Građani Srbije od početka iduće godine moći će lakše, jeftinije i za mnogo kraće vreme da se registruju kao preduzetnici zahvaljujući novoj usluzi Agencije za privredne registre.
Preduzetnici će od 2018. registraciju firme u potpunosti obaviti putem interneta – od podnošenja zahteva do dobijanja rešenja.
Elektronska registracija obuhvata elektronsku prijavu potpisanu kvalifikovanim elektronskim sertifikatom preduzetnika ili ovlašćenog podnosioca prijave koja se popunjava u aplikaciji dostupnoj preko portala APR-a. Biće omogućeno i elektronsko plaćanje komercijalnim platnim karticama. Elektronsko rešenje o registraciji novog preduzetnika potpisano kvalifikovanim elektornskim potpisom registratora koje je snabdevano elektronskim žigom. Agencija će dostavljati na e-mejl registrovanog preduzetnika ili ovlašćenog podnosioca e-prijave.
Naknada za uslugu elektronske registracije iznosi 1.000 dinara što je za 500 dinara jeftinije od registracije u paprinom obliku.
Novi softver, koji je donacija Ujedinjenih nacija za razvoj omogućiće i elektronsku registraciju privrednih jednočlanih društava doo i to posle stupanja na snagu Zakona o privrednim društvima čije se usvajanje uskoro očekuje.
Inače, godišnje se u Srbiji osnuje oko tri hiljade novih preduzeća.
Direktor Agencije za privredne registre (APR) Zvonko Obradović je na konferenciji za novinare rekao da ovaj projekat simbolički označava uvođenje i razvoj sistema funkcionisanja bez odlaska na šalter.
“Verujemo da će za nekoliko godina prestati potreba za šalterima što se tiče komuniciranja privrednih subjekata sa državom, naveo je on. Osim što manje košta, elektronska registracija štedi i vreme, tako što se budući preduzetnici prijavljuju "iz fotelje", a ukoliko se, ipak, ne odluče za novi sistem registracije, "papirne" prijave i potrebnu dokumentaciju mogu podnositi lično na šalterima APR-a ili slati poštom”, rekao je Obradović i ocenio da će ovaj projekat doprineti daljem napretku Srbije na "Duing biznis listi" Svetske banke i ostalim listama konkurentnosti, i u skladu je sa ciljevima iz Plana prioritetnih aktivnosti za smanjenje administrativnih tereta za period od 2016. do 2018. godine.
Direktor Kancelarije za IT i eUpravu Mihailo Jovanović je podsetio na to da je digitalizacija među prioritetima Vlade Srbije, a našla je svoje mesto i u ekspozeu premijerke Ane Brnabić.
“Digitalizacija prožima različite sfere našeg života – i poljoprivredu i zdravstvo i prosvetu, a kada je u pitanju javna uprava, govorimo o elektronskoj upravi. Želimo da imamo ekonomičnu, efikasnu i transparentnu javnu upravu, a recept za to je moderna i svima dostupna elektronska uprava, njen je cilj da se svi poslovi u prvom trenutku završavaju samo jednim dolaskom na šalter, a da će država za privredu i građane obavljati celokupan posao. U drugom koraku cilj jeste da sve te aktivnosti mogu da se obave putem interneta bez dolaska na šalter”, objasnio je Jovanović.
Zamenik stalnog predstavnika UNDP-a u Srbiji Steliana Nedera podsetila je na to da UNDP pruža podršku Kabinetu predsednika Vlade od 2015. godine u tome da se zacrtani ciljevi u procesu reforme javne uprave sprovedu što kvalitetnije.
“Uvođenjem ove mere doprinosimo daljoj transformaciji Srbije. Digitalizacija javne uprave doprinosi bržem razvoju privrede i društva u celini”, objasnila je Nedera i izrazila je uverenje da je ovaj projekat samo početak i da se u predstojećem periodu mogu očekivati novi projekti i mere kako bi se olakšao rad preduzetnika.