Unapređenje kvaliteta podataka u bazama podataka u RGZ-u je predmet ugovora koji je potpisan 24. januara 2018. godine, saopštio je RGZ.
Ugovor su potpisali direktor Republičkog geodetskog zavoda Borko Drašković i direktor Saga d.o.o. iz Beograda Nebojša Bjelotomić koji zastupa konzorcijum čiji je vodeći partner Saga d.o.o. Ova aktivnost će se realizovati uz podršku Svetske banke, kroz projekat „Unapređenje zemljišne administracije“. Unapređenje kvaliteta podataka u RGZ-u, kao i novi integrisani informacioni sistem koji je već u implementaciji, treba da omoguće građanima značajno unapređenje kvaliteta, tačnosti, pouzdanosti i dostupnosti podataka iz svih evidencija katastra. Ovaj dugotrajan i kompleksan posao biće stručno i sistemski urađen u svih 170 službi katastra u Srbiji, kao i u sedištu RGZ-a u Beogradu u naredne dve godine.
Da bi se shvatio obim posla treba imati u vidu da je katastar nepokretnosti uspostavljen preuzimanjem postojećih podataka iz katastra zemljišta i zemljišne knjige, koji nisu ažurirani i međusobno usklađivani, pa je neophodno sprovesti niz mera i uspostaviti zakonske uslove za unapređenje kvaliteta ovih podataka. Trenutno se katastarski i imovinski podaci čuvaju u 170 zasebnih baza podataka u 170 Službi za katastar nepokretnosti. Srbija ima 4521 katastarsku opštinu, sa preko 18 miliona parcela. Tačnost, dostupnost, obuhvat i legalnost prostornih podataka zahteva prevođenje analognih katastarskih podataka u digitalni oblik. Prednosti digitalnog katastarskog plana se prevashodno odnose na brzinu obrade podataka, radi lakšeg sortiranja i pretraživanja podataka.
Teritorija Republike Srbije je pokrivena digitalnim katastarskim planovima za 100% ukupnog broja katastarskih opština. Podršku za završetak ovih aktivnosti je takođe pružio projekat Svetske banke. Aktivnost je završena krajem trećeg kvartala 2016. godine. Za vođenje i održavanje digitalnih katastarskih planova prevashodno se koriste dve softverske aplikacije koje su izrađene u dva vremenska perioda i na različitim tehnološkim platformama što komplikuje postupak održavanja i stvara dodatne mogućnosti za greške u podacima.
Poslovni cilj RGZ-a je da uspostavi centralni geodetski i katastarski informacioni sistem, koji će integrisati grafičke i alfanumeričke podatake i objediniti ih u jednu centralnu bazu podataka. Razvojem centralne baze podataka obezbediće se uslovi za efikasnu, brzu i kvalitetnu razmenu podataka putem veb servisa. Takođe, digitalni katastarski planovi, kao deo Nacionalne infrastrukture geoprostornih podataka, za koju je takođe nadležan RGZ, omogući će korisnicima iz raznih oblasti da lakše identifikuju i pristupaju željenim podacima.
Imlementacija prve faze informacinog sistema (procesi u pisarnicama RGZ-a i upravljanje dokumentima – DMS) je u toku i planirani završetak je u martu mesecu 2018. godine. Druga i treća faza (Adresni registar, Registar prostornih jedinica, integracija alfanumeričkih i digitalnih podataka) će biti završena do 2020. godine. Unapređenje kvaliteta podataka je dug proces, kompleksan i neophodan uslov za uspešnu realizaciju svih faza integrisanog informacionog sistema, jer se vrši kontrola kvaliteta podataka za sve parcele, objekte i delove objekata. Greške je potrebno analizirati i kategorizovati.
Greške u podacima mogu biti razlike u površini parcele koja se izračunava na osnovu grafičkih podataka i koja je upisana u alfanumeričkim podacima. Drugi tipovi grešaka mogu biti utvrđeni tokom čitavog procesa. Konsultant je u obavezi da dokumentuje sve greške i da izradi postupak za njihovo ispravljanje.
Građani i javnost će biti redovno izveštavani o toku implementacije svih aktivnosti, a rezultati pojedinih faza projekta će biti javno prezentovani i stavljeni u upotrebu.