Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Velike investicione aktivnosti 2025. godini u hotelski sektor i stanogradnju

Održan Balkans Property Forum 2024 u Beogradu
Foto: Belkisa Abdulovic
Srpska ekonomija

Tržište nekretnina Jugoistočne Evrope poslednjih godina pratile su brojne krize pa nije bilo toliko investiranja u nekretnine, ali se u 2025. godini očekuje rast investicionih aktivnosti kao rezultat nižih kamatnih stopa. Investitorima je posebno interesantno Balkansko tržište i Srbija, a najveće interesovanje biće za ulaganje u sektor hotela i stanogradnje, dok je potražnja za poslovnim prostorima nešto manja. Ovo su samo neki od zaključaka učesnika 8. Međunarodne konferencije o tržištu nekretnina u Jugoistočnoj Evropi „Balkans Property Forum 2024“, koju su u Beogradu organizovali Property Forum i Kraljevski institut ovlašćenih procenitelja iz Velike Britanije (RICS).

PREDVIĐANJA ZA 2025. GODINU

Prema rečima dr Gabora Regosa, glavnog ekonomiste, mađarske kompanije za upravljanje imovinom Granit Asset Management predviđanja su da će tržište nekretnina Jugoistočne Evrope u 2025. godini imati veći rast, posebno na Balkanskom tržištu i da se strane investicije mogu očekivati u sektoru hotela i stanbene gradnje, dok će logistika zavisiti od konkurentnosti evropske industrije.

- Rast tržišta nekretnina u Srbiji poguraće izložba EXPO 2027, jer će za ovaj tromesečni događaj biti potrebno izgraditi nove infrastrukturne objekte, nove hotele i stambene zgrade. Jednom rečju, objekte važne za razvoj turizma i objekte koji će se moći koristiti i nakon izložbe – ističe Gabor i podseća da će cene stanova i dalje diktirati lokacija i radna snaga, jer su lokacije u velikim gradovima mnogo skuplje nego u unutrašnjosti i teže je i dovesti radnu snagu u veće gradove. -Stanovi će se i dalje prodavati za keš i potom rentirati. Taj trend će se nastaviti, ali će investitori morati oslušnuti i potrebe tržišta i praviti stanove koji su jeftiniji i dostupni kreditnim kupcima, smatra Gabor i podseća da su nacionalne banke doprinele smirivanju inflacije u SAD i EU, ali da je potrebno nastaviti u tom smeru i da su za veliki porast investicija neophodne stabilne političke prilike.

Maja Šahbaz Marojević iz kompanije EY je istakla da investitori traže stabilnost i predvidljivost, te da su im podjednako važni i geopolitička i ekonomska stabilnost.

– Interesovanje za ulaganje u hotele nije iznenađenje, jer tu postoji manjak kvalitetne ponude ne samo u Beogradu već i u drugim većim gradovima Srbije, dok je stanogradnja „sigurna luka“ za investitore već dugo, pa će se to nastaviti i sledeće godine. Ipak, postavlja se pitanje da li je rast cena održiv, ističe Marojević.

Da strani investitori bukvalno “čekaju u redu” da ulože u tržište Srbije potvrdila je i Gabriela Rejes Vidrio, rukovodilac sektora za finansiranje projekata nekretnina u NLB Komercijalnoj banci ističući da strani investitori sada imaju veći izbor banaka i da više ne moraju da „uzmu ili ostave“ ono što im se prvo ponudi.

RAZVOJ INDUSTRIJSKIH NEKRETNINA

Srbija se poslednjih godina pozicionirala kao vrlo aktraktivno tržište za investiranje u sektor industrijskih nekretnina (logistika i proizvodnja) i tu nema promena osim što ovu gradnju prati i nagli razvoj putne infrastrukture, a na konferenciji je istaknuto da sada postoji i veliki prostor za rast u izgradnji data centara.

–Digitalizacija napreduje, količina podataka se dramatično uvećava i izgradnja data centara je “novi rudnik” za investitore. Što se ostalog tiče u regionu, dinamika zavisi i od toga da li će veliki investitori ostati „oprezni“ i ulagati u razvijeno tržište ili će tražiti veće prinose na ovdašnjim tržištima, gde su i troškovi manji, ali i večiti problemi velike birokratije koja ostavlja prostor i za korupciju – smatra Mario Kijanović iz kompanije SOG.

