S obzirom na strateški cilj uvođenja modela dualnog obrazovanja u obrazovni sistem Srbije, PKS je kao deo konzorcijuma predvođenog Evropskom asocijacijom komora, sprovodila projekat u okviru "Erasmus+" programa "Podrška malim i srednjim preduzećima za uključivanje u realizaciju učenja kroz rad u kompanijama - AC4SME". U njegovu realizaciju su bile uključene privredne komore iz 12 zemalja, saopštila je PKS.
AC4SME je veliki "Erasmus+" dvogodišnji projekat u čije sprovođenje su bile uključene komore iz čak 12 zemalja: Austrije, Španije, Belgije, Bugarske, Italije, Rumunije, Srbije, Češke, Turske, Kipra, Litvanije i Francuske, a koordinirala ih je Evrokomora. Pridruženi partneri su DIHK Nemačka, Privredna komora Francuske i CSR Europe.
Projekat je počeo sa realizacijom 1. oktobra 2016. godine i trajao je do 31. decembra 2018. godine, i nastao je kao odgovor na činjenicu da sektor malih i srednjih preduzeća (MSP) ređe obezbeđuje mesta za učenje kroz rad u kompanijama ("apprenticeship") u odnosu na veće kompanije dok istovremeno obezbeđuje posao za 2/3 ukupnog broja zaposlenih u privatnom sektoru u Evropi. Kao mogući razlozi za ovakvu situaciju prepoznati su nedostatak vremena i resursa, slabije poznavanje zakonodavnih i administrativnih procedura, kao i koristi koje MSP mogu imati od angažovanja praktikanata.
Projekat se zasnivao na prenošenju znanja između komora koje imaju ključnu ulogu u uključivanju MSP u realizaciju praktične obuke u okviru svojih razvijenih VET sistema i komora u čijim zemljama učešće MSP u realizaciji učenja kroz rad nije razvijeno ili postoji prostor za unapređenje. Komore koje su prenosile svoja iskustva su bile austrijska WKO i nemačka DIHK.
Cilj projekta je bio uključivanje što većeg broja MSP u dualno obrazovanje i jačanje kapaciteta komora. Predstavnici austrijske i nemačke privredne komore obučili su 26 savetnika za dualno obrazovanje čija je dalja uloga da pruže podršku privrednim subjektima koji žele da se uključe u dualno obrazovanje.
U okviru Privredne komore Srbije obučeno je dvoje zaposlenih u Službi za dualno obrazovanje i obrazovne politike PKS, kao i 17 predstavnika regionalnih privrednih komora (RPK) u sistemu PKS sa zadatkom da promovišu realizaciju učenja kroz rad u kompanijama, daju informacije, nastave sa privlačenjem novih kompanija, organizuju obuke instruktora u kompanijama, i u saradnji sa školama prenesu instruktorima ishode učenja koji treba da budu dostignuti u radu sa učenicima.
U okviru projekta su razvijeni alati, prevedeni na 12 jezika, a koje savetnici treba da koriste kako bi pružili kompanijama svu stručnu i logističku podršku, i tako povećali broj učenika koji će realizovati učenje kroz rad u kompanijama. Ovaj koncept je zasnovan na postojećim konceptima dualnog obrazovanja u komori Nemačke, Austrije, Mađarske i Francuske.
Projekat je uspostavio osnovu za formiranje Evropske mreže savetnika u oblasti realizacije učenja kroz rad kako bi se obezbedila održivost rezultata postignutih u okviru projekta.
Preko 600 kompanija aktivno je učestvovalo u realizaciji 23 radionice, više od 300 u realizaciji 32 fokus grupe, 4 nacionalna seminara i 4 vebinara. Kroz komorske mreže poslodavcima je pružena efektivna i kvalitetna podrška koja se zasniva na metodama i adekvatnim alatima koje uspešno primenjuju Austrija i Nemačka, a koji su prilagođeni specifičnostima zemalja. Oko 100 kompanija je dobilo face to face instrukcije kako bi od naredne školske godine primili učenike na učenje kroz rad.
U Briselu je krajem novembra 2018. održana završna konferencija u okviru projekta AC4SME koja je okupila predstavnike Evropske komisije, ministarstava prosvete, Evropske mreže učenika u dualnom obrazovanju, privrednih komora i drugih relevantnih učesnika.