Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Srbija među prvima testirala inovativni sistem za prikupljanje ambalažnog otpada

Zrenjanin
Foto: NALED
Srpska ekonomija

Dok se u Srbiji i dalje odlučuje o načinu unapređenja prikupljanja ambalažnog otpada, u Zrenjaninu je završeno testiranje prve inovativne tehnologije, koja prihvata sve vrste materijala istovremeno - od PET plastike i limenki, preko stakla do Tetra Pak ambalaže. Ceo proces reciklaže je efikasniji i pouzdaniji nego kod običnih reciklomata, zbog naprednog digitalnog sistema i presovanja ambalaže unutar aparata, što donosi velike uštede u vremenu i novcu.

Mnoge razvijene zemlje, poput Belgije i Velike Britanije, u procesu su razmatranja istih ili sličnih rešenja, a naša zemlja imala je priliku među prvima da ga testira, zahvaljujući projektu „Pametno recikliraj“, koji je realizovan kroz program develoPPP nemačkog Saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ), koji su zajednički sproveli GIZ, Ball Packaging, Sekopak, Solagro Smart Recycling, Mercator-S i Reverse Logistics Group (RLG), u saradnji sa NALED-om i programom „Svaka limenka se računa“.

Tokom pilotiranja projekta, potrošači u Zrenjaninu su mogli na 12 lokacija u gradu da vrate iskorišćenu ambalažu, a putem specijalne aplikacije na mobilnom telefonu sakupljali su bodove za popuste pri narednim kupovinama i druge nagrade koje su dodeljivane svakog meseca.

- Zahvaljujući partnerstvu sa privatnim sektorom, uspeli smo da testiramo i upoznamo se sa primenom tehnologije o kojoj već mnoge zemlje govore i vidimo šta one mogu da donesu. Verujem da će naučene lekcije biti iskorišćena za dalji razvoj sistema na nacionalnom i međunarodnom nivou – naveo je Zoran Jakovljev, savetnik u GIZ-u, na završnoj konferenciji projekta, gde su predstavljeni ključni rezultati.

Direktor za održivi razvoj u NALED-u Slobodan Krstović istakao je da Srbija sada ima priliku da bude pionir u modernom upravljanju ambalažom, a primeri razvijenih evropskih zemalja, govore da svi idu u tom pravcu.

- Veoma je važno podizanje svesti građana o značaju primarne selekcije i reciklaže otpada. Unazad šest godina se priča o pokretanju novog sistema, nekoliko studija i pilot projekata je sprovedeno, od kojih je ovaj ubedljivo najvažniji, jer povezuje digitalizaciju i održivi razvoj. Digitalni sistemi su transparentniji, što se pokazalo kod svih rešenja koja je NALED zagovarao kao što su elektronske građevinske dozvole, sistem za prijavu sezonskih radnika u poljoprivredi, eFakture i mnogi drugi, a to je i poruka koju ćemo preneti donosiocima odluka – izjavio je Krstović.

Prema rečima Jelene Petljanski, menadžerke za održivost i regulatorne poslove u kompaniji Ball Packaging Europe, ono što ovaj sistem čini jedinstvenim jeste njegovo napredno IT rešenje, koje se oslanja na serijalizaciju odnosno na unikatni kod za svaku jedinicu ambalaže, što obezbeđuje veću efikasnost i transparentnost u procesu reciklaže.

- Za potrebe projekta odštampano je milion kodova i ručno dodavano kao nalepnica, a inače bi mogao da bude originalan deo ambalaže, na čemu je potrebno još raditi, kako bismo unapredili mehanizme za označavanje i istražili metode za automatizaciju ovog procesa  – rekla je Petljanski.

Ovaj kod pruža veliki broj podataka – koliki je životni vek ambalaže, koji se materijali više ili manje recikliraju, gde završavaju i mogu biti od velike koristi za izgradnju efikasnijeg sistema upravljanja otpadom.

Tokom pilotiranja projekta „Pametno recikliraj“, direktorka Sekopaka Violeta Belanović rekla je da su sarađivali sa velikim brojem privatnih partnera, kao što su kompanije Coca-Cola HBC, Carlsberg, Tetra Pak, Red Bull i Knjaz Miloš. Više od 40 brendova ovih kompanija bilo je uključeno u sistem pametnog prikupljanja, a građani koji su želeli da recikliraju i drugi ambalažni otpad mogli su da ga odlože u kante za prikupljanje koje su se nalazile pored mašina.

- Sekopaku kao operateru ambalažnog otpada ključno je da ispita kako građani reaguju na različite načine odvajanja ambalažnog otpada. Saradnja sa lokalnom samoupravom se pokazala kao jako važna za sakupljanje većih količina, a promotivna kampanja i edukacija građana neophodne – zaključila je Belanović. 

Ostali naslovi

Više od 9000 kompanija učestvuje u programu Moja prva plata
Srpska ekonomija
U toku je prijavljivanje mladih za učešće u programu „Moja prva plata" koje traje do 06. decembra 2023. godine. Kako je objavila Nacionalna služba za zapošljavanje, prema rokovima ovog programa, poslodavci će od 07. do 22. decembra birati kandidate među prijavljenim zainteresovanima na portalu „Moja prva plata“
Beč: prva javna perionica za bicikle u Austriji
Srpska ekonomija
Na austrijskom Univerzitetu za tehnologiju i digitalizaciju u Beču (FH Technikum Wien) uskoro kreće u probni rad prva javna perionica za bicikle u Austriji. Vodeći svetski proizvođač mašina za brušenje skija „Wintersteiger Sports“ u saradnji sa univerzitetom i startapom „JUHUU“ od 20. novembra 2023. godine pokreće probni rad prve javno dostupne perionice za dvotočkaše
Unapređenje regulative podstaklo rast novih preduzetnika za više od 10%
Srpska ekonomija
U Srbiji broj preduzetnika konstantno raste, a trenutno ih je više od 328.000. Ove godine za prvih šest meseci registrovano je oko 22.500 novih, što je za 11% više nego u istom periodu 2022.  Iako kriza nije usporila pozitivan trend zbog stvaranja dobrog regulatornog okvira za poslovanje, mere podrške su i dalje neophodne
Preko 400 zvanica na dočeku mladog francuskog vina Novi Božole
Srpska ekonomija
U Beogradu je juče tradicionalno otvorena jedanaesta Francuska nedelja, u organizaciji Francusko-srpske privredne komore. Ova manifestacija, koja se održava od 16. do 23. novembra jedanaestu godinu zaredom, sadrži niz događaja koje organizujemo u toku nedelju dana
Novogodišnji paketići za svu decu sa Savskog venca
Srpska ekonomija
Gradska opština Savski venac obezbedila je novogodišnje paketiće za svu decu sa prebivalištem na teritoriji opštine, uzrasta do 12 godina, saopšteno je iz ove opštine
Inovativna smart city aplikacija: manje CO2 i kulturni događaj
Srpska ekonomija
Grad Beč pokreće drugu fazu digitalnog istraživačkog projekta sa kulturnim tokenom, koji podstiče ekološko ponašanje u svakodnevnom životu i nagrađuje besplatnim kulturnim događajem. Time se Beč predstavlja kao pametan grad koji povezuje lepo sa korisnim – tradiciju sa inovacijama, zaštitu klime sa stilom života, pionirski duh sa održivošću
Počinje najbolji božićni market u Evropi
Srpska ekonomija
Božićni market ispred Bazilike Svetog Stefana je, prema glasovima 374 000 putnika, proglašen najboljim božićnim marketom u Evropi na sajtu European Best Destination. I to treći put zaredom! Ovogodišnja božićna čarolija počinje 17. novembra i trajaće sve do 1. januara 2024.
Prvi vodič o intelektualnoj svojini za startape iz Srbije
Srpska ekonomija
Startapima u Srbiji dostupan je prvi Vodič o intelektualnoj svojini za startape – „Preduzetničke ideje“, koji im donosi neophodne smernice kako mogu koristiti sistem zaštite intelektualne svojine da bi sačuvali konkurentnost i razumeli rizike koji mogu nastati kao posledica zanemarivanja njenog značaja u poslovanju
Srbija 2030: Malo vremena, dosta izazova 
Srpska ekonomija
Platforma za opštedruštveni dijalog „Održivi razvoj za sve“ održala je treću po redu godišnju konferenciju na temu Agenda 2030 u fokusu: Put održivog razvoja Srbije. Na konferenciji su predstavljena ključna dostignuća dijaloga, izazovi sa kojima se Platforma suočavala, ali i načini za napredak daljeg usklađivanja razvojnih politika Srbije sa ciljevima i principima održivog razvoja
Srpska privrednica među 37 nagrađenih u Torinu
Srpska ekonomija
Na godišnjoj konferenciji Fondacije "Međunarodni globalni preduzetnički izazov" (International Women Entrepreneurial Challenge Foundation - IWEC) u Torinu, nagrađeno je 37 privrednica iz 16 zemalja, među kojima je i srpska privrednica Mirjana Marković, vlasnica i osnivač Apotekarske ustanove Galena Lab iz Beograda