Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Domaćinstva u Srbiji za tri nedelje potrošila dve milijarde dinara više na hranu, piće, ličnu negu i kućnu hemiju

Beograd
Srpska ekonomija

GfK Panel domaćinstava prati potrošnju proizvoda za domaćinstvo u Srbiji već 20 godina, 365 dana u godini. Kako bismo razumeli promene u navikama kupaca kojima svedočimo prethodnih nedelja, analizirali su više od 32 miliona kupovina obavljenih u periodu od 24. februara do 15. marta 2020. godine i uporedili sa istim periodom u 2019. godini.

Tokom tri posmatrane nedelje, domaćinstva u Srbiji ukupno su potrošila 2 milijarde dinara više na hranu, piće, ličnu negu i kućnu hemiju u odnosu na isti period prethodne godine. Kada se pogleda gde su to kupci najviše kupovali, najveći dobitnici su hipermarketi, diskontni lanci i supermarketi. Čak i online kupovine, koje nisu još toliko zastupljene na našem tržištu, beleže veliki rast, uz vrednost korpe znatno veću od proseka na nivou total tržišta. 

Tradicionalni kanali kupovine kao što su male lokalne radnje i pijace nisu zabeležile značajniji porast tako da je njihovo tržišno učešće u posmatranom periodu opalo.

Vodeći trgovinski lanci u Srbiji povećali su svoja tržišna učešća u ove 3 nedelje, uz rast potrošnje domaćinstava od 20%. Pritom, trgovačke marke su zabeležile veću stopu rasta nego brendirani proizvodi.

U uobičajenim društvenim okolnostima, kada kupujemo zalihe u našim korpama se nalazi povećan udeo artikala na promociji. Međutim u „korona kupovinama“ učešće artikala kupljenih na 
promociji se umanjilo. Mlađa domaćinstva (starost glave domaćinstva do 34 godine) nisu pribegavala kupovinama zaliha ni približno onoliko koliko su to činila starija domaćinstva (gde je starost glave domaćinstva 55 ili više godina). Takođe, kupci niže kupovne moći su bili skloniji pravljenju zaliha od domaćinstava sa većom kupovnom moći.

Postoje i značajne regionalne razlike. Kupci iz Beograda i Vojvodine su nešto više trošili na zalihe, nego domaćinstva u Istočnoj i Južnoj Srbiji.

Tokom prethodne nedelje pitali smo domaćinstva u kojoj meri su zabrinuti zbog epidemije korona virusa. 26% domaćinstava se izjasnilo kao veoma zabrinuto i kod njih je izraženiji rast potrošnje odnosno pravljenje zaliha nego što je to kod domaćinstava koja su manje zabrinuta zbog aktuelne situacije.

Najveći rast zabeležen je u grupi neprehrambenih proizvoda (proizvodi za ličnu negu i higijenu i proizvodi za čišćenje u domaćinstvu), dok sa druge strane potrošnja domaćinstava na pića pokazuje trend opadanja u analiziranom periodu. Toaletni sapun je postao jedan od najtraženijih proizvoda u Srbiji, odmah iza šećera i brašna.

Posmatrano po pojedinačnim kategorijama robe široke potrošnje, i uzevši u obzir 50 kategorija koje generišu najveću vvrednost u potrošnji domaćinstava, ubedljivo najveći rast (preko 70%) beleže brašno, šećer i toaletni sapuni, dok lista top 10 kategorija sa najvećim vrednosnim rastom izgleda ovako:

1. Brašno
2. Šećer
3. Toaletni sapuni
4. Smrznuto povrće
5. Konzervirana tuna
6. Jaja
7. Toaletni papir
8. Testenine
9. Smrznuto pecivo
10.Jestivo ulje

Ostali naslovi

Eliksir Grupa donira 30 miliona dinara za nabavku respiratora
Srpska ekonomija
Eliksir Grupa donira 30 miliona dinara za nabavku respiratora i medicinske opreme za podršku zdravstvenom sistemu Srbije. Sa ciljem spasavanja života ljudi i povećanja stabilnosti zdravstvenog sistema, procenjeno je da će najefikasnija nabavka ići preko institucija države navodi Zorica Popović, izvršna direktorka Eliksir Grupe
Jutros let za Istanbul,tokom dana za Larnaku i Solun
Srpska ekonomija
Ministar inostranih poslova Ivica Dačić kazao je da je jutros jedan avion poleteo za Istanbul odakle će vratiti srpske državljane, a da će iz Srbije odvesti 150 Turaka koji su hteli da se vrate u svoju zemlju
Vlada donela odluku o statusu stranaca u Srbiji
Srpska ekonomija
Za vreme važenja Odluke o proglašenju vanrednog stanja privremeno se, do sticanja uslova za bezbedno uzimanje biometrijskih podataka od stranaca, obustavlja postupanje policijskih službenika vezano za uzimanje tih podataka, navodi se u Odluci statusu stranih državljana u Republici Srbiji za vreme vanrednog stanja koju je donela 24. marta Vlada Srbije
Red vožnje prigradskih koridorskih linija
Srpska ekonomija
revoz zaposlenih u zdravstvenim centrima i ustanovama na teritoriji Grada Beograda za potrebe dolaska i odlaska sa posla i to zaposlenih iz prigradskih opština Barajeva, Sopota, Obrenovca, Grocke, Surčina, Lazarevca i Mladenovca obavljaće se sa ukupno 55 autobusa, saopšteno je iz kompanije  „Lasta“
Red vožnje gradskih koridorskih linija
Srpska ekonomija
Nakon Odluke o ukidanju javnog prevoza na teritoriji Republike Srbije, Grad Beograd je prema uredbi Vlade preuzeo obavezu obezbeđivanja linija koje će služiti za prevoz zdravstvenih radnika i zaposlenih u sistemu Grada, čiji je dolazak na posao neophodan za funkcionisanje Grada Beograda
Filips proizvodi respiratore
Srpska ekonomija
Holandska tehonloška kompanija Filips je saopštila da namerava da udvostruči proizvodnju bolničkih respiratora u narednih osam sedmica a da će do trećeg kvartala proizvodnju tih medicinskih uređaja učetvorostručiti
Dinar miruje u odnosu na evro
Srpska ekonomija
Zvaninčni srednji kurs dinara prema evru iznosiće sutra 117,5212 dinara za evro, što je neznatna promena u odnosu na danas, objavila je Narodna banka Srbije
U službi Beča: dobrovoljna izolacija 53 radnika
Srpska ekonomija
Da Bečlijama obezbede svetlo, grejanje i toplu vodu tokom kriznih mera zbog korona virusa, 53 zaposlena u bečkom energetskom preduzeću „Wien Energie“ privremeno će se dobrovoljno izolovati u okviru nekoliko elektrana
Snabdevanje robom od vitalnog značaja
Srpska ekonomija
Potpredsednica Vlade Republike Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila je danas da je  snabdevanje robom u trenutnoj situaciji, kada se borimo protiv širenja koronavirusa, od vitalnog značaja
Kompanija Heineken Srbija donirala 12 miliona dinara za respiratore
Srpska ekonomija
Ministar za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja u Vladi Republike Srbije Zoran Đorđević razgovarao je sa Nikosom Zoisom, direktorom kompanije „Heineken Srbija“, koja se obratila Ministarstvu sa željom da donira 12 miliona dinara za nabavku respiratora