Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Javne nabavke sa socijalnim elementima šansa za marginalizovane grupe

Beograd
Srpska ekonomija

Primena tzv. socijalnih kriterijuma za izbor najpovoljnije ponude u postupcima javnih nabavki značajno bi doprinela otvaranju novih radnih mesta za marginalizovane grupe, sigurnijim uslovima za rad i podstakla etičnu kupovinu, a istovremeno napravio bi se prostor za razvoj socijalnih preduzeća.

Međutim, u Srbiji kriterijumi rodne ravnopravnosti i socijalnog uključivanja se ubedljivo najmanje koriste za izbor ponuda, a većina učesnika u procesu, bilo da su naručioci ili ponuđači, nije ni upoznata sa njima, pokazalo je istraživanje NALED-a.

Prema izveštaju Kancelarije za javne nabavke iz 2020, vrednost nabavki opao je na 6,8% BDP-a što, iako daleko ispod evropskog nivoa, ostavlja dovoljno prostora da se na tržištu ostvari i pozitivan socijalni uticaj, objavio je NALED.

Kako bi podstakli institucije da kupovinu robe, usluga i radova, iskoriste i za rešavanje određenih društvenih problema, NALED je, uz podršku Švedske agencije za međunarodnu saradnju (Sida), a u saradnji sa Koalicijom za razvoj solidarne ekonomije, u okviru projekta „Efektivne javne nabavke u službi ekonomskog rasta“, izradio analizu preporuka za uključivanje socijalnih elemenata u sve segmente javne nabavke – od pripreme dokumentacije, preko određivanja kriterijuma za dodelu ugovora, do realizacije.

- Univerzalni ciljevi socijalnih elemenata u nabavkama svuda u svetu su iskorenjivanje siromaštva, zaštita životne sredine i stvaranje jednakih mogućnosti na tržištu, a u njihovoj primeni u Centralnoj Evropi prednjači Poljska, u kojoj su, prema poslednjoj analizi iz 2018, bili zastupljeni u 73,5% oglasa. Na ovaj način naručioci mogu da zahtevaju od ponuđača da poštuju socijalna i radnička prava i tako obezbede pravedne plate, sigurne radne uslove i rodnu ravnopravnost ili da preduzmu konkretne mere za ostvarivanje društvenih ciljeva. Takođe, socijalna preduzeća, čija je glavna odlika da doprinose rešavanju nekog socijalnog problema, mogu najbolje da odgovore na takav zahtev naručilaca – kaže Nikola Komšić, koordinator za regulatornu reformu u NALED-u, navodeći ključne nalaze analize „Razvoj javnih nabavki sa socijalnim elementima“, sprovedene u okviru projekta.

Prema njegovim rečima, masovnije uključivanje socijalnih kriterijuma u bodovanje ponuda ni na koji način ne bi ugrozilo konkurenciju. Podaci sa Portala javnih nabavki, pokazuju da je tokom prošle godine samo 37 ugovora dodeljeno u okviru rezervisanih javnih nabavki, a na tržištu postoji oko 500 socijalnih preduzeća, koja bi mogla da se nađu u ulozi ponuđača.

- Sektori sa najvećim obrtom kapitala, kao što su građevina, zdravstvo i trgovina, najpogodniji su za uključivanje socijalnih elemenata. Na primer, kod nabavke bolničkih uniformi, možete postaviti kriterijum da u proizvodnji rade osobe sa invaliditetom i druge teže zapošljive grupe ili da proizvođač poseduje određene sertifikate koji svedoče o dobrim uslovima i platama zaposlenih. Kod pripreme urbanističkih planova, od ponuđača se može tražiti da je već učestvovao u kreiranju prostora na socijalno-inkluzivan način, tako da su javne površine i zgrade pristupačne svima – navodi Komšić.

Određeni pomak ostvaren je novim Zakonom o javnim nabavkama, kojim je proširena odredba da se nabavka može rezervisati samo za preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje lica sa invaliditetom. Od 2020. godine, ova odredba odnosi se na sva socijalna preduzeća, čiji je osnovni cilj društvena i profesionalna integracija lica u nepovoljnom položaju, dok su osim osoba sa invaliditetom, kao ta lica označene i druge marginalizovane grupe – žrtve nasilja, bivši zatvorenici, Romi i Romkinje i drugi.

Uključivanje socijalnih elemenata bilo bi zastupljeno u nabavkama kod kojih je ključni kriterijum dodelu ugovora  ekonomski najpovoljnija ponuda, koja pored cene u obzir uzima i kvalitet ponuđenog proizvoda ili usluge i čiju veću zastupljenost u ukupnom broju postupaka NALED zagovara kroz projekat „Efektivne javne nabavke u službi ekonomskog rasta“. Ipak, ovaj kriterijum za dodelu ugovora imao je prednost u odnosu na najnižu cenu u samo 6% slučajeva, što je pad od tri procentna poena u odnosu na 2019. Predlog NALED-a je da Kancelarija za javne nabavke izradi konkretne smernice i predloge kriterijuma, kako bi dodatno edukovala sve učesnike u procesu i promovisala ulogu socijalnih preduzeća u društvu. 

Ostali naslovi

Znanjem do posla – za brže zapošljavanje mladih u Srbiji
Srpska ekonomija
U svečanoj sali Naučno-tehnološkog parka Niš, uz prisustvo predstavnika Ambasade Švajcarske u Srbiji, održana je prezentacija programa Platforme za obuku na radnom mestu – „Zaposleni po meri Vašeg biznisa”, koji se realizuje u okviru švajcarsko-srpskog projekta „Znanjem do posla“ (E2E)
Nastavak aktivnosti Projekta ENHANCE
Srpska ekonomija
PKS-RPK Zlatiborskog upravnog okruga, Privredna komora Federacije Bosne i Hercegovine i Centar za edukaciju i podizanje svesti o potrebi povećanja energetske efikasnosti-Energis organizovali su,19. aprila 2022.godine na Zlatiboru, predstavljanje dokumenta "Analize tržišne inteligencije, inovacija i sposobnosti komercijalizacije prekograničnih malih i srednjih preduzeća"
Austrijske kompanije povlače se iz Rusije
Srpska ekonomija
Od 1.000 anketiranih austrijskih kompanija, 600 njih najavljuje da će svoje poslovanje povući iz Rusije, pokazalo je istraživanje Univerziteta Jejl
Do subote rok za prelazak na novi model e-fiskalizacije
Srpska ekonomija
Poreska uprava je do sada odobrila 462 elementa elektronskog fiskalnog uređaja, a na sajtu Poreske uprave purs.gov.rs se nalazi spisak elemenata i proizvođača, kako bi se obveznici odlučili koji fiskalni uređaj će koristiti. Do 23. aprila ukupno je 140.684 obveznika prijavilo 204.353 lokacije poslovnog prostora
Rejting useva u svetu
Srpska ekonomija
Rejting useva ozime pšenice u SAD je samo 30% dobro do odlično, što je 2 poena niže nego prethodne nedelje i na najnižem nivou od 1996. Nedostatak vode u velikim ravnicama na jugu se nastavlja i to ugožava prinose budućeg roda
Srednji kurs dinara 117,6346
Srpska ekonomija
Prvog radnog dana u ovoj nedelji dinar vredi prema evru približno kao i pre Uskrsa
Tokom prvog kvartala 2022. godine prometovano 41.587 nepokretnosti
Srpska ekonomija
Tokom prvog kvartala 2022. godine prometovano je ukupno 41.587 nepokretnosti. Kada se posmatra vrsta prometovanih nepokretnosti najveće učešće tokom prvog kvartala 2022. godine imao je promet stanova, sa ukupnim udelom od 29 odsto, što predstavlja povećanje od 1 odsto u odnosu na prvi kvartal prethodne godine. Drugo na listi je građevinsko zemljište sa ukupnim udelom od 18 odsto
Rast obima prometa pšenice i kukuruza
Srpska ekonomija
Najvažnija vest sa Produktne berze u protekloj nedelji je uvođenje kvota za izvoz pšenice, kukuruza, brašna i rafinisanog suncokretovog ulja, koje će se primenjivati od početka maja i važiće na mesečnom nivou. Ukupan promet za ovu nedelju iznosi 6.280 tona, čija finansijska vrednost iznosi 244.637.130,00 dinara
U Beču više od 700.000 noćenja u martu
Srpska ekonomija
Beč je dostigao više od 700.000 noćenja u martu ove godine i time ostvario plus od 696 odsto u odnosu na isti period u 2021. godini. U poređenju sa martom 2019. godine ostvareno je 55 odsto noćenja
Poskupelo meso u Bosni i Hercegovini
Srpska ekonomija
Brojna poskupljenja osnovnih životnih namirnica udarila su na novčanike građana Bosne i Hercegovine, a među njima je i ono što je omiljeno širom zemlje - suvo meso, za čak 20 odsto