Vlada Srbije usvojila je Odluku o uvođenju avio-linija od javnog interesa na inicijativu okruga južne i istočne Srbije, u cilju bržeg ekonomskog razvoja ovog regiona, a kroz efikasnije saobraćajno povezivanje sa evropskim gradovima.
U saopštenju Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture navodi se da je Odluka o uvođenju linija od javnog interesa u skladu sa propisima Republike Srbije, harmonizovanim sa propisima Evropske unije.
Osnovni kriterijum za uspostavljanje linija od javnog interesa, koji je ispunjen u regionu južne i istočne Srbije, jeste BDP po glavi stanovnika ispod 75 odsto proseka BDP Srbije i stopa nezaposlenosti iznad prosečne.
U južnoj i istočnoj Srbiji ima 30 opština koje su nedovoljno razvijene (stepen razvijenosti ispod 60 odsto republičkog proseka) i 15 koje se smatraju devastiranim područjima (stepen razvijenosti ispod 50 odsto republičkog proseka).
Potreba za uvođenjem avio-linija iz javnog interesa proizilazi iz činjenice da ne postoji razvijena brza železnička ili drumska infrastruktura, kao alternativa koja bi omogućila povezivanje ovog regiona sa zemljama EU i regiona sa prosečnim periodom putovanja manjim od tri sata.
Taj kriterijum biće zadovoljen tek uspostavljanjem avio-linija od javnog interesa, koje će doprineti da se poveća konkurentnost ovog regiona, omogući bolje povezivanje sa evropskim industrijskim centrima, privuku nove investicije, smanji nezaposlenosti, pojačaju veze sa dijasporom i doprinese razvoju turizma, kao i ukupnom podizanju kvaliteta života građana u ovom delu Srbije.
Ciljani pravci utvrđeni su na osnovu analiza i predloga Grada Niša, a Vlada Srbije obezbedila je 600.000.000 dinara u republičkom budžetu.
Taj novac opredeljen je za naknadu troškova avio-kompanijama koje budu izabrane na međunarodnom javnom pozivu za vršenje usluge avio-prevoza iz Niša na linijama od značaja za razvoj regiona, za koje ne postoji komercijalni interes i na kojima ne saobraća nijedna avio-kompanija.
Kao linije od javnog interesa utvrđene su sledeće avio-linije:
- Niš–Nirnberg–Niš
- Niš–Frankfurt/Han–Niš
- Niš–Rim–Niš
- Niš–Hanover–Niš
- Niš–Ljubljana–Niš
- Niš–Salcburg–Niš
- Niš–Bolonja–Niš
- Niš–Budimpešta–Niš
- Niš–Geteborg–Niš
- Niš–Fridrishafen–Niš
- Niš–Karlsrue–Niš
- Niš–Tivat–Niš
Avio-prevoznik koji će leteti na linijama od javnog interesa bira se javnim pozivom na međunarodnom tenderu koji je u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, i predviđa opšte i posebne uslove koje ponuđač mora da ispuni. Pored navedenog, kriterijumi tretiraju finansijski i tehnički deo ponude, odnosno kvalitet usluge.
Grad Niš je administrativni i regionalni centar jugoistočne Srbije i saobraćajno čvorište koji, pored toga što se u njemu ukrštaju drumski i železnički Koridor 10, ima i međunarodni aerodrom koji je u prošoj godini prihvatio više od 350.000 putnika.
Područje koje opslužuje Aerodrom “Konstantin Veliki” obuhvata 10 okruga u južnoj i istočnoj Srbiji sa ukupno 1,78 miliona stanovnika (Pomoravski okrug, deo Borskog okruga, Zaječarski, deo Raškog okruga, Rasinski, Nišavski, Toplički, Pirotski, Jablanički i Pčinjski okrug), kao i region Kosova i Metohije.
Opslužno područje aerodroma, osim teritorije Republike Srbije, obuhvata i deo Severne Makedonije, kao i područje zapadne Bugarske, navodi se u saopštenju.