Prema podacima Privredne komore Srbije,, više od 240 kompanija u Srbiji svoj rad bazira na konceptu franšiza, a 65 odsto njih su inostrani brendovi.
Globalna ekonomska kriza nije u velikoj meri uticala na ovaj segment poslovanja, kaže Marica Vidanović, rukovodilac Centra za Severnu, Centralnu i Južnu Ameriku, i Australiju u Privrednoj komori Srbije. To potvrđuju poslednji podaci međunarodnih institucija koje prate ovaj vid poslovanja, a koji pokazuju da franšizing u svetu generiše oko 4,8 odsto globalnog BDP-a. U svetu postoji oko 30.000 franšiza. U Evropi, više od 15.000 njih radi na oko 3,5 miliona lokacija i zapošljava 25 miliona ljudi.
„U doba svetske ekonomske krize, izazvane pandemijom korona virusa, značaj franšizinga je postao još veći. Održivosti ovog koncepta kroz ujedinjavanje mreže primaoca, obezbeđenje nižih cena kod dobavljača, spajanje finansijskih sredstava za nastavak realizacije marketing strategije, doprinosi da roba ili usluge prema krajnjem kupcu budu pristupačnije sa nižom, odnosno, konkurentnijom cenom, da jačaju svoju prisutnost i poziciju na tržištu, za razliku od drugih samostalnih malih i srednjih preduzeća”, objašnjava Vidanović.
Kada je reč o broju franšiza u Srbiji, primetna je velika razlika između broja firmi koje daju i primaju franšize, odnosno, domaćih i inostranih franšiza. U Francuskoj, Italiji, Španiji, Engleskoj i Nemačkoj, ovaj odnos je čak i do 80 posto u korist domaćih franšiza, dok je u većini zemalja izjednačen.
„Svest o prednostima i mogućnostima franšizinga raste u Srbiji proteklih godina. Najviše je zastupljen u sektoru usluga, a upravo se na usluge i sektor prehrambenih proizvoda gleda sa velikom nadom kada se govori o ekonomskom razvoju Srbije”, ističe Vidanović.
Istraživanja pokazuju da je zbog obuka, prenosa “know how” znanja i veština, i mentorstva tokom poslovanja, franšizing znatno održiviji način poslovanja od pokretanja samostalnog posla, jednostavniji i jeftiniji način širenja poslovanja. Franšiza se, inače, ne kupuje niti prodaje, nego preuzima, odnosno ustupa ili iznajmljuje na određeno vreme, uz obaveznu podršku poslovanju i uz plaćanje ulazne franšizne nadoknade, koju određuje onaj koji ustupa franšizu.
O franžizingu će biti reči na Međunarodnom sajmu franšizinga i partnerstva, koji će se održati uz podršku Privredne komore Srbije, na Beogradskom sajmu 6. i 7. aprila 2022. godine. Za preduzeća i posetioce iz Srbije, ova manifestacija će biti jedinstvena prilika da se upoznaju sa konceptom franšiza, nauče kako sopstveni posao mogu da vode pod dobro poznatim brendom, pronađu partnere i započnu novi biznis, objavila je Privredna komora Srbije.
Na sajmu franšiza biće prisutni domaći i međunarodni franšizni koncepti. Pored izlagačkog prostora, organizovaće se i prateće edukativne konferencije, sadržaji namenjeni potencijalnim kupcima franšiza, nezaposlenima koji žele da započnu sopstveni posao, preduzetnicima, institucijama... Koliko je biznis zasnovan na modelu franšizinga značajan, pokazuje podatak da se čak 70 posto tržišne privrede u SAD zasniva na franšiznom poslovanju u 75 različitih delatnosti, najviše u industriji hrane i restorana.