sokobanje
Radno vreme Parking servisa tokom praznika
Srpska ekonomija
Tokom novogodišnjih i božićnih praznika 1, 2, 3. i 7. januara neće biti kontrole i naplaćivanja parkiranja u zoniranim delovima grada, dok će od 4. do 8. januara naplata i kontrola parkiranja, kao i svi šalteri "Parking servisa" raditi uobičajeno