Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Svaka kriza je prilika

Beograd
Srpska ekonomija

Promena fokusa ljudi, menjanje prioriteta, nov ugao sagledavanja stvarnosti, prinudna sveopšta digitalizacija, ali i veliki poslovni izazovi ključne su odlike trenutka koji je nastao kao posledica krize izazvane pandemijom. Mihailo Janković, menadžer godine u 2019. i direktor Nectar grupe bio je gost novog online formata „Ask an expert“ Srpske asocijacije menadžera. Razgovor je vodila Jelena Bulatović, izvršna direktorka SAMa.

Promena je jedina konstanta

Svaka kriza nas čini jačim i svako iskustvo nas oblikuje, razvijamo kakraker. Moramo da prođemo kroz teške situacije, koje je potrebno da shvatimo kao pozitivno iskustvo iz kojeg ćemo samo izaći jači. Da nas je neko pre šest meseci pitao da li smo spremni na neke stvari koje danas koristimo, poput online školovanja, da većina ljudi radi od kuće, da će penzioneri koristiti e-commerce, sigurno je da bismo odgovorili da nam je za to potrebno dve, tri godine, ali one su se, ipak, desile.

I nisu revolucionarne, pitanje je samo što ih ranije nismo primenjivali – da li nisu bili interesantni ciljnim grupama, da li je bio strah od prilagođavanja novim tehnologijama. U situaciji kad nismo imali izbora, sve stvari smo prihvatili kao neminovnost i videli da mogu da funkcionišu.

I tu se nameću dva zaključka – da su ljudska bića prilagodljivija nego što smo toga svesni i da je promena jedina konstanta. Svet se menja, mi se menjamo, rastemo, razvijamo se, to je proces koji traje. Biće zanimljivo videti kako će sve ovo funkcionisati u budućnosti, da li ćemo se vratiti starim navikama ili ćemo neke testirane stvari primeniti.

Promene u poslovnoj zajednici su velike u ova dva meseca, pogotovo kod industrija koje su značajno oštećene svim dešavanjima, poput turizma, ugostiteljstva, travel industrije u totalu. Hotelska industrija ove godine na globalnom nivou u narednih deset meseci planira minimalne prihode, a za sledeću godinu više nego duplo manje u odnosu na prošlu godinu. To znači da će naredne dve godine biti u velikim izazovima. Biće zanimljivo videti da li će preispitati svoje usluge, da li će napraviti iskorak u biznis modelima i načinu na koji funkcionišu.

Diversifikacija je uvek dobra i kod investiranja i u svakom biznisu. A svaka kriza je prilika. Setimo se da su 2008. godine nastale mnoge sada velike kompanije poput Ubera, Whats upp-a, Instagrama. Siguran sam da će i sada u 2020. godini nastati kompanije koje će biti uspešne za pet do deset godina. Možemo da posmatramo ovu krizu kao vetar za vatru – neke će vetar ugasiti, a neke će rasplamsati.

Rad na brendu je beskonačna igra, a ne trka na 100 metara

Bilo je zanimljivo gledati u ovom periodu kako potrošači prate šta rade kompanije i brendovi, među kojima ima onih koje su dobro odreagovale, a neke manje dobro. Virgin Atlantic saopštio je da šalju sve zaposlene na osam nedelja neplaćenog odmora, posle čega je usledila javna kritika, ali je vlasnik izašao sa informacijom da će uložiti 250 miliona dolara za radnike da bi zadržao radna mesta. Adidas je saopštio da zatvara radnje i otpušta radnike, bilo je reakcija, pa su preokrenuli odluku i rasporedili ljude da rade u e-commerce delu, ali je šteta napravljena.

Brendovi koji su se ponašali solidarno, pružali podršku, bili optimistični, proizveli su pozitivan efekat kod potrošača, jer razmišljaju dugoročno, računaju na beskonačnu igru, a ne na trku na 100 metara.

I za zaposlene je važno kako se kompanija gde rade ponašala prema njima u vreme krize, da li je vodila računa o zdravlju i omogućila im sve uslove da se nastavi sa funkcionisanjem po izmenjenim načinima. Zaposleni imaju potrebu za sigurnošću, brinu o sebi i svojoj porodici, gledaju da li je to uzeto u obzir, da li je to iskomunicirano, posle toga dolaze potrebe za pripadanjem, da li se zaposleni indentifikuje sa kompanijom u kojoj radi, da li je ona donirala, pomogla i da li se na kraju dobro zbog toga oseća. Tek kad je ispunjen taj nivo potreba, može se očekivati veće poverenje. To utiče na percepciju i emotivnu konekciju. To isto važi i za potrošače. Svi vidimo ekspanziju odgovornog ponašanja prema zajednici i svim stejkholderima i te stavke će doprineti u ciklusu donošenja odluka ka kom brendu idemo.

Morate da osetite ljude

Znali smo da je prioritet zaštititi zaposlene i da je u svemu tome veoma važna komunikacija. U svim fazama planiranja imali smo desetak ljudi koji su pravili planove kako da minimalizujemo rizik, a da zadržimo nivo aktivnosti koji je neophodan. Dobra priprema je važna, ali nam ništa ne znači da napravimo dobar plan, ako ga ne spustimo do svih u hijerahrhiji. Da bi se svi osećali sigurno, da neko brine o njima, to mora da uradi svako na svom nivou, cela ekipa ljudi, a oni koji su na vrhu da pokažu svojim primerom.

