U Privrednoj komori Srbije održana je sednica Saveta za društveno odgovorno poslovanje u okviru Projekta unapređenje okvira za davanje, koji realizuju Fondacija Ana i Vlade Divac, Srpski filantropski forum, Smart kolektiv, Trag fondacija, Katalist i Privredna komora Srbije, uz podršku USAID-a. Sednica je bila prilika da se predstave najnoviji podaci važni za oblast dobročinstva u Srbiji.
Miloš Janković iz Katalist fondacije istakao je da je ukupna procenjena suma koja je donirana u 2018. godini iznosila 27,3 miliona evra i približno je na istom nivou kao u 2017. godini, kao i da su najaktivniji darodavci bili građani kroz masovna davanja, zatim poslovni sektor i na kraju pojedinci.
Podaci su prikupljeni na osnovu medijskih objava i drugih javno dostupnih podataka. Takođe, primećeno je da su građani po prvi put donirali više od poslovnog sektora. Među najvećim primaocima donacija su institucije (45,1%), neprofitne organizacije (23,5%) i pojedinci (18,3%). Najviše se pružala podrška marginalizovanim grupama, sektoru obrazovanje i zdravstva. Procenat akcija koje su usmerene ka državi iznosi 32% dok su primaoci donacija iz neprofitnog sektora Fondacija Budi human, Fondacija Ana i Vlade Divac, Fondacija Podrži život, NURDOR, SOS dečija sela Srbije, Fondacija Trojka iz bloka i Fond B92.
Istraživanje koje je urađeno radi pokretanja inicijative za oslobađanje robnih donacija od PDV-a pokazalo je da su kompanije donirale u toku 2016. i 2017. godine oko 300 miliona dinara. Ukupno 13 kompanija je učestvovalo u istraživanju, a upiti su poslati na adrese 128 kompanija. „Kompanije najčešće doniraju u robi i to hranu, čak 83% donacija robe je u hrani“, izjavila je Svetlana Radosavljević iz Trag fondacije koja je predstavila rezultate istraživanja. Preko 90% kompanija je izjavilo da bi doniralo više da su oslobođene PDV-a i procenjena donirana suma bi u tom slučaju bila viša za 16,5 miliona dinara. Korisnici donacija su ekstremno siromašne kategorije stanovništva i marginalizovane grupe, saopštila je PKS.
Željko Mitkovski iz Fondacije Ana i Vlade Divac predstavio je „Stvarno važnu karticu“ – program lojalnosti namenjen kupcima roba i usluga koji će od juna 2019. početi da se primenjuje u gradovima Srbije poput Obrenovca, Kruševca, Novog Pazara, Sremske Mitrovice i Leskovca. Model doniranja putem kartice lojalnosti, razvijen je u Rumuniji i predstavlja model povezivanja građana, kompanija i lokalne samouprave.Kupovinom u prodavnici koje su deo Stvarno važnog tima svi koji imaju karticu ostvaruju popust na robu i usluge, dok kompanije koje su u sistemu, pored popusta koji daju kupcima, istovremeno doniraju deo sredstava u Fond za zajednicu. Iz Fonda se dalje finansiraju ideje i inicijative koje korisnik odabere, a kako bi unapredili kvalitet života ljudi u zajednici. Na ovaj način kompanije povećavaju broj klijenata i unapređuju svoju oblast društveno odgovornog poslovanja, povećava se lojalnost kupaca i reputacija kompanije, a kao ishod imaju i povećanje profita.
Nada Stamatović iz kompanije Nelt Co predstavila je programe društveno odgovornog poslovanja koje ova kompanija sprovodi i dodala je da je fokus kompanije kada reč o društveno odgovornom poslovanju usmeren ka nauci, obrazovanju, kulturi i podršci muzičkim talentima. Tako ova kompanija od 2014. godine sprovodi NELT edukativni program, kojim podržavaju dodatnu edukaciju studenata. Jedan ciklus traje godinu dana i pohađa ga 20 polaznika sa različitih fakulteta.