"Bolje čuvarkuća na kući, nego dva psa pred kućom" narodna je poslovica kojom se opisuje ta zeljasta biljka koja je veoma otporna, lekovita i lako se širi. Zato i ne čudi što je Privredna komora Srbije upravo po toj biljci nazvala žig koji je, u stvari, oznaka najnovijeg projekta pod nazivom "Stvarano u Srbiji".
"Čuvarkuća je praktično žig posebnog kvaliteta, što znači da je određeni proizvod, ne samo napravljen i zapakovan u Srbiji, nego da je i njegova vrednost kreirana u Srbiji. Bilo da je to sirovina, ideja, dizajn, inovacija i da je u sam lanac pravljenja uključeno što više dobavljača iz Srbije", rekao je za Srpsku ekonomiju predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež.
Projekat "Stvarano u Srbiji" pripremao se šest meseci u saradnji sa Ekonomskim fakultetom u Beogradu, konkretno prof. dr Sašom Veljkovićem.
Prema rečima predsednika PKS, određeni su kriterijumi koje srpske kompanije i preduzeća moraju da ispune da bi dobile taj visokokvalitetni pečat, a za početak je važno da podnosioci zahteva znaju da moraju da imaju bar godinu dana radnog iskustva i naravno potvrdu da poseduju određeni kvalitet koji tom proizvodu ili liniji proizvoda daju posebnost.
Proizvod mora, naveo je Čadež, da ispoštuje određene sertifikate, standarde i licence, a odmah zatim je važno samo poreklo vrednosti proizvoda.
"Možete da imate i manji procenat domaće sirovine, kada recimo govorimo o odeći, o pamuku kojeg uvozimo, ali rad koji je uložen u taj proizvod, dizajn, kreacija, proizvodnja, to je presudno za stvaranje vrednosti tog proizvoda", kaže Čadež.
Na pitanje na koji način će žig "Čuvarkuća" uticati na našu privredu, predsednik PKS odgovara da kupovinom proizvoda sa tom oznakom, na primer stolice, pomažemo prvo onome koji ima šumu, zatim onima koji prave šrafove ili neke druge metalne delove za tu stolicu, podstičemo dalje one koji su tu stolicu dizajnirali i na kraju firmu u čijem je pogonu proizvedena.
Povezan je jedan ceo niz ljudi, porodica, različitih firmi koje učestvuju u kreiranju tog proizