Problem osipanja i ranog napuštanja redovnog školovanja dece romske nacionalnosti, kao i neprocenjiva uloga i značaj roditelja u procesu odrastanja njihove dece i prevazilaženju transgeneracijskog siromaštva, polazna su osnova projekta “Rastimo zajedno” koji od maja 2021. do septembra 2022.godine realizuje Centar za reintegraciju i aktivizam Beograd (CRA). Potreba za ovim modelom podrške prepoznata je u rezultatima sprovedenog istraživanja „Potrebe roditelja dece romske nacionalnosti osnovnoškolskog i srednjoškolskog uzrasta koji žive na teritoriji GO Zvezdara” i fokus grupe na temu “Roditeljske kompetencije romske populacije i kreiranja optimalnog modela pomoći i podrške“ u okviru istog projekta.
Aktivnosti projekta „Rastimo zajedno“ imaju za cilj dugoročno i održivo unapređenje mogućnosti roditelja romske nacionalnosti da aktivno učestvuju u njihovom obrazovanju do punoletstva i osamostaljivanja. Na taj način se na najbolji utiče na smanjenje transgeneracijskog siromaštva u romskim porodicama.
Stručnjaci CRA su tokom maja i juna realizovali 12 radionica za roditelje romske nacionalnosti čija deca pohađaju osnovnu ili srednju školu na opštini Zvezdara. Na radionicama se razgovaralo i zajedno učilo kako svako ko je motivisan može biti dobar i odgovoran roditelj. Roditelji su naučili da je važno da pažljivo slušamo svoju decu, daim pokažemo svoju bezgraničnu ljubav, da provodimo vreme sa našom decom na kvalitetan način, da budemo strogi ali pravedni i prijateljski nastrojeni, da ne budemo popustljivi, već dosledni u ograničenjima koja im postavljamo, da sami dajemo dobar i uzoran primer svojoj deci, da svoju decu hvalimo umesto da ih osuđujemo, da i sami roditelji budu spremni da uče kao i da budemo strpljivi i sa sobom kao i sa svojim detetom.Kroz ciklus od po tri radionice, prošlo je ukupno dvadeset dvoje sugrađana.
Tokom pohađanja radionica od roditelja se očekivalo da budu aktivni, da razmenjuju iskustva, razgovaraju o vaspitanju dece, načinu kako komuniciraju sa decom, kako ih nagrađuju i kažnjavaju, kako im pomažu u učenju, šta je za njih dobar roditelj, kako da za svoju decu u svemu budu dobar uzor. Sadržaj radionica je koristan i za širu populaciju imajući u vidu probleme roditelja tinejdžera, tempo života, prezauzetost roditelja i sve manje vremena koje roditelji provode sa svojom decom.
- Lokalna zajednica je mesto na kome je moguće uspostaviti inovativni, optimalni model pružanja podrške roditeljima romske nacionalnosti kako bi unapredili roditeljske kompetencije, uspostavili aktivnije i odgovornije roditeljstvo. Među aktuelnim potrebama, projektom je definisana i neophodnost sticanje osnovnih IT znanja i veština korišćenja interneta i onlajn platformi (Google Classroom) koja roditeljima omogućavaju da podržavaju i pomažu obrazovanje svoje dece u uslovima online nastave, rekla je Brankica Tarbuk Janković, psiholog, terapeut i project menadžer.
Obuka za sticanje osnovnih IT znanja i veština je sprovedena od decembra do februara. Učestvovalo je ukupno dvadeset roditelja sa Zvezdare - deset očeva i deset majki, starosti od 24 do 49 godina. Od ukupnog broja roditelja, sedam nema završenu osnovnu školu, troje je bilo sa završenom osnovnom i desetoro sa završenom srednjom školom. Kroz individualni rad, oni su sticali osnovna znanja i veštine o korišćenju interneta i veb alata koji se koriste u online nastavi.
Uz priručnike koji su im obezbeđeni i prezentaciju roditelji će moći da adekvatnije podrže i kontrolišu decu u korišćenju savremenih metoda nastave i komunikacije.
Prilikom obuke uvažavan je kulturološki identitet polaznika, poštovan je princip prihvatanja razlika, prevazilaženja predrasuda i stereotipija.
Brankcia Tarbuk Janković najavila je nastavak projektnih aktivnosti. Reč je o radionicama za psihosocijalnu, edukativnu i motivacionu podršku romskim roditeljima koji žele da preuzmu aktivniju ulogu u obrazovanju svoje dece.
Realizacija radionicaje deo programa Nemačke razvojne saradnje „Inkluzija Roma i drugih marginalizovanih grupa u Srbiji“ koji u Srbiji sprovodi GIZ u saradnji sa Ministarstvom za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog.