Potpredsednica Vlade Republike Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović potpisala je danas u Pekingu Memorandum između ministarstva na čijem je čelu i Ministarstva trgovine NR Kine o uspostavljanju radne grupe za investicionu saradnju.
Mihajlović je tim povodom objasnila da je to novo telo koje će se baviti unapređenjem trgovinskih i ekonomskih odnosa Srbije i Kine i investicijama u različitim oblastima.
Pored infrastrukture, kako je navela, ova grupa će koordinirati saradnju dveju zemalja i u oblasti industrije, finansija, olakšavanja novih ulaganja, kao i regionalne investicione saradnje.
Pored zajedničke realizacije projekata, nastojaćemo, tamo gde možemo, da se pojavimo zajedno i na trećim tržištima, ukazala je Mihajlović, koja će predsedavati Grupi u ime srpske strane, saopštila je Kancelarija za saradnju sa medijima Vlade Srbije.
Ona je navela da je samo u saobraćajnoj infrastrukturi ukupna vrednost projekata Srbije i Kine, tekućih i planiranih, približno 7,5 milijardi evra, i podsetila na to da je Srbija jedna od prvih zemalja koje su potpisale memorandum sa NR Kinom u vezi s inicijativom “Jedan pojas, jedan put”.
Prema njenim rečima, sa Radnom grupom za investicije Srbija će, na neki način, biti lider u čitavoj Jugoistočnoj Evropi u svim projektima, pre svega u infrastrukturnim, koji se tiču inicijative “Jedan pojas, jedan put”.
Bili smo prvi u regionu koji su prepoznali značaj ove inicijative, a projekti koje realizujemo sa NR Kinom, od auto-puta ka Crnoj Gori do brze pruge Beograd–Budimpešta, imaju i regionalni značaj, a tiču se i globalne kineske inicijative “Jedan pojas, jedan put”, precizirala je ona.
Za Srbiju, kako je podvukla, to znači povezivanje sa regionom, otvaranje novih radnih mesta, kao i bolje uslove za strane investitore.
Da bi Srbija iskoristila sve prednosti svog položaja tranzitne zemlje, potrebno je da završimo rekonstrukciju i modernizaciju kompletnog železničkog Koridora 10, čime ćemo postati nezaobilazan deo strateškog pravca saobraćajnog koridora od luke Pirej do centralne Evrope, naglasila je Mihajlović.
Ona je ocenila da je važno i da se nastavi gradnja obilaznice oko Beograda, od Bubanj potoka do Pančeva, kako bi se teretni železnički saobraćaj preusmerio van gradskog jezgra i omogućio razvoj novih industrijskih zona i logističkih centara oko obilaznice.
Prema njenim rečima, danas potpisani memorandumi omogućiće nastavak rada na pripremi za realizaciju projekta izgradnje Fruškogorskog koridora, kao i otpočinjanje zajedničkog rada na projektnoj dokumentaciji, prostornim planovima i modelu finansiranja za projekat Beogradskog metroa.
Ona je, kada je reč o obilaznici oko Beograda, podsetila na to da sa kompanijama "Power Construction Company of China" i "Azvirt" već radimo Sektor B obilaznice, dok se današnji memorandum odnosi na Sektor C, od Bubanj potoka do Pančeva.
To, kako je navela, predstavlja prvi korak u izgradnji nastavka obilaznice, a vrednost projekta procenjuje se na približno pola milijarde evra.
Potpredsednica Vlade je istakla da sve zajmove koje Srbija uzima za važne infrastrukturne projekte dobija kao takozvane preferencijalne kredite, što znači pod najpovoljnijim uslovima ne samo kad je reč o kamatnoj stopi, već i o roku otplate i dužine grejs-perioda.
Druge zemlje Jugoistočne Evrope, kako je predočila, više nemaju takve uslove, ono što je bio fond za preferencijalne kredite suštinski još koristi samo Srbija.
Za neke projekte razgovaraćemo i o drugim načinima finansiranja, između ostalog za projekte auto-puta Požega–Boljare, za projekat "Beogradskog metroa" i Sektor C obilaznice oko Beograda, dodala je Mihajlović.
Pored potpisivanja sporazuma, potpredsednica Vlade imala je i više sastanaka sa kineskim kompanijama koje realizuju infrastrukturne projekte u Srbiji, među kojima su "Power Construction Company of China" i "China Road and Bridge Corporation".