Građani će i dalje nesmetano moći preko interneta da plaćaju račune za svoje domaćinstvo i članove porodice, saopštila je danas Narodna banka Srbije i navela da se dopisom obratila svim bankama kako bi blagovremeno opomenule one koji neovlašćeno pružaju platne usluge radi naplate provizije.
Povodom navoda u pojedinim medijima da ubuduće plaćanje preko interneta na tuđe ime neće biti omogućeno, NBS saopštava da je taj dopis pogrešno protumačen, te da njegov cilj nije bio da onemogući klijente da obavljaju onlajn plaćanja i za domaćinstvo, članove porodice i rodbinu, već da se takvo plaćanje ne vrši u komercijalne svrhe, odnosno kao poslovna delatnost.
Kako se navodi u saopštenju, Narodna banka Srbije, je u skladu sa svojim zakonskim ovlašćenjima utvrdila da se značajan broj fizičkih lica, koja sa bankama imaju zaključene Ugovore o otvaranju, vođenju i gašenju tekućih računa i Ugovore o pružanju usluga elektronskog bankarstva , korišćenjem WEB E-bank i mBank servisa, bavi neovlašćenim pružanjem platnih usluga. Ta lica su vršila plaćanja za račun različitih i veći broj fizičkih lica, najčešće za registraciju motornih vozila i za mesečne obaveze po računima za struju. Neka lica su preko svog tekućeg računa izvršila preko 1.000 transakcija u iznosu preko 8 miliona dinara, navodi se u saopoštenju.
Kako je napred navedeni način plaćanja postajao sve masovniji, Narodna banka Srbije je uputila pomenuti dopis bankama da bi se blagovremeno sprečilo kršenje Zakona o platnim uslugama. Pogrešno je protumačeno da je dopis imao za cilj da onemogući klijente da vrše online plaćanja, pod kojima se podrazumeva plaćanje računa za potrebe, primera radi, svog domaćinstva, članova porodice, rodbine i slično, već je cilj da se takvo plaćanje ne vrši u komercijalne svrhe, odnosno kao poslovna delatnost.
Namera ovog dopisa bankama je da one blagovremeno opomenu lica za koja primete da se bave neovlašćenim pružanjem platnih usluga (i na taj način kompromituju pravu svrhu mogućnosti koju je NBS, radi povećanja konkurencije bankama i Pošti, dala - da i nebankarske institucije pružaju platne usluge), jer su za to predviđene značajne novčane kazne. Određena lica kod kojih su utvrđene zloupotrebe uveravala su Narodnu banku Srbije da su pomenute usluge obavljali iz neznanja i da su momentom dobijanja pravih informacija odmah prestajali sa pružanjem tih usluga.
Takođe, NBS ističe da su neke banke razumele namenu i svrhu dopisa i u skladu sa njim postupile, dok je drugim bankama očigledno bilo jednostavnije da sa klijentima sa kojim imaju zaključene pomenute ugovore raskinu saradnju, što je dovelo i do ovih neželjenih reakcija.
U saopštenju se navodi i da, imajući u vidu sve izneto, Narodna banka Srbije još jednom ističe da se plaćanje preko ovih servisa može nesmetano, kao i do sada, koristiti za plaćanja računa, primera radi, za domaćinstvo u kome žive, svojih članova porodice i slično, ali se ne može koristiti za plaćanje računa radi naplate provizije za tu uslugu, odnosno kao poslovna delatnost, ukoliko za to nisu ovlašćeni.
Narodna banka Srbije takođe naglašava da ukoliko fizička i pravna lica obavljaju poslove platnog prometa preko fizičkih i pravnih lica koja nemaju odgovarajuću dozvolu NBS, odnosno preko lica koja nezakonito pružaju platne usluge, postoji visok nivo izvesnosti da korisnici takvih usluga mogu pretrpeti znatnu štetu, a efikasna i blagovremena zaštita njihovih prava i eventualni povraćaj novčanih sredstava bi u ovom slučaju bili gotovo onemogućeni.