Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

U Austriji smanjena želja za decom

Natalitet
Srpska ekonomija

Planiranje porodice u Austriji i želja za decom značajno opadaju. Krize, inflacija i nedostatak usklađenosti porodice i zaposlenja najčešći su razlozi zbog kojih se društvo drastično menja. Pandemija, ratovi i inflacija ne prolaze neprimećeno i utiču na planiranje porodice. Ukupno gledano, želja za decom dramatično opada: u periodu od 2009. do 2023. godine došlo je do smanjenja broja dece sa 2,1 na 1,68. Do ovog zaključka došlo je aktuelno istraživanje koje je sproveo Austrijski institut za porodične studije.

Istraživači su intervjuisali više od 8.000 osoba starosti od 18 do 59 godina u periodu od oktobra 2022. do marta 2023. godine. Između 2009. i 2023. godine želja za decom je opala sa 2,1 na 1,7 dece po ženi. Iako je ukupan broj žena starosti od 18 do 45 godina opao za oko 8 odsto, broj žena koje uopšte ne žele decu povećao se više od tri puta. Nasuprot tome, smanjio se broj žena koje žele tačno jedno dete. Broj žena sa željom za više dece takođe je značajno opao. Prema preliminarnim procenama, stopa osoba bez dece za one rođene tokom devedesetih godina prošlog veka iznosiće 23-24 odsto. Uzroci su verovatno različiti: dok su do sada u prvom planu bili duži period obrazovanja, pronalaženje partnera i nedostatak usklađenosti porodice i posla, sada se ističu globalne krize i inflacija.

Mnogi ljudi u Austriji su preopterećeni brojnim krizama, pri čemu su inflacija i njeni efekti posebno opterećujući. Gotovo trećina ispitanika je zbog kriza promenila svoju želju za decom (11%), ili izrazila nesigurnost po tom pitanju (19%). Žene češće izražavaju ovu nesigurnost u odnosu na mušakrce. Osobe mlađe od 30 godina često ponovo razmatraju svoje planove za porodicu, kao i osobe sa nižim i srednjim obrazovanjem. Ako je želja za decom promenjena, to je obično išlo u smeru manje ili bez dece.

Problematična je i dalje nedovoljna usklađenost porodice i zaposlenja: kod tri četvrtine ispitanika zaposlenje često ili ponekad negativno utiče na porodične obaveze. Tokom istraživanja istakle su se dve zanimljive promene: majke uglavnom navode da rad od kuće smanjuje stres (iako rad od kuće kod očeva povećava stres) i druga promena je da žene, odnosno majke, sve više donose odluke o svojoj radnoj aktivnosti nezavisno od partnera.

Ostali naslovi

Godina u znaku donacija vrednih 50 miliona dinara
Srpska ekonomija
Drogerijski lanac koji važi za jednu od društveno najangažovanijih kompanija u zemlji ovu godinu završava rekordnim donacijama u ukupnom iznosu od preko 50 miliona dinara, čime je nadmašena prošlogodišnja suma od 33,23 miliona dinara koje je dm izdvojio za podršku zajednici
Pomoć za najugroženije sugrađane u Senti od 2,3 miliona dinara
Srpska ekonomija
Donacijom od 2,3 miliona dinara, kompanija JTI pomogla je humanitarnoj organizaciji Karitas da prebrodi jako tešku godinu u kojoj su porasli svi troškovi života, naročito cene osnovnih životnih namirnica i struje. Reč je o donaciji uz pomoć koje će oko 320 korisnika Narodne kuhinje moći da računa na tople obroke u zimskim mesecima
Raspisan javni poziv za inovativne ideje
Srpska ekonomija
U okviru projekta „EU za Zelenu agendu u Srbiji“ raspisan je javni poziv za inovativne projektne ideje i poslovne modele koji bi doprineli efikasnoj i održivoj primeni Zelene agende za Zapadni Balkan i njenog Akcionog plana u Republici Srbiji.Poziv će biti otvoren do kraja 2026, a pristigle prijave će se ocenjivati i birati u nekoliko ciklusa
Treća sreća za inovatore - Podrška za 25 StarTech zvezda
Srpska ekonomija
Biorazgradivi ambalažni materijal od industrijske konoplje, ogrlica za praćenje pasa, sistem za rano otkivanje rizika od šumskih požara, softver za identifikaciju lažne robe na internetu samo su neke od 25 inovacija koje su dobile grantove na trećem konkursu programa StarTech. Novac će im pomoći da u narednih godinu i po dana razviju svoje proizvode i osvoje domaće i inostrano tržište
Projekat izgradnje biciklističke mreže u Beču
Srpska ekonomija
Tačno pred kraj godine je završena pretposlednja etapa izgradnje prvog biciklističkog autoputa u Beču koji će ubuduće voditi dužinom od sedam kilometara iz opštine Donauštat do centra grada. Sa ukupno oko 900 metara dvosmernog biciklističkog puta stvoren je pravi raj za bicikliste, a od sutra će ta deonica zvanično biti otvorena za saobraćaj
Beogradska zima u duhu tradicije, nasleđa i praznika
Srpska ekonomija
U okviru „Beogradske zime”, tradicionalne gradske manifestacije koja se organizuje pod pokroviteljstvom Grada Beograda, Zavod za zaštitu spomenika kulture grada Beograda je priredio zanimljiv program za decu pod nazivom „Tradicija, nasleđe i praznici”. Program je planiran za četvrtak, 28. decembar, od 12 do 15 časova
Poziv dobrovoljnim davaocima krvi
Srpska ekonomija
Punoletni građani i naredne nedelje mogu da daju krv u prostorijama Instituta za transfuziju krvi Srbije i tokom brojnih akcija organizovanih na terenu. Podsećaju da je radno vreme Instituta, koji se nalazi u Svetog Save 39, radnim danima od 7 do 19, a subotom i praznicima od 8 do 15 sati
Šta Bečlije poklanjaju za Božić?
Srpska ekonomija
Kao i svake godine pokloni su neizostavan i centralni deo božićnih praznika. Prema sopstvenim navodima 88 odsto, oko 1,5 miliona, Bečlija će kupiti božićne poklone. „Više od 10 miliona paketića će završiti ispod jelki u Beču", kaže Margarete Gumpreht, rukovodilac odeljenja za trgovinu u Privrednoj komori Beča
Skoro 400 srpskih kompanija učestvovalo na najprestižnijim svetskim sajmovima
Srpska ekonomija
Privredna komora Srbije (PKS) organizovala je u 2023. godini učešće srpske privrede na 22 međunarodna sajma u inostranstvu, od čega je 20 u saradnji sa Razvojnom agencijom Srbije (RAS). Na ovim prestižnim svetskim smotrama izvoznika učestvovalo je skoro 400 kompanija, održano je preko 13.000 sastanaka sa poslovnim partnerima, a dogovoreni izvozni poslovi premašili su 75 miliona evra
Mišlenova gastronomska ekspanzija
Srpska ekonomija
Treću godinu za redom svetski poznati gastronomski vodič MIŠLEN objavio je spisak beogradskih restorana koji će sa ponosom nositi prepoznatljive crvene table na svom ulazu i predstavljati najbolje gastronomske doživljaje glavnog grada. Turistička organizacija Srbije objavljuje da je Mišlenov izbor za svoje izdanje u 2024. godini porastao na 22 restorana prestonice Srbije