Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Apsolutna većina stanovništva Centralne Evrope poseduje kreditne ili debitne kartice

Istraživanje
Srpska ekonomija

Kako se u Centralnoj Evropi otvara praznična sezona, u centru pažnje nije samo potraga za savršenim poklonima, već i preferencije oko načina plaćanja koje oblikuje iskustvo praznične kupovine. 

U istraživanju koje je sprovela kompanija CEPER u 12 zemalja Centralne Evrope, apsolutna većina stanovništva poseduje kreditne ili debitne kartice. Međutim, u šest zemalja preko 50 odsto ispitanika češće plaća gotovinom nego karticama. Među njima je i Srbija, gde 78 odsto ispitanika poseduje karticu, a čak 71 odsto češće koristi gotovinu u odnosu na platne kartice.

Debitne i kreditne kartice su široko prisutne u Centralnoj Evropi, sa preko 80% ispitanika koji ih poseduju u zemljama kao što su Austrije, Bugarske, Hrvatske, Češke, Poljske, Slovačke, Mađarske i Slovenije. Austrija ima vođstvo sa čak 93% ispitanika koji imaju platne kartice. Međutim, pravo iznenađenje je u tome koliko Evropljana i dalje preferira gotovinu, posebno u Austriji, Bugarskoj, Srbiji, Crnoj Gori, Severnoj Makedoniji i Rumuniji. U ovim zemljama preko 50% ispitanika daje prednost gotovini. Procenat onih koji uvek ili češće plaćaju gotovinom (nego što koriste kartice) u Srbiji iznosi 71%. U Crnoj Gori – čak 76%.

S druge strane, u Češkoj, gde je stopa penetracije kartica 90%, čak 69% ispitanika više voli da koristi kartice u odnosu na gotovinu – Česi su zapravo i najviše naklonjeni korišćenju kartica.

Lojalnost tradicionalnim gotovinskim transakcijama primetna je u zemljama poput Mađarske, Bugarske, Hrvatske, Crne Gore, Srbije, Severne Makedonije i Rumunije. U svim ovim zemljama više od 20% ispitanika insistira na tome da baš uvek koriste gotovinu. U Srbiji je taj procenat 41%, dok Crna Gora vodi sa upadljivih 51% ispitanika koji preferiraju opipljivu pouzdanost gotovine. Drugim rečima, dok su i drugi načini plaćanja široko dostupni za Evropljane, oni se u velikom procentu drže gotovine.

Iako je vlasništvo nad najsavremenijim pametnim uređajima u porastu, čini se da je njihova integracija u platno okruženje još uvek manje rasprostranjena. Iznenađujuće je da je čak 55% ispitanika u Centralnoj Evropi reklo da nikada ne koristi pametne uređaje za beskontaktna plaćanja.

U Srbiji je jedna petina, to jest 20% ispitanika, rekla da uvek ili ponekad koristi pametne uređaje za beskontaktno plaćanje, što je procenat identičan kao u Severnoj Makedoniji, a u Crnoj Gori iznosi 33%. Najveća penetracija korišćenja pametnih gadžeta za plaćanja zabeležena je u Češkoj, Poljskoj i Rumuniji. U Rumuniji je 44% ispitanika izjavilo da ponekad ili uvek koristi elektronske uređaje za plaćanje, u Češkoj i Poljskoj 41% ispitanika.

Istraživanje javnog mnjenja sprovedeno je u 12 zemalja centralnoevropskog regiona: Austriji, Bugarskoj, Hrvatskoj, Češkoj, Mađarskoj, Rumuniji, Srbiji, Slovačkoj, Sloveniji, Severnoj Makedoniji, Crnoj Gori i Poljskoj. Podaci su prikupljeni tokom oktobra 2023. godine. Istraživanje je sprovedeno telefonom (u Srbiji i Crnoj Gori lično) sa 1.000 ispitanika po zemlji. Uzorak po zemlji je reprezentativan prema polu, starosti i tipu naselja.

