Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Građani bi ušteđevinu pre uložili u nekretninu nego u inovativnu firmu

Srbija
Foto: NALED
Srpska ekonomija

Građani Srbije sve više prepoznaju benefite inovacija, ali bi se teško odlučili da ulože novac u njihov razvoj. Svaki drugi stanovnik naše zemlje bi ušteđevinu od 10.000 evra pre potrošio na kupovinu nekretnine, a tek svaki deseti bi investirao u inovativno preduzeće. Isto tako, 46% preduzetnika ne bi investiralo u startapove iako smatraju da se isplati ulagati u domaće inovatore.  

Dok je spremnost za ulaganje u inovacije još na niskom nivou, one ipak dobijaju sve značajnije mesto u našem društvu. Čak 52% građana ih vidi kao nešto što će pozitivno uticati na njihov život naspram samo 13% koji očekuju negativne efekte. U odnosu na prošlu godinu porastao je udeo građana koji bi prednost dali inovativnom proizvodu i kompanijama, ponekad i bez obzira na cenu. To je pokazalo drugo godišnje istraživanje stavova građana i privrede o inovacijama, sprovedeno u okviru programa StarTech.

- Rezultati istraživanja, kao i Globalnog indeksa inovativnosti, jasno nam ukazuju u kom pravcu treba dalje razvijati inovacioni ekosistem u Srbiji. Pre svega moramo olakšati pristup finansiranju inovatorima, naročito preduzetnicima i malim preduzećima. NALED podržava ostvarenje tog cilja kroz program Startech, kroz koji ćemo dodeliti tri miliona dolara bespovratnih sredstava za 100 inovativnih biznisa. Jednako je važno raditi na većem povezivanju privrede i naučnih institucija u razvoju inovacija, kao i na većoj vidljivosti inovativnih kompanija i njihovih rešenja. To će stvoriti uslove da imamo više rezultata u odnosu na to koliko se u Srbiji ulaže u inovacije – izjavio je Dušan Vasiljević, direktor za konkurentnost i investicije u NALED-u.

Podaci predstavljeni na konferenciji za novinare pokazuju da je 54% privrednika došlo do inovacije modifikovanjem postojećeg rešenja, 31% kopiranjem postojeće inovacije, a tek svaka deseta je potpuno novi proizvod. Većina digitalno transformisanih kompanija uvela je u svoje poslovanje veb sajt, društvene mreže ili elektronsku trgovinu, dok su blokčejn i veštačka inteligencija i dalje retkost. Gotovo dve trećine je inovaciju razvilo samostalno, svaki treći u saradnji s drugim preduzećem, a samo 5% u saradnji sa univerzitetima i naučnim organizacijama. Takođe je zaštita proizvoda na niskom nivou jer je udeo onih koji su registrovali patent, dizajn ili žig i ove godine manji od pet procenata.

- Finansije su za 41,5% privrednika i dalje najveća prepreka za razvoj inovacija. Smanjen je udeo onih kojima su sopstvena sredstva glavni izvor finansiranja, ali ih je i dalje više od 80% dok se ostali oslanjaju na kredite, subvencije države, grantove, rodbinu i prijatelje. Za programe podrške u razvoju inovacija nije apliciralo čak 89% privrednika dok više od 93% nije koristilo neku od poreskih olakšica i gotovo niko nije novac tražio kod biznis anđela, VC fondova i drugih alternativnih izvora – istakla je Irena Đorđević, menadžerka za regulatornu reformu u NALED-u.

Dodala je i da je ipak smanjen broj kompanija koje nemaju budžet za istraživanje i razvoj dok je sada 10% više firmi koje se digitalno transformišu naspram kompanija koje nisu ušle u taj proces.
Više od dve trećine građana čulo je za startapove, ali ne umeju da navedu primer ili ih mešaju sa velikim IT kompanijama.

Najznačajniji inovativni proizvodi za njih su prehrambeni proizvodi s novim ukusima, mobilno bankarstvo, eUprava i pametni telefoni dok su u vrhu i električni automobili i trotineti. Najinovativnijim smatraju mobilne operatere, a inovacije bi najpre razvijali u zdravstvu, obrazovanju i ekologiji.

Program StarTech pokrenut je u cilju podrške inovacijama i digitalnoj transformaciji ekonomije Srbije i sprovodi ga NALED u saradnji sa Vladom Republike Srbije i uz podršku kompanije Philip Morris International.

