Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Srbija među prvima testirala inovativni sistem za prikupljanje ambalažnog otpada

Zrenjanin
Foto: NALED
Srpska ekonomija

Dok se u Srbiji i dalje odlučuje o načinu unapređenja prikupljanja ambalažnog otpada, u Zrenjaninu je završeno testiranje prve inovativne tehnologije, koja prihvata sve vrste materijala istovremeno - od PET plastike i limenki, preko stakla do Tetra Pak ambalaže. Ceo proces reciklaže je efikasniji i pouzdaniji nego kod običnih reciklomata, zbog naprednog digitalnog sistema i presovanja ambalaže unutar aparata, što donosi velike uštede u vremenu i novcu.

Mnoge razvijene zemlje, poput Belgije i Velike Britanije, u procesu su razmatranja istih ili sličnih rešenja, a naša zemlja imala je priliku među prvima da ga testira, zahvaljujući projektu „Pametno recikliraj“, koji je realizovan kroz program develoPPP nemačkog Saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ), koji su zajednički sproveli GIZ, Ball Packaging, Sekopak, Solagro Smart Recycling, Mercator-S i Reverse Logistics Group (RLG), u saradnji sa NALED-om i programom „Svaka limenka se računa“.

Tokom pilotiranja projekta, potrošači u Zrenjaninu su mogli na 12 lokacija u gradu da vrate iskorišćenu ambalažu, a putem specijalne aplikacije na mobilnom telefonu sakupljali su bodove za popuste pri narednim kupovinama i druge nagrade koje su dodeljivane svakog meseca.

- Zahvaljujući partnerstvu sa privatnim sektorom, uspeli smo da testiramo i upoznamo se sa primenom tehnologije o kojoj već mnoge zemlje govore i vidimo šta one mogu da donesu. Verujem da će naučene lekcije biti iskorišćena za dalji razvoj sistema na nacionalnom i međunarodnom nivou – naveo je Zoran Jakovljev, savetnik u GIZ-u, na završnoj konferenciji projekta, gde su predstavljeni ključni rezultati.

Direktor za održivi razvoj u NALED-u Slobodan Krstović istakao je da Srbija sada ima priliku da bude pionir u modernom upravljanju ambalažom, a primeri razvijenih evropskih zemalja, govore da svi idu u tom pravcu.

- Veoma je važno podizanje svesti građana o značaju primarne selekcije i reciklaže otpada. Unazad šest godina se priča o pokretanju novog sistema, nekoliko studija i pilot projekata je sprovedeno, od kojih je ovaj ubedljivo najvažniji, jer povezuje digitalizaciju i održivi razvoj. Digitalni sistemi su transparentniji, što se pokazalo kod svih rešenja koja je NALED zagovarao kao što su elektronske građevinske dozvole, sistem za prijavu sezonskih radnika u poljoprivredi, eFakture i mnogi drugi, a to je i poruka koju ćemo preneti donosiocima odluka – izjavio je Krstović.

Prema rečima Jelene Petljanski, menadžerke za održivost i regulatorne poslove u kompaniji Ball Packaging Europe, ono što ovaj sistem čini jedinstvenim jeste njegovo napredno IT rešenje, koje se oslanja na serijalizaciju odnosno na unikatni kod za svaku jedinicu ambalaže, što obezbeđuje veću efikasnost i transparentnost u procesu reciklaže.

- Za potrebe projekta odštampano je milion kodova i ručno dodavano kao nalepnica, a inače bi mogao da bude originalan deo ambalaže, na čemu je potrebno još raditi, kako bismo unapredili mehanizme za označavanje i istražili metode za automatizaciju ovog procesa  – rekla je Petljanski.

Ovaj kod pruža veliki broj podataka – koliki je životni vek ambalaže, koji se materijali više ili manje recikliraju, gde završavaju i mogu biti od velike koristi za izgradnju efikasnijeg sistema upravljanja otpadom.

Tokom pilotiranja projekta „Pametno recikliraj“, direktorka Sekopaka Violeta Belanović rekla je da su sarađivali sa velikim brojem privatnih partnera, kao što su kompanije Coca-Cola HBC, Carlsberg, Tetra Pak, Red Bull i Knjaz Miloš. Više od 40 brendova ovih kompanija bilo je uključeno u sistem pametnog prikupljanja, a građani koji su želeli da recikliraju i drugi ambalažni otpad mogli su da ga odlože u kante za prikupljanje koje su se nalazile pored mašina.

