Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Značajan rast prodaje u skoro svim kategorijama proizvoda!

Beograd
Srpska ekonomija

Prema analizi podataka prodaje maloprodajnih lanaca, koje je sprovela agencija Nielsen (ACNielsen d.o.o. Beograd), širom sveta zabeležena je rekordna prodaja proizvoda za zaštitu zdravlja, kao što su medicinske maske i sredstva za dezinfekciju. Međutim, kako je broj prijavljenih slučajeva COVID-19 virusa rastao, primećeno je da potrošači menjaju svoje kupovne navike i sveobuhvatnije pristupaju kupovini. Kada govorimo o ponašanju potrošača u Srbiji, veliki trgovinski lanci zabeležili su u proseku 61 odsto veću prodaju robe široke potrošnje tokom treće nedelje marta u poređenju sa prodajom iste sedmice prošle godine.

Iako je drugu nedelju nakon izbijanja virusa u Srbiji, odnosno u trećoj nedelji marta, u periodu od 16 do 22. marta, Vlada uvela dodatne mere zaštite sa ograničenom mogućnošću kretanja i odlaska u maloprodajne lance, prodaja u trgovinskim lancima pokazuje značajan porast u odnosu na isti period prošle godine. Samo u četvrtoj nedelji marta, u trgovinskim lancima u Srbiji zabeleženo je povećanje prodaje od 43% u odnosu na isti period prošle godine, pokazuju podaci agencije Nielsen.

U odnosu na ukupnu prodaju i gledano po grupama kategorija, kao i po pojedinim uže definisanim kategorijama proizvoda, moderni maloprodajni lanci beleže rast prodaje nekih kategorija čak i više od 700%.

Ukoliko pričamo o grupama takozvanih super kategorija, dugotrajne namirnice beleže rast prodaje od 101% u trećoj, odnosno 84,8% u četvrtoj nedelji marta, proizvodi za zaštitu zdravlja 96,4%, odnosno 89,1%, proizvodi za domaćinstvo 96%, odnosno 66,3%, proizvodi za bebe 80,9%, odnosno 54,5%, smrznuti proizvodi 67,5%, odnosno 62,3%, proizvodi za ličnu zaštitu 59,6%, odnosno 27,7%, sveža hrana 41,5%, odnosno 42,2%, hrana za kućne ljubimce 39,4%, odnosno 36,6%, alkoholna i nealkoholna pića 37,5%, odnosno 12%, konfekcija i grickalice 28,8 odnosno 9,3% u trećoj i četvrtoj nedelji marta, u odnosu na period u 2019. godini.

Ukoliko govorimo o kategoriji hrane i pojedinačnim proizvodima u okviru iste, najveći rast u prodaji beleži brašno! Prodaja brašna beleži rast od čak 482% tokom treće i 282% tokom četvrte nedelje marta, u odnosu na prošlu godinu. Kvasac čak 224,4% i 152,9% u ovom periodu, dok ulje ide do rasta u prodaji od čak 168,1% u trećoj i 122,3% u četvrtoj nedelji marta.

Prodaja proizvoda od papira beleži rast od 149 odsto u trećoj, odnosno 100% u četvrtoj nedelji 2020. godine, u odnosu na ovaj period u prošloj godini. Konkretnije, samo toalet papir ima rast od čak 261% i 131% u trećoj, odnosno četvrtoj nedelji. Sredstva za pranje veša beleže rast od 102% i 91%, deterdženti za sudove 108 i 115%, pribori za domaćinstvo 109 i 112%, a proizvodi za održavanje domaćinstva 92% i 78% u trećoj, odnosno četvrtoj nedelji marta.

Da nas je virus i te kako zabrinuo, pokazuje i činjenica da proizvodi iz kategorije za održavanje lične i higijene domaćinstva imaju ogroman rast. Tako na primer sredstva za dezinfekciju beleže rast prodaje od neverovatnih 702,9% u trećoj i 482,2 % u četvrtoj nedelji marta ove godine u odnosu na isti period u prošloj. Podaci agencije Nielsen pokazuje da na primer proizvodi iz gorepomenute kategorije kao što su rukavice beleže rast prodaje od 302,4% u trećoj i čak 399,1% u četvrtoj nedelji, a da su građani i dalje fokusirani na proizvode za održavanje higijene pokazuju i brojke za sapune – ovde prodaja ide do neverovatnih 281,5 u trećoj i 218% u četvrtoj nedelji marta, ako poredimo sa prošlom godinom.

Jedna od retkih kategorija proizvoda koja je imala relativan pad prodaje u odnosu na isti period prošle godine jesu kozmetička sredstva za automobile, što i nije iznenađujuće s obzirom na novi trend rada od kuće kao i na smanjenje intenziteta saobraćaja u posmatranim nedeljama.