Ostali naslovi

Lakše plasiranje korisnicima važnih informacija o inovacionom ekosistemu
Srpska ekonomija
Imajući u vidu da različite ciljne grupe na drugačiji način konzumiraju sadržaj, a znajući koliko je komunikacija putem Vajber četbota bila korisna tokom pandemije koronavirusa, doneta je odluka da se napravi Vajber četbot kao još jedan vid komunikacije. Četbot se zove Srbija stvara mogućnosti i pruža više informacija
Održana Univerzijada apsolvenata regiona na Mašinskom fakultetu
Srpska ekonomija
Univerzijada je nastala sa ciljem povezivanja studenata završnih/master studija i kompanija koje tragaju za kandidatima za popunjavanje slobodnih pozicija. Učesnici na popularnom Mašincu bili su studenti osnovnih i master studija, predstavnici univerziteta, kao i kompanija i privrednika iz regiona
Peti Nacionalni dan davanja u znaku donacija hrane i zahvalnosti filantropima
Srpska ekonomija
Kompanije koje su dobile priznanja su podržale Nacionalni dan davanja i kampanju novčanim donacijama ili donacijama u hrani koje će biti podeljene u vidu paketa osnovnih namirnica najugroženijim građanima u Srbiji. Mnoge od ovih organizacija i kompanija su takođe podržale kampanju uključivanjem svojih zaposlenih u volonterske akcije i akcije doniranja hrane
Ocene radne uspešnosti katastra nepokretnosti i vodova za treći kvartal
Srpska ekonomija
Republički geodetski zavod objavio je na sajtu ocene radne uspešnosti svojih službi za jul, avgust i septembar. Na rang listi se ne nalaze službe za katastar nepokretnosti Koceljeve i Kosovske Mitrovice
Održana prezentacija predstavnika Međunarodnog monetarnog fonda
Srpska ekonomija
U Narodnoj banci Srbije je predstavljena jedna od tematskih celina koja će se naći u predstojećem oktobarskom izdanju Izveštaja o globalnim ekonomskim izgledima Međunarodnog monetarnog fonda, pod nazivom „Dinamika zarada u postpandemijskom periodu i rizici otvaranja spirale između zarada i inflacije"
Kuća mađarska muzike proglašena za najbolju novu turističku atrakciju u Evropi
Srpska ekonomija
Nedavno otvorena Kuća mađarske muzike u Budimpešti osvojila je titulu vodeće nove turističke atrakcije u Evropi za 2022. godinu na takmičenju World Travel Awards. Ovo priznanje, koje se često naziva i Oskarom u turizmu nedavno je dodeljeno na svečanoj ceremoniji na Majorki
Priznanje Beogradskom maratonu
Srpska ekonomija
Beogradski maraton dobio je priznanje „Pobratimski maraton” na svečanosti koja je upriličena u Čikagu pred 44. „Bank of America Chicago marthon”, saopšteno je iz Beogradskog maratona 
Završena Oplenačka berba
Srpska ekonomija
Upravo Topolu vidimo kao jednu od važnih destinacija na „Vinskim putevima Otvorenog Balkana“. Vinarstvo i vinogradarstvo, bogata istorija, dragocena kulturna baština i tradicionalna gostoljubivost, učiniće Topolu i ceo ovaj kraj nezaobilaznom destinacijom na svetskoj turističkoj mapi vina, poručila je ministarka Tatjana Matić
Moguće trgovanje valutama Ujedinjenih Arapskih Emirata i Severne Makedonije
Srpska ekonomija
Izvršni odbor Narodne banke Srbije je doneo Odluku o izmenama i dopunama Odluke o vrstama deviza i efektivnog stranog novca koje se kupuju i prodaju na deviznom tržištu. Od 1. novembra moguće je trgovanje valutama UAE i Severne Makedonije, dok se hrvatska kuna naredne godine uklanja sa kursnih lista
Najstarija avio-kompanija na svetu  proslavila 103. rođendan
Srpska ekonomija
Kraljevska aviokompanija, poznata po svojoj skraćenici KLM osnovana je 1919. godine, a imala je svoj prvi let 1920. na relaciji Amsterdam-London. KLM je prvi put za Beograd poleteo 1. oktobra 1931. godine