Kompanije Udruženja za prehrambenu industriju Privredne komore Srbije (PKS) koje podržavaju kampanju „Teži ravnoteži“ Ministarstva zdravlja i nacionalne asocijacije srpske privrede, slede preporuke Svetske zdravstvene organizacije o ograničavanju sadržaja šećera, soli, zasićenih masti i trans-masnih kiselina u svojim proizvodima, radi podrške Nacionalnom programu za prevenciju gojaznosti kod dece i odraslih.
Društveno-odgovorne kompanije Bambi, Coca-Cola, Dr. Oetker, MARBO Product, Mars i Nestlé, članice Udruženja za prehrambenu industriju PKS, prepoznale su značaj kampanje „Teži ravnoteži” i udružile svoje resurse i znanje sa ciljem da doprinesu daljem sistemskom rešavanju problema gojaznosti i radu na prevenciji ovog izazova modernog društva, ukazao je Dimitrije Ivanović, sekretar Udruženja PKS na drugoj edukativnoj radionici za medije u okviru kampanje, saopštila je PKS.
Navođenje nutritivnih i zdravstvenih izjava na proizvodima je regulisano propisom, koji u Srbiji važi od polovine 2018. godine, a ono što je najvažnije, kada su u pitanju ove izjave, jeste da budu zasnovane na naučnim činjenicama, i da predstavljaju proizvod tačno i iskreno, ukazao je Ivanović.
Branislav Raketić, rukovodilac radne grupe za kvalitet, deklarisanje i označavanje hrane u Ministarstvu poljoprivrede predstavljajući novine koje je doneo Pravilnik o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane, istakao je da svi proizvodi moraju da imaju nutritivnu deklaraciju sa podacima o nivou šećera, soli, masti i ostalih vrednosti koje proizvod sadrži. Nutritivna deklaracija obavezna je za sve proizvode, uz određene izuzetke. Pooštrena je odgovornost svih u čijoj je nadležnosti deklarisanje hrane, a potrošači dobijaju informativniji izvor prilikom kupovine proizvoda, koji je za proizvođače dosta zahtevniji u odnosu na ranije propise.
Označavanje i deklarisanje hrane jedna je od aktivnosti Programa za prevenciju gojaznosti kod dece i odraslih u delu promocije pravilne ishrane tokom života, ukazala je dr Snežana Pantić Aksentijević, rukovodilac Grupe za javno zdravlje Ministarstva zdravlja Srbije.
Doktorka Budimka Novaković, sa Medicinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu ukazala je da u Srbiji 58 odsto odraslog stanovništva ima prekomernu telesnu masu, a 25 odsto je gojazno. Prema epidemiološkim prognozama, 2020. godine biće gojazno čak 44 odsto muškaraca i 31 odsto žena.
Nutritivno deklarisanje kao zakonska obaveza od polovine ove godine jedan je od načina da se potrošačima pomogne u donošenju odluka pri izboru namirnica, rekla je Dragana Stikić, predstavnica Udruženja za prehrambenu industriju PKS u radnoj grupi za kvalitet, deklarisanje i označavanje hrane u Ministarstvu poljoprivrede koja je pripremala novi pravilnik. Prema njenim rečima, zakonska obaveza je navođenje nutritivnih podataka za 100g odnosno 100 ml proizvoda, a dodatno tražene su i informacije za meru porcije, kao i procenat referentnog unosa.
Ponavljanje informacija na prednjoj strani pakovanja dodatno pomaže potrošaču napravi izbalansiran i odgovoran izbor, a proizvođačima je ostavljen izbor da u tablici prikažu unos nutrijenata od javno zdravstvenog interesa (šećer, masti, zasićene masti, so i ukupna energetska vrednost), kako bi svaki potrošač vrlo brzo mogao da prepozna koliko porcija proizvoda koji kupuje čini ukupan unos navedenih nutrijenata. Neki od proizvođača idu i korak dalje, pa su te vrednosti označili bojama semafora (zelen, žuto, crveno), kako bi se odmah prepoznalo šta taj proizvod donosi organizmu i ukupnoj prehrani.
Prema rečima Dragane Stikić, pooštreni su i standardi za reklamiranje hrane i pića, kako bi se osigurala zaštita dece, promovisao zdrav način života i podržali roditelji.
Odgovornost za balansiranu ishranu obavezuje kako proizvođače, tako i potrošače, a za rešavanje ključnih izazova neophodna je uska saradnja vladinih institucija, javnih zdravstvenih i društvenih organizacija i industrije, kao i društvenih organizacija, zaključeno je na drugoj radionici za medije u okviru kampanje. Prva je održana krajem avgusta na Čigoti.