Očekuje se da neposredni rukovodioci prenesu poruku, ali je potrebno i da se ljudi sa vrha spuste među zaposlene. Morate da osetite ljude, da vidite je l imaju strah, da li ih hvata panika, da li brinu, da li pričaju o tome i najvažnije je da se obrade sve stresne situacije. Plašim se da će se posledice osetiti ne samo u broju preminulih, izgubljenih radnih mesta, već i zbog neobrađivanja svega i držanjem u sebi, da će biti zdravstvenih posledica. I mi kao kompanija, ali i svi kao pojedinici kad to prepoznamo treba da pomognemo.

Posvetite se sebi

To je presudno, jer što je veći stres, potrebno je da smanjite šum u glavi. Vreme nam je najvažniji resurs, sve ostalo je manje važno, a pitanje je kako ga trošimo. Živimo jako brzim tempom, često radimo stvari u auto pilot režimu, a da nismo prisutni i svesni. Kriza je pokazala da možemo bez mnogih stvari, poput šopinga, a postoje neke koje su besplatne, a koje nas pune energijom, za nekog je to priroda, sunce, san. Kriza nas je razbistrila i podsetila šta je „must have“ kao što je prisutnost, ljudske konekcije sa porodicom prijateljima, a šta je „nice to have“.

U Americi se milijarde dolara troši na ljude koji su u stadijumu burn out-a, ogromna sredstva idu na rešavanje posledica. Hajde da se bavimo prevencijom, jer je telo jedina kuća u kojoj živiš.

Ostali naslovi

Republički geodetski zavod kao neutralna i transparentna strana u prometu nekretnina
Srpska ekonomija
U emisiji „Beograde, dobro jutro!“ o prometu nekretnina i šta sve građani mogu saznati o željenoj nekretnini na sajtu RGZ-a govorila je Maja Radović
Po naređenju vrhovnog komandanta, celokupna martovska klasa dobila unapređenje
Srpska ekonomija
Ministar odbrane Aleksandar Vulin i načelnik Generalštaba Vojske Srbije general Milan Mojsilović obišli su danas vojnike na dobrovoljnom služenju vojnog roka generacije "Mart 2020" u Trećem centru za obuku Komande za obuku, u kasarni „Vojvoda Petar Bojović“ u Leskovcu
Kineski stručnjaci pohvalili mere u borbi protiv COVID-19
Srpska ekonomija
Ministar za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja u Vladi Republike Srbije Zoran Đorđević razgovarao je danas sa ambasadorkom NR Kine u Srbiji Čen Bo i stručnjacima iz te zemlje, koji su obišli ustanove socijalne zaštite za smeštaj korisnika na teritoriji cele zemlje
Važan zajednički evropski odgovor na oporavak posle krize
Srpska ekonomija
Ministarka za evropske integracije u Vladi Republike Srbije Jadranka Joksimović razgovarala je danas sa ambasadorom Kraljevine Danske u Srbiji Andersom Kristijanom Hogardom o sutrašnjem održavanju i glavnim temama Samita Evropska unija–Zapadni Balkan i Zagrebačkoj deklaraciji čije se usvajanje očekuje
Vratio se još jedan avion iz Kine sa medicinskom opremom
Srpska ekonomija
Avion „Er Srbije“ A330 vratio se danas iz Kine sa medicinskom opremom, a na Aerodrom "Nikola Tesla" u Beogradu sleteo je oko devet časova
Umetnici će dobiti novac od Fonda za kulturna davanja
Piše: Vladimir Đurić
Potez Sokoja koji je podelio svojim ugroženim članovima pomoć od 24000 dinara oduševio je mnoge autore kompozitore i tekstopisce koji su slali mejlove zahvalnosti menadžementu. Direktor Sokjoja Dejan Manojlović za Srpsku ekonomiju govori o planovima organizacije
Srbija ostaje opredeljena evropskom putu i vrednostima
Srpska ekonomija
Očekujem da nastavimo sa realizacijom projekata koje radimo sa EU, kao što su izgradnja intermodalnog terminala i auto-put Niš-Merdare-Priština, ali i da započnemo zajedno neke nove projekte i da razgovaramo o novim grantovima, rekla je Potpredsednica Vlade Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, prof. dr Zorana Mihajlović
Brza pruga od Beograda do Stare Pazove biće završena do kraja godine
Srpska ekonomija
Potpredsendica Vlade Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, prof. dr Zorana Mihajlović, obišla je danas zajedno sa Hu Sjaojungom, generalnim direktorom “Kineskih železnica” za Srbiju, laboratoriju sistema za kontrolu brze pruge Beograd-Budimpešta
IKEA Srbija ponovo otvara vrata svoje robne kuće u Beogradu
Srpska ekonomija
Nakon više od mesec dana od privremenog zatvaranja, robna kuća IKEA Beograd počeće sa radom od srede, 6. maja, a u skladu sa odlukama i merama Vlade Republike Srbije o relaksiranju bezbednosnih mera. Robna kuća će 6. i 7. maja biti otvorena od 10 do 17 časova, dok je od 8. maja, sa najavljenim ukidanjem policijskog časa, planirano da radi svakog dana u nedelji od 11 do 19 časova
Saveti za upravljanje ličnim finansijama tokom (i nakon) pandemije
Srpska ekonomija
Osim brige za svoje i zdravlje najbližih, usled pandemije koronavirusa nametnula se i dodatna potreba da pametno koristimo i raspoređujemo sopstveni budžet. U nastavku predstavljamo nekoliko saveta koji vam mogu pomoći da lične finansije održite u što boljem stanju tokom (i nakon) aktuelne pandemije