Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Srbija među prvima testirala inovativni sistem za prikupljanje ambalažnog otpada

Zrenjanin
Foto: NALED
Srpska ekonomija

Dok se u Srbiji i dalje odlučuje o načinu unapređenja prikupljanja ambalažnog otpada, u Zrenjaninu je završeno testiranje prve inovativne tehnologije, koja prihvata sve vrste materijala istovremeno - od PET plastike i limenki, preko stakla do Tetra Pak ambalaže. Ceo proces reciklaže je efikasniji i pouzdaniji nego kod običnih reciklomata, zbog naprednog digitalnog sistema i presovanja ambalaže unutar aparata, što donosi velike uštede u vremenu i novcu.

Mnoge razvijene zemlje, poput Belgije i Velike Britanije, u procesu su razmatranja istih ili sličnih rešenja, a naša zemlja imala je priliku među prvima da ga testira, zahvaljujući projektu „Pametno recikliraj“, koji je realizovan kroz program develoPPP nemačkog Saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ), koji su zajednički sproveli GIZ, Ball Packaging, Sekopak, Solagro Smart Recycling, Mercator-S i Reverse Logistics Group (RLG), u saradnji sa NALED-om i programom „Svaka limenka se računa“.

Tokom pilotiranja projekta, potrošači u Zrenjaninu su mogli na 12 lokacija u gradu da vrate iskorišćenu ambalažu, a putem specijalne aplikacije na mobilnom telefonu sakupljali su bodove za popuste pri narednim kupovinama i druge nagrade koje su dodeljivane svakog meseca.

- Zahvaljujući partnerstvu sa privatnim sektorom, uspeli smo da testiramo i upoznamo se sa primenom tehnologije o kojoj već mnoge zemlje govore i vidimo šta one mogu da donesu. Verujem da će naučene lekcije biti iskorišćena za dalji razvoj sistema na nacionalnom i međunarodnom nivou – naveo je Zoran Jakovljev, savetnik u GIZ-u, na završnoj konferenciji projekta, gde su predstavljeni ključni rezultati.

Direktor za održivi razvoj u NALED-u Slobodan Krstović istakao je da Srbija sada ima priliku da bude pionir u modernom upravljanju ambalažom, a primeri razvijenih evropskih zemalja, govore da svi idu u tom pravcu.

- Veoma je važno podizanje svesti građana o značaju primarne selekcije i reciklaže otpada. Unazad šest godina se priča o pokretanju novog sistema, nekoliko studija i pilot projekata je sprovedeno, od kojih je ovaj ubedljivo najvažniji, jer povezuje digitalizaciju i održivi razvoj. Digitalni sistemi su transparentniji, što se pokazalo kod svih rešenja koja je NALED zagovarao kao što su elektronske građevinske dozvole, sistem za prijavu sezonskih radnika u poljoprivredi, eFakture i mnogi drugi, a to je i poruka koju ćemo preneti donosiocima odluka – izjavio je Krstović.

Prema rečima Jelene Petljanski, menadžerke za održivost i regulatorne poslove u kompaniji Ball Packaging Europe, ono što ovaj sistem čini jedinstvenim jeste njegovo napredno IT rešenje, koje se oslanja na serijalizaciju odnosno na unikatni kod za svaku jedinicu ambalaže, što obezbeđuje veću efikasnost i transparentnost u procesu reciklaže.

- Za potrebe projekta odštampano je milion kodova i ručno dodavano kao nalepnica, a inače bi mogao da bude originalan deo ambalaže, na čemu je potrebno još raditi, kako bismo unapredili mehanizme za označavanje i istražili metode za automatizaciju ovog procesa  – rekla je Petljanski.

Ovaj kod pruža veliki broj podataka – koliki je životni vek ambalaže, koji se materijali više ili manje recikliraju, gde završavaju i mogu biti od velike koristi za izgradnju efikasnijeg sistema upravljanja otpadom.

Tokom pilotiranja projekta „Pametno recikliraj“, direktorka Sekopaka Violeta Belanović rekla je da su sarađivali sa velikim brojem privatnih partnera, kao što su kompanije Coca-Cola HBC, Carlsberg, Tetra Pak, Red Bull i Knjaz Miloš. Više od 40 brendova ovih kompanija bilo je uključeno u sistem pametnog prikupljanja, a građani koji su želeli da recikliraju i drugi ambalažni otpad mogli su da ga odlože u kante za prikupljanje koje su se nalazile pored mašina.

