Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Odgovornost za balansiranu ishranu obavezuje i proizvođače i potrošače

Beograd
Foto: PKS
Srpska ekonomija

Kompanije Udruženja za prehrambenu industriju Privredne komore Srbije (PKS) koje podržavaju kampanju „Teži ravnoteži“ Ministarstva zdravlja i nacionalne asocijacije srpske privrede, slede preporuke Svetske zdravstvene organizacije o ograničavanju sadržaja šećera, soli, zasićenih masti i trans-masnih kiselina u svojim proizvodima, radi podrške Nacionalnom programu za prevenciju gojaznosti kod dece i odraslih.

Društveno-odgovorne kompanije Bambi, Coca-Cola, Dr. Oetker, MARBO Product, Mars i Nestlé, članice Udruženja za prehrambenu industriju PKS, prepoznale su značaj kampanje „Teži ravnoteži” i udružile svoje resurse i znanje sa ciljem da doprinesu daljem sistemskom rešavanju problema gojaznosti i radu na prevenciji ovog izazova modernog društva, ukazao je Dimitrije Ivanović, sekretar Udruženja PKS na drugoj edukativnoj radionici za medije u okviru kampanje, saopštila je PKS.

Navođenje nutritivnih i zdravstvenih izjava na proizvodima je regulisano propisom, koji u Srbiji važi od polovine 2018. godine, a ono što je najvažnije, kada su u pitanju ove izjave, jeste da budu zasnovane na naučnim činjenicama, i da predstavljaju proizvod tačno i iskreno, ukazao je Ivanović.

 Branislav Raketić, rukovodilac radne grupe za kvalitet, deklarisanje i označavanje hrane u Ministarstvu poljoprivrede predstavljajući novine koje je doneo Pravilnik o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane, istakao je da svi proizvodi moraju da imaju nutritivnu deklaraciju sa podacima o nivou šećera, soli, masti i ostalih vrednosti koje proizvod sadrži. Nutritivna deklaracija obavezna je za sve proizvode, uz određene izuzetke. Pooštrena je odgovornost svih u čijoj je nadležnosti deklarisanje hrane, a potrošači dobijaju informativniji izvor prilikom kupovine proizvoda, koji je za proizvođače dosta zahtevniji u odnosu na ranije propise.

 Označavanje i deklarisanje hrane jedna je od aktivnosti Programa za prevenciju gojaznosti kod dece i odraslih u delu promocije pravilne ishrane tokom života, ukazala je dr Snežana Pantić Aksentijević, rukovodilac Grupe za javno zdravlje Ministarstva zdravlja Srbije.

 Doktorka Budimka Novaković, sa Medicinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu ukazala je da u Srbiji 58 odsto odraslog stanovništva ima prekomernu telesnu masu, a 25 odsto je gojazno. Prema epidemiološkim prognozama, 2020. godine biće gojazno čak 44 odsto muškaraca i 31 odsto žena.

 Nutritivno deklarisanje kao zakonska obaveza od polovine ove godine jedan je od načina da se potrošačima pomogne u donošenju odluka pri izboru namirnica, rekla je Dragana Stikić, predstavnica Udruženja za prehrambenu industriju PKS u radnoj grupi za kvalitet, deklarisanje i označavanje hrane u Ministarstvu poljoprivrede koja je pripremala novi pravilnik. Prema njenim rečima, zakonska obaveza je navođenje nutritivnih podataka za 100g odnosno 100 ml proizvoda, a  dodatno tražene su i informacije za meru porcije, kao i procenat referentnog unosa.

 Ponavljanje informacija na prednjoj strani pakovanja dodatno pomaže potrošaču napravi izbalansiran i odgovoran izbor, a proizvođačima je ostavljen izbor da u tablici prikažu unos nutrijenata od javno zdravstvenog interesa (šećer, masti, zasićene masti, so i ukupna energetska vrednost), kako bi svaki potrošač vrlo brzo mogao da prepozna koliko porcija proizvoda koji kupuje čini ukupan unos navedenih nutrijenata. Neki od proizvođača idu i korak dalje, pa su te vrednosti označili bojama semafora (zelen, žuto, crveno), kako bi se odmah prepoznalo šta taj proizvod donosi organizmu i ukupnoj prehrani.

