Dobra putna infrastruktura važna je za privredni rast i dolazak stranih investitora, jer je više od 80 odsto stranih investicija u Srbiji realizovano neposredno uz Koridor 10 ili u blizini velikih saobraćajnica, rekao je Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije na javnoj raspravi o Nacrtu zakona o putevima. Novo rešenje treba da omogući da se putevi ravnomerno održavaju, kaže ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović.
„Za Privrednu komoru, odnosno privredu Srbije, današnji skup predstavlja nastavak otvorenog konstruktivnog dijaloga koji smo uspostavili sa Vladom Srbije radi unapređenja postojeće i donošenja nove regulative kao važnog elementa poslovne i investicione klime. Predloženi nacrt zakona još je jedan korak u reformi i zaokruživanju regulatornog okvira u ovoj oblasti”, rekao je Čadež.
Kako je objasnio, predloženim rešenjima trebalo bi da se otklone nedostaci i nepravilnosti u primeni sada važećih propisa, da se preciznije urede uslovi i način upravljanja, zaštite i održavanja javnih puteva, od državnih do lokalnih.
To je, istakao je Čadež, značajno ne samo za građevinarstvo i saobraćaj, već za sve segmente poslovanja i održivi rast srpske ekonomije. Zakonska regulativa o putevima usaglašava se sa odredbama zakona o planiranju i izgradnji i bezbednosti saobraćaja, i u domaće zakonodavstvo ugrađuje evropske direktive i odluke, rekao je predsednik PKS.
Čadež je podsetio da su predviđene investicije u infrastrukturu od gotovo milijardu evra za 2017. godinu, već donele sasvim merljive i vidljive efekte za srpsku ekonomiju, pre svega kroz poslove za građevinsku privredu. Više od 80 odsto stranih investicija realizovano je neposredno uz koridor 10, ili na udaljenosti od najviše 20-30 kilometara od koridora.
Značaj i efekte izgradnje i razvoja putne infrastrukture, kako je rekao, dobro ilustruju nedavno objavljeni egzaktni podaci WIFO – vodećeg austrijskog instituta za primenjena ekonomska istraživanja. Analiza efekata izgradnje puteva u Austriji, u periodu od 2001 do 2011. godine, pokazala je da, osim benefita tokom gradnje, koje uživa uglavnom građevinska industrija, najveće dugoročne koristi ovih ulaganja dolaze sa početkom korišćenja saobraćajnica. Izgradnja puteva tokom 2000-tih godina, doprinela je više od 10 odsto rastu zaposlenosti u austrijskim regionima kroz koje su prolazile nove saobraćajnice.
Vrednost svih poslova u putarskoj privredi, uključujući izgradnju i održavanje, blizu je deset milijardi evra, rekla po Zorana Mihajlović, potpredsednica vlade i resorna ministarka.
„Pokrenuli smo proces reformi u putnoj privredi i ovaj zakon treba da nam omogući i održivost putarskih preduzeća. To znači da nećemo više dolaziti u situacije u koje često dolazimo, da imamo nerešeno zemljište, da ne možemo da gradimo puteve kroz naseljena mesta, jer nemamo ono što nam je neophodno od dokumentacije“, rekla je Mihajlović. Posebna tačka u ovom zakonu jesu jasno određeni kriterijumi šta je koja vrsta održavanja.
„Pokazalo se u prethodnih 20 godina da kada održavate puteve onda odjednom imate različite kriterijume u različitim delovima Srbije“ ukazala je Mihajlović.
Čadež i Mihajlović pozvali su učesnike javne rasprave da svojim predlozima i sugestijama doprinesu donošenju što kvalitetnijeg zakona koji će omogućiti bržu i efikasniju gradnju, sigurnije finansiranje i bolju zaštitu i održavanje naših puteva.
U javnoj raspravi učestvovali privrednici, predstavnici republičkih, pokrajinskih institucija, lokalne samouprave, stručne javnosti.