Širenje korona virusa svakako je promenilo ponašanje ljudi, ali je u velikoj meri uticalo i na ponašanje prilikom kupovine. Agencija Nielsen identifikovala je šest faza ponašanja kroz koje prolaze potrošači, a na koje utiče promena situacije kada je reč o virusu COVID-19. I dok su tokom Faza 1 i Faza 2 koje su trajale od 2. do 8. marta, potrošači kupovali vrlo smišljeno i svesno, uz povećanu zainteresovanost za proizvode za održavanje opšteg zdravlja i proizvoda važnih za zaštitu od virusa i javnu sigurnost, kao što su maske za lice. U Fazi 3 od 9. do 15. marta, tokom koje su evidentirani brojni slučajevi virusa, ušli smo u fazu u kojoj pravimo zalihe dugotrajnih namirnica i šireg asortimana proizvoda za zaštitu zdravlja. Prema podacima, Faza 4 od 16. do 22. marta bila je faza pravljenja zaliha kod kuće, povećane onlajn kupovine, uz pad frekvencije poseta prodavnicama. Tokom Faze 5 karakteristična je ograničena, čak i onlajn kupovina, dolazi do zabrinutosti od povećanja cena na koje može da utiče percepcija ljudi o ograničenoj raspoloživosti zaliha.

Faza 6 je za sve građane „svetlo na kraju tunela“, faza u kojoj je predviđen povratak ljudi u svakodnevicu, ali i faza u kojoj će ljudi veliki fokus staviti na svoje zdravlje, higijenske navike, i u kojoj će dolaziti do stalnih promena u lancu snabdevanja, uz značajan fokus na e-trgovinu.

Ostali naslovi

Ideja o higijeni ruku nastala u Beču
Srpska ekonomija
Iako danas zvuči neverovatno, nekada je higijena ruku smatrana gubljenjem vremena. Mađarski lekar Ignac Zemelvajs (1818-1865) započeo je revoluciju u istoriji medicine svojom teorijom o higijeni ruku, a do otkrića je došao u Opštoj bolnici u Beču
Doktorke i sestre volontiraju u borbi protiv virusa kovid 19
Piše: Vladimir Đurić
Studentkinje Fakulteta medicinskih nauka, njih jedanaest priključile su se Gradskoj organizaciji Crvenog krsta Kragujevca kako bi pomogle u pružanju usluga građanima kojima je pomoć potrebna. One će ubuduće biti angažovane u organizaciji dobrovoljnog davavanja krvi
Nova e-usluga Iskazivanje interesovanja za upis u osnovnu školu
Srpska ekonomija
Upis dece u prvi razred osnovne škole, koji počinje 1. aprila, ove godine, zbog aktuelne situacije i vanrednog stanja, početi kasnije. Umesto upisa, roditelji i drugi zakonski zastupnici će od srede, 1. aprila, biti u mogućnosti da stupe u kontakt sa školom preko nove usluge „Iskazivanje interesovanja za upis u osnovnu školu“, na Portalu eUprava, kao i telefonskim putem
Proširenje usluge eVrtić
Srpska ekonomija
Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu Vlade Republike Srbije saopštila je da je od danas usluga elektronske prijave dece u predškolske ustanove - vrtić aktivna u svih 17 predškolskih ustanova u Beogradu, kao i u Bečeju i Užicu
Beograd donirao medicinsku opremu Hitnoj pomoći
Srpska ekonomija
Predsednik Skupštine grada Nikola Nikodijević i zamenik gradonačelnika Goran Vesić uručili su donaciju u vidu medicinske opreme Gradskom zavodu za hitnu medicinsku pomoć. Grad Beograd donirao je 5.000 maski, 500 jednokratnih i višekratnih zaštitnih odela, rukavice i drugu medicinsku opremu Gradskom zavodu za hitnu pomoć
Kontakt centri i platforme za informisanje
Srpska ekonomija
Radno vreme operatera je svakim danom od 8 do 22 časa, dok će građani imati mogućnost da se 24 časa dnevno upoznaju sa informacijama u vezi sa virusom COVID-19. Pozivanje kontakt centra 19819 je besplatno za korisnike svih mreža, bilo da je reč o fiksnim ili mobilnim operatorima
U Beogradu se gradi i tokom vanrednog stanja
Srpska ekonomija
Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić rekao je da poslovi građevinarstva nisu stali u Beogradu tokom vanrednog stanja, što je, kako je istakao, veoma važan osnov za brži ekonomski oporavak u narednom periodu, kada se izborimo sa epidemijom virusa korona
Tržište u Srbiji u potpunosti stabilizovano
Srpska ekonomija
Potpredsednik Vlade Republike Srbije i ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Rasim Ljajić izjavio je da je stanje na tržištu u granicama normale za ovakvu situaciju, dodavši da kupovina i potražnja jesu nešto veći, ali ne iznad očekivanih projekcija
United Grupa pomaže zemljama u regionu sa 3 miliona dolara, Srbiji namenjeno million
Srpska ekonomija
Pored novčane donacije od 220.000 dolara, naručeno je 8.800 najkvalitetnijih kompleta testova za virus, 11 medicinskih ventilatora (hirurških respiratora), 250.000 maski, 440 toplomera i 7.000 zaštitnih naočara u vrednosti od 800.000 dolara
Kulturni sadržaji dostupni građanima na internetu
Srpska ekonomija
Ministarstvo kulture i informisanja Vlade Republike Srbije saopštilo je da kultura nije ostala nedostupna građanima iako su ustanove i organizacije toj oblasti zatvorile svoja vrata za posetioce vodeći računa o zdravlju građana i poštujući mere uvedene zbog pandemije COVID-19