- Sekopaku kao operateru ambalažnog otpada ključno je da ispita kako građani reaguju na različite načine odvajanja ambalažnog otpada. Saradnja sa lokalnom samoupravom se pokazala kao jako važna za sakupljanje većih količina, a promotivna kampanja i edukacija građana neophodne – zaključila je Belanović. 

Ostali naslovi

Zamisli život bez nasilja
Srpska ekonomija
Početak kampanje „16 dana aktivizma protiv nasilja nad ženama“ obeležen je događajem „Zamisli život bez nasilja“, u organizaciji Ujedinjenih nacija u Srbiji. U fokusu ovogodišnje kampanje su mladi kao pokretači promena i njihov aktivizam i uloga u izgradnji društva u kojem postoji nulta tolerancija za nasilje nad ženama i devojčicama
Sadnja drveća
Srpska ekonomija
Opština Surčin će veoma brzo biti bogatija za preko 7600 novih šumskih kultura, čime će ekološki uslovi na lokalitetu Crni Lug, ali i u celoj opštini, biti značajno poboljšani
U Beču predstavljen supermarket budućnosti
Srpska ekonomija
Na Tehničkom fakultetu u Beču predstavljen je supermarket budućnosti u kojem se uz pomoć najnovijih tehnologija unapređuje prodajni prostor. Pametna korpa za kupovinu opremljena video-kamerom korisnicima pokazuje najkraći put do traženih proizvoda. Za kupovinu je dovoljno staviti željeni proizvod ispred kamere, on se automatski identifikuje i dodaje na račun
Zavisnost od mobilnih telefona uporediva sa drogama
Srpska ekonomija
Austrijanci u proseku provedu tri sata dnevno sa svojim pametnim telefonom. Sve više ljudi postaje doslovno zavisno od „online aktivnosti“. Dva stručnjaka iz Instituta Anton Prokš u Beču, jedne od vodećih klinika za lečenje bolesti zavisnosti u Evropi, vide paralele između zavisnosti od mobilnih telefona i zavisnosti od droga
Registrovana domaćinstva na Zlatiboru uskoro mogu dobiti do tri miliona bespovratnih sredstava
Srpska ekonomija
Uredba koju pripremaju Vlada Republike Srbije i Ministarstvo turizma i omladine omogući će da sva registrovana domaćinstva koja budu ispunjavala uslove i registrovala se dok traje konkurs dobiju subvencije u iznosu do tri miliona dinara. Odnosiće se na gradnju drvenih turističkih objekata, proširenje kapaciteta, mobilijara za turizam, pokretanje proizvodnje, pakovanje brendiranih rakija...
Veći broj građana zainteresovan za reprogram duga
Srpska ekonomija
Od početka novembra korisnici u većem broju dolaze na šaltere Javnog komunalnog preduzeća „Infostan tehnologija” imajući na umu da je na snazi akcija reprograma duga, po najpovoljnijim uslovima, na više mesečnih rata, uz otpis kamate i umanjenje glavnog duga. Posebne pogodnosti za reprogramiranje obezbeđene su za korisnike socijalnih davanja i penzionere
Poziv dobrovoljnim davaocima krvi
Srpska ekonomija
Institut za transfuziju krvi Srbije, koji se nalazi u Svetog Save 39, poziva punoletne građane da i naredne nedelje daju krv, što se može učiniti radnim danom od 7 do 19 i subotom od 8 do 15 sati. Akcije će se organizovati i na terenu
Giving Friday na Black Friday
Srpska ekonomija
Na dan kada kreće utrkivanje za popustima širom sveta, Black Friday, kompanija dm drogerie markt petu godinu zaredom, poslednjeg petka u novembru (24.11), doniraće pet odsto od ukupnog dnevnog prometa Narodnim kuhinjama Crvenog krsta Srbije
Predstavljena najnovija istraživanja na konferenciji o ishrani
Srpska ekonomija
Prošle nedelje, Evropska konferencija o ishrani okupila je vodeće stručnjake u renoviranom Sava centru. Stručnjaci kompanije Nestlé predstavili su načine na koje nauka može doprineti balansiranoj ishrani i održivim prehrambenim sistemima
Više od 9000 kompanija učestvuje u programu Moja prva plata
Srpska ekonomija
U toku je prijavljivanje mladih za učešće u programu „Moja prva plata" koje traje do 06. decembra 2023. godine. Kako je objavila Nacionalna služba za zapošljavanje, prema rokovima ovog programa, poslodavci će od 07. do 22. decembra birati kandidate među prijavljenim zainteresovanima na portalu „Moja prva plata“