Ministar prosvete u Vladi Republike Srbije Branko Ružić izjavio je danas da obrazovni sistem Srbije obezbeđuje jednak pristup obrazovanju za svu decu, nudi širok dijapazon mogućnosti i izbora, ukazavši i na to da se nastavni planovi menjaju tako da obezbeđuju ishode učenja koji daju kompetencije, znanja i veštine.
Ružić je, na prvoj Godišnjoj konferenciji o obrazovanju, na kojoj su predstavljeni i prvi rezultati uspostavljanja Jedinstvenog informacionog sistema prosvete (JISP), istakao da će ta znanja i veštine mladima omogućiti da odrastu u odgovorne ljude, koji će biti u stanju da ostvare svoje ambicije i budu korisni članovi društva.
Ministar je podsetio na to da je sveobuhvatna reforma planova i programa u razredima osnovne škole započeta 2017. godine, i to uvođenjem novih obaveznih predmeta, a završena je zaključno sa školskom 2021/2022. godinom u punom obimu.
Ona je, pre svega, donela novi pedagoški koncept programa orijentisanih na proces učenja i ishode, odnosno na funkcionalna znanja koja pokazuju šta će učenik biti u stanju da učini, preduzme, izvede i obavi, zahvaljujući znanjima, stavovima i veštinama koje je gradio i razvijao tokom učenja konkretnog nastavnog predmeta, objasnio je on.
Prema njegovim rečima, još jedna odlika obrazovnog sistema Srbije jesu i raznolikost i raznovrsnost, koje se najviše uočavaju u srednjem obrazovanju, gde je već na nivou gimnazijskog obrazovanja dostupan veliki broj različitih smerova.
On je ukazao na to da se pored, tradicionalnih opštih, društvenih i matematičkih smerova, u našim gimnazijama realizuje i bilingvalna nastava na srpskom i još pet stranih jezika, dodavši da su tu i specijalizovane gimnazije i odeljenja za učenike nadarene i zainteresovane za osam oblasti - od matematike, biologije, hemije, jezika do IT-a.
Ružić je napomenuo da je od pre dve godine uveden i program internacionalne mature, koje realizuju tri gimnazije u Srbiji, objasnivši da je on specifičan po tome jer se izvodi na engleskom jeziku i omogućava našoj deci da završe program čiju maturu priznaju najprestižniji svetski univerziteti.
Naši učenici, u sve tri pomenute gimnazije, polagali su maturski ispit ove godine sa svojim vršnjacima iz drugih zemalja, predočio je ministar i naglasio da su svi položili i ostvarili rezultate iznad svetskog proseka.
On je istakao da srednje stručno obrazovanje nudi 200 obrazovnih profila za različita područja rada, a posebna vrednost tog dela obrazovnog sistema jeste dualno obrazovanje, koje obezbeđuje efikasniji odgovor sistema obrazovanja na potrebe privrede i tržišta rada.
Ministar je, govoreći o dostupnosti obrazovanja i inkluziji dece iz osetljivih grupa, predočio da rezultati mera i aktivnosti iz prethodnih godina pokazuju da se povećava obuhvat dece do tri godine programima predškolskog vaspitanja i obrazovanja, koji je u 2020/2021. godini, prvi put u poslednjih 10 godina, bio veći od 30 odsto.
Prema njegovim rečima, deo ovih mera za veći obuhvat dece su i velika infrastrukturna ulaganja u izgradnju vrtića, koja će obezbediti dodatnih 11.000 mesta u predškolskim ustanovama.
Ružić je naveo podatak da su završena četiri vrtića u Doljevcu, Žitorađi, Sremskoj Mitrovici i Vladičinom Hanu, da su radovi u toku na osam vrtića – u Kruševcu na dve lokacije, Loznici, Merošini, Tutinu, Prokuplju, Šidu i Smederevu, dok će za 11 vrtića biti raspisan tender.
On je naglasio da se kontinuirano povećava broj učenika koji ostvaruju pravo na individualni obrazovni plan i pohađaju tipične škole, dodavši da je za ovu decu obezbeđena sistemska podrška u vidu ličnih pratilaca i pedagoških asistenata.
Ministar je ukazao na to da danas više od 1.800 dece sa smetnjama u razvoju i invaliditetom koristi podršku ličnih pratilaca, kao i da je u školama angažovano 260 pedagoških asistenata.
Prema njegovim rečima, učinjeni su značajni pomaci u podršci obrazovanju dece romske nacionalnosti kroz obezbeđene stipendije, afirmativne mere upisa u srednje škole i unapređenu podršku učenicima prilikom prelaska iz osnovnog u srednje obrazovanje i mentorsku pomoć.
Još jedna vrednost našeg sistema, od predškolskog do visokog obrazovanja, kako je naglasio, jeste školovanje na osam jezika nacionalnih manjina.
Ministar je predočio da je, bez obzira na autonomiju koje ima visoko obrazovanje, važna sinergija države i univerziteta, kako bi zajedno unapređivali sistem, očuvali kvalitet obrazovanja i učinili ga dostupnim svakom građaninu.
Zbog tog strateškog opredeljenja predstoje značajna ulaganja u infrastrukturu u visokom obrazovanju. Neki fakulteti, poput Fakulteta muzičke umetnosti, Geografskog i Fakulteta bezbednosti, imaće prvi put svoje zgrade, naveo je on i dodao da je planirano proširenje kapaciteta studentskih centara u Beogradu i Nišu za dodatnih 1.400 mesta.
Ružić je naglasio i da je zadatak države da prepozna globalne tokove, utvrdi strateške pravce razvoja, osmisli mere i zakonska rešenja u cilju osnaživanja obrazovnog sistema, ljudskih resursa i administrativnih okvira.
Tokom konferencije, direktorka Kancelarije za dualno obrazovanje i nacionalni okvir kvalifikacija Gabrijela Grujić predstavila je rezultate i plan razvoja dualnog obrazovanja.