Ostali naslovi

Poziv dobrovoljnim davaocima krvi
Srpska ekonomija
Punoletni građani i naredne nedelje mogu da daju krv u prostorijama Instituta za transfuziju krvi Srbije i tokom brojnih akcija organizovanih na terenu. Podsećaju da je radno vreme Instituta, koji se nalazi u Svetog Save 39, radnim danima od 7 do 19, a subotom i praznicima od 8 do 15 sati
Šta Bečlije poklanjaju za Božić?
Srpska ekonomija
Kao i svake godine pokloni su neizostavan i centralni deo božićnih praznika. Prema sopstvenim navodima 88 odsto, oko 1,5 miliona, Bečlija će kupiti božićne poklone. „Više od 10 miliona paketića će završiti ispod jelki u Beču", kaže Margarete Gumpreht, rukovodilac odeljenja za trgovinu u Privrednoj komori Beča
Skoro 400 srpskih kompanija učestvovalo na najprestižnijim svetskim sajmovima
Srpska ekonomija
Privredna komora Srbije (PKS) organizovala je u 2023. godini učešće srpske privrede na 22 međunarodna sajma u inostranstvu, od čega je 20 u saradnji sa Razvojnom agencijom Srbije (RAS). Na ovim prestižnim svetskim smotrama izvoznika učestvovalo je skoro 400 kompanija, održano je preko 13.000 sastanaka sa poslovnim partnerima, a dogovoreni izvozni poslovi premašili su 75 miliona evra
Mišlenova gastronomska ekspanzija
Srpska ekonomija
Treću godinu za redom svetski poznati gastronomski vodič MIŠLEN objavio je spisak beogradskih restorana koji će sa ponosom nositi prepoznatljive crvene table na svom ulazu i predstavljati najbolje gastronomske doživljaje glavnog grada. Turistička organizacija Srbije objavljuje da je Mišlenov izbor za svoje izdanje u 2024. godini porastao na 22 restorana prestonice Srbije
Projekat Mitska i fantastična bića Golupca
Srpska ekonomija
Zahvaljujući inovativnom pristupu promociji kulturnog nasleđa, uz pomoć savremenih tehnologija kroz projekat „Mitska i fantastična bića Golupca“ oživljena su tri mitska bića i ispričane tri legende. Projekat je utoliko zanimljiviji što je inspirisan pričama jedne bake
Priznanje za brigu o zajednici
Srpska ekonomija
Na ovogodišnjem CSR&ESG Forumu koji organizuju Forum za odgovorno poslovanje i Koalicija za dobročinstvo, Nestlé Srbija je po treći put zaredom dobio priznanje za doniranje hrane najugroženijima i doprinos borbi protiv siromaštva u 2023. godini
Beč 11. put nabolji grad za život na svetu
Srpska ekonomija
Glavni grad Austrije ponovo je proglašen za grad sa najboljim kvalitetom života na svetu. Prema globalnom rangiranju koje je sprovelo konsultantsko preduzeće „Mercer“, Beč se nalazi na prvom mestu po jedanaesti put. Drugo mesto pripada Cirihu, dok je na trećem mestu Aukland na Novom Zelandu
Na letovima Er Srbije od početka godine četiri miliona putnika
Srpska ekonomija
Er Srbija je prevezla svog četirimilionitog putnika od početka 2023. godine, što je najveći broj od kada kompanija posluje pod sadašnjim imenom i jedan od tri najbolja rezultata nacionalne avio-kompanije od osnivanja 1927. godine
Nagrađene škole za konstrukcije od otpada u okviru društveno-odgovorne akcije CCIFS
Srpska ekonomija
Francusko-srpska privredna komora CCIFS organizovala je u bioskopu Cinpelexx u TC Ušće, dodelu nagrada i završni događaj velike društveno-odgovorne akcije „Uradi nešto drastično da smeće postane fantastično“ koja je realizovana drugu godinu zaredom u saradnji sa Ministarstvom prosvete Republike Srbije
Svetonikolski park kod hotela Bristol biće obnovljen
Srpska ekonomija
Po završetku obnove, koju finansira Belgrade Waterfront, Setonikolski park kod hotela Bristol park će dobiti pet puta više stabala različitog drveća nego što ih ima sada, spomenik Luki Ćeloviću i podzemnu javnu garažu sa 420 parking mesta