- Sekopaku kao operateru ambalažnog otpada ključno je da ispita kako građani reaguju na različite načine odvajanja ambalažnog otpada. Saradnja sa lokalnom samoupravom se pokazala kao jako važna za sakupljanje većih količina, a promotivna kampanja i edukacija građana neophodne – zaključila je Belanović. 

Ostali naslovi

Zaustavljanje femicida zahteva zajednički napor svih sektora društva
Srpska ekonomija
Kampanja ,,Stop femicidu'' ima za cilj podizanje svesti o štetnosti pojave femicida u društvu, i mobiliše sve organe javne vlasti, organizacije civilnog društva i druge aktere u primeni politike Vlade Republike Srbije ka nultoj toleranciji prema nasilju
Pokrenut Fond za podsticaj razvoja poljoprivredne i prehrambene proizvodnje u Aranđelovcu
Srpska ekonomija
Fondacija Ana i Vlade Divac, Opština Aranđelovac i Regionalna agencija za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja, pokrenuli su Fond za podsticaj razvoja poljoprivredne i prehrambene proizvodnje u Aranđelovcu. Osnivanje ovog fonda podržao je Projekat „Velika mala privreda“ koji finansira Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID), a sprovodi ACDI/VOCA
Više od 4,7 miliona dinara za Narodne kuhinje Crvenog krsta Srbije
Srpska ekonomija
Black Friday je i ove godine dobio drugačije i humano značenje u dm drogerijama, zahvaljujući jedinstvenoj inicijativi Giving Friday. Ove godine dm donira 4.782.946,00 dinara Narodnim kuhinjama Crvenog krsta Srbije
Uspešna primena reformi u katastru: Odlični rezultati uprkos kritikama
Srpska ekonomija
Republički geodetski zavod želi da podeli sa građanima nekoliko značajnih rezultata koji su pokazali da je novi sistem upisa starih isprava u katastar u skladu sa potrebama i navikama građana
Sajam etno hrane i pića 2023 od 30. novembra do 3. decembra
Srpska ekonomija
„Sajam etno hrane i pića 2023“, najveća smotra proizvođača tradicionalnih prehrambenih proizvoda u Srbiji i regionu Jugoistočne Evrope biće održana pod kupolama Beogradskog sajma od 30. novembra do 3. decembra
Koraci ka jačanju saradnje Srbije i Gvatemale
Srpska ekonomija
Gvatemala i Srbija imaju veliki potencijal za unapređenje institucionalne i privredne saradnje, uprkos velikoj geografskoj udaljenosti istaknuto je na sastanku počasnog konzula Srbije u Gvatemali, Marsele Arsu de Losano i Marka Fernandeza Nikolića iz Sektora za internacionalizaciju Privredne komore Srbije
Druga regionalna Look Up konferencija ekoloških i biznis lidera 6. i 7. decembra
Srpska ekonomija
Konferencija „Look Up“, druga po redu, na temu ekologije, energetike i zaštite životne sredine, okupiće 6. i 7. decembra na Kopaoniku stručnu i poslovnu javnost iz zemlje i regiona, predstavnike Vlade Srbije, međunarodnih institucija, javnog i privatnog sektora koji će razmotriti nove trendove i izazove u ovim oblastima poslovanja
Ukusi Dalekog istoka u Srbiji
Srpska ekonomija
Bliži se Nova godina, pa mnogi razmišljaju o putovanjima i ukusnim zalogajima. Daleki istok primamljiva je destinacija, a svet su odavno osvojili ukusi iz tog dela sveta
U Francuskoj ambasadi dodeljen Orden umetnosti i književnosti u rangu viteza Milanu Raduloviću
Srpska ekonomija
Danas je u Francuskoj ambasadi u Beogradu dodeljen Orden umetnosti i književnosti u rangu viteza Milanu Raduloviću, direktoru Muzičke omladine Novog Sada i Novosadskih muzičkih svečanosti, u prisustvu njegove porodice i najbližih saradnika
Bečki trgovci uoči praznika oprezno optimistični
Srpska ekonomija
Oko 1,5 milion Bečlija planira ove godine da kupi božićne poklone, među kojima su najčešće igračke, odeća i kozmetika. Rezultati ankete koju je sprovela Bečka privredna komora pokazuju da bečki trgovci uprkos tmurnoj ekonomskoj situaciji mogu da računaju na povećanu spremnost Bečlija za kupovinu. Od oko 1,5 milion Bečlija, njih 88 odsto planira da kupi poklone