 Prema rečima Dragane Stikić, pooštreni su i standardi za reklamiranje hrane i pića, kako bi se osigurala zaštita dece, promovisao zdrav način života i podržali roditelji.

 Odgovornost za balansiranu ishranu obavezuje kako proizvođače, tako i potrošače, a za rešavanje ključnih izazova neophodna je uska saradnja vladinih institucija, javnih zdravstvenih i društvenih organizacija i industrije, kao i društvenih organizacija, zaključeno je na drugoj radionici za medije u okviru kampanje. Prva je održana krajem avgusta na Čigoti.

Ostali naslovi

Istraživanje nafte u crnogorskom podmorju
Srpska ekonomija
Crnogorska državna Uprava za ugljovodonike objavila je da će tokom novembra otpočeti 3D seizmička istraživanja nafte i gasa u podmorju, gde će snimanje obaviti kompanija "Šeravoter" svojim brodom "Polar empres"
Srbija na 48. mestu na Duing biznis listi Svetske banke
Srpska ekonomija
Srbija se ove godine, među 190 zemalja sveta, nalazi na 48. mestu po lakoći poslovanja u odnosu na 43. mesto u prošlogodišnjem izveštaju, iako joj je povećan ukupan broj bodova po lakoći poslovanja
Tržište Katara otvoreno za srpske proizvode
Srpska ekonomija
Poljoprivreda, prehrambena industrija, građevinski materijali, energetika, sektori mašinstva i tekstila imaju veliki izvozni potencijal prema Kataru, istaknuto je danas na okruglom stolu privrednika Srbije i delegacije Katara, koja boravi u zvaničnoj poseti Beogradu
Simens ulaže 600 miliona evra u tehnološki park u Berlinu
Srpska ekonomija
Nemački industrijski konglomerat Simens vraća se svojim korenima, nakon najave ulaganja do 600 miliona evra u razvoj industrijskog i tehnološkog parka u industrijskoj zoni u Berlinu
Minimalac u Nemačkoj 9,19 evra po satu
Srpska ekonomija
Nemačka vlada usvojila je danas odluku o povećanju minimalne zarade za 35 centi na 9,19 evra po satu od početka naredne godine, a od 2020. godine na 9,35 evra
Velike mogućnosti za jačanje saradnje Srbije i Katara
Srpska ekonomija
Državni sekretar Ministarstva spoljnih poslova Vlade Republike Srbije Nemanja Stevanović razgovarao je danas sa šefom državno-privredne delegacije Katara Tarikom Bin Ali Al-Ansarijem o bilateralnim političkim, ekonomskim i drugim odnosima dveju zemalja
Industrijska proizvodnja porasla 2,3 odsto za devet meseci
Srpska ekonomija
Industrijska proizvodnja u Srbiji je porasla u periodu januar-septembar 2018. godine za 2,3 odsto u poređenju sa istim periodom prošle godine, pri čemu je prerađivačka ostvarila rast od 2,7 procenata
Građani u septembru kupovali 9,4 odsto više
Srpska ekonomija
Promet robe u trgovini na malo u septembru 2018. veći je za 9,4 odsto u tekućim cenama u odnosu na isti mesec prošle godine, a rast u stalnim cenama iznosi 5,9 procenata, objavio je Republički zavod za statistiku
Privredni rast Srbije u trećem kvartalu 3,7 odsto
Srpska ekonomija
Realni rast bruto domaćeg proizovda (BDP) Srbije u trećem kvartalu 2018. godine iznosio je 3,7 odsto u odnosu na isti period prošle godine
Turska drastično povećala procene inflacije
Srpska ekonomija
Turska centralna banka drastično je danas povećala svoje procene inflacije za ovu i narednu godinu, predviđajući stopu inflacije od 23,5 odsto do kraja 2018. godine i od 15,2 odsto do kraja 2019. godine