Prema rečima Petra Kolognata, direktora Poslovnog razvoja kompanije CTP, ono što našu zemlju čini atraktivnom kada je reč o industrijskim nekretninama jeste odličan geostrateški položaj i pristup EU tržištu kao i raspoloživost radne snage.

-CTP posluje u 10 zemalja Evrope i u mnogima je teško doći do kvalitetnog zemljišta, a Srbija ima dovoljno zemlje što je jedan od razloga zašto smo toliko aktivni na srpskom tržištu. Razvijene su industrijske zone u Beogradu i Novom Sadu, a razvijamo industrijske parkove u Kragujevcu, Jagodini i Nišu kako bismo bili konkurentni u ponudi proizvodnih prostora (fabrika za iznjmljivanje) na lokacijam gde ima dovoljno radne snage. U Somboru smo kupili preko 20 ha, sve sa ciljem da i druge delove zemlje učinimo atraktivnim, a strani investitori, pogotovu iz automobilske industrije žele baš te manje gradove – izjavio je Petar Kolognat.

Vasilije Jauković, EBRD, je istakao da je Srbija veoma dobro tržište za investiranje u komercijalne nekretnine i da banke sve više ulažu u gradnju poslovnih objekata.

-Smatramo da je Srbija, za razliku od nekih drugih zemalja u Evropi, veoma dobro tržište u narednim godinama, kada je reč o investicijama u komercijalne nekretnine. U 2025. godini očekuju nas projekti na kojima već duže radimo. Reč je o privatnom sektoru, većim institucionalnim investitorima, kao i saradnji sa Vladom Srbije u fazi dva razvoja naučnih parkova", navodi Jauković.

KANCELARIJSKI PROSTOR

Iako se tržište rada promenilo nakon kovid pandemije, rad od kuće neće opstati, zaključak je panela posvećenog poslovnom prostoru, ali je ovom prilikom istaknuto i da će se hibridni način rada još više razvijati, a to će uticati i na oblikovanje budućih kancelarija.

Stručnjaci smatraju da će poslovni prostori biti dizajnirani prema tipu posla kojim se neko bavi i da će investitori sve veću pažnju poklanjati tome da se zgrade vremenom i shodno potrebama mogu menjati. To će doneti višu cenu za one koji izdaju prostor, a veću dobrobit za zakupce.

U Beogradu je konstantan rast zgrada namenjenih poslovnom prostoru, koje su pritom energetski efikasne. Tržište je stabilno i ne očekuju se promene – istakla je Danijela Nedeljković Stojakov, BDO Srbija i podsetila na to da je rad na daljinu otvorio mnogo više „open space" poslovnih prostora, koji su dizajnirani tako da zadovolje sve potrebe zakupaca, koji žele udoban prostor za rad, u koji će odlaziti po potrebi i u kome će biti produktivniji i nesmetano razvijati svoj biznisa.

INVESTICIJE U HOTELSKI SEKTOR

-Investicione aktivnosti u hotelski sektor su znatno veće nego ranije, jer ljudi generalno vole da putuju, a navike se nisu promenile - smatra George Bobvos, Direktor poslovnog razvoja DDG Group. On najveću slabost vidi u nedostatku brendiranih apartmana, hotela sa pet zvezdica i više, rizorta koji omogućavaju da se sezona produži, a konstantni izazov u tome kako imati popunjenije kapacitete hotela sa četiri zvezdice i više. Međutim kaže da se tržište pomera u tom smeru.

-Kada je reč o Srbiji, dobra prilika za ulaganje je i predstojeća izložba EXPO 2027 jer će biti potrebno više hotela. Međutim, važno je misliti o održivom razvoju, odnosno na vreme planirati šta će biti sa tolikim kapacitetima nakon završetka događaja – naglasio je Dejvid Dženkins, potpredsednik za razvoj poslovanja u Istočnoj Evropi u "Radisson Hotel Group“ i ovom prilikom najavio izgradnju još jednog hotela njihovog brenda u Nišu.

Ostali naslovi

Zajedničkim snagama ka privlačenju talenata iz dijaspore kroz inicijativu Roots
Srpska ekonomija
Roots LinkedIn zajednica je osmišljena kao platforma za umrežavanje, razmenu znanja i iskustava, ali i stvaranje profesionalnih prilika. Inicijativa proizilazi iz istraživanja koje je sprovela kompanija Nelt u saradnji sa Srpskom asocijacijom menadžera kako bi se bolje razumele potrebe profesionalaca iz dijaspore
Klizanje sa srcem za decu koju podržava Fondacija SOS Dečija sela Srbije
Srpska ekonomija
Proteklog vikenda, Ledena dvorana Pionir bila je ispunjena posebnom magijom – onom koja nastaje kada se spoje zajedništvo, zabava i ljudskost
Grantovi za preduzetnice
Srpska ekonomija
USAID i Impakt Hab dodelili su osam grantova u ukupnoj vrednosti od 35.000 dolara preduzetnicama iz jablaničkog i pčinjskog okruga, u okviru projekta „Ona zna” – Ekonomsko osnaživanje žena. Ovi grantovi su osmišljeni da podstaknu inovacije, podrže profesionalni razvoj i omoguće dobitnicima da razviju svoje poslovne ideje u održive biznise
Promocija kreativnosti i snage ženskog preduzetništva
Srpska ekonomija
Praznični Erste bazar #verujusebe po drugi put okupiće inspirativne preduzetnice, socijalna preduzeća, startape i radne centre organizacija civilnog društva koje su osnovale ili vode žene. Posetioci će 21. decembra u Botaničkoj bašti „Jevremovac“ imati priliku da se upoznaju s bogatom ponudom unikatnih proizvoda i podrže razvoj ženskog preduzetništva
Doček Nove godine sa ljubimcima
Srpska ekonomija
„U Beču je upotreba petardi i vatrometa tokom cele godine zabranjena na teritoriji celog grada“, podseća Rut Jili, direktorka Veterinarske službe
Održiva ambalaža za hranu na bazi kore drveća
Srpska ekonomija
Ambalaža od kore sa visokim antibakterijskim indeksom može značajno smanjiti otpad hrane. Ova ekološka ambalaža produžava rok trajanja kvarljivih proizvoda kao što su meso, povrće i voće do 7 dana i pomaže u smanjenju otpada hrane više od 42%
Proglašeni šampioni održivosti 2024.
Srpska ekonomija
Kompanija Nestlé Srbija dobitnik je prestižne nagrade Šampion održivosti 2024. za projekat „Implementacija procesa regenerativne poljoprivrede kod domaćih dobavljača“ i izuzetan doprinos potcilju 2.4 Agende 2030. Ova nagrada je priznanje za kontinuirane napore kompanije u unapređenju održivih poljoprivrednih praksi i doprinosu zaštiti životne sredine
Dodeljene nagrade najinkluzivnijim poslodavcima za 2024. godinu
Srpska ekonomija
Forum za odgovorno poslovanje i Smart kolektiv, uz podršku Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID), po drugi put su dodelili Nagrade za najinkluzivnije poslodavce i to kompanijama koje su usmerene na stvaranje radnog okruženja u kom svi zaposleni imaju jednake mogućnosti za napredovanje i osećaju se uključeno i prihvaćeno u svim sferama rada
Nagrađene škole za konstrukcije od otpada u okviru društveno-odgovorne akcije CCIFS
Srpska ekonomija
Francusko-srpska privredna komora CCIFS organizovala je u bioskopu Cinpelexx u Beo Shopping Center dodelu nagrada i završni događaj velike društveno-odgovorne akcije „Uradi nešto drastično da smeće postane fantastično“ koja je realizovana treću godinu zaredom u saradnji sa Ministarstvom prosvete Republike Srbije
KLM – prva avio-kompanija koja je uvela 100% električne kamione za ketering
Srpska ekonomija
Holandska avio-kompanija KLM, jedan od lidera u održivoj avijaciji, postavila je sebi ciljeve da do 2030. smanji emisiju ugljen-dioksida za 30%, pa zato ulaže sedam milijardi evra u letelice najnovije generacije i koristi održivo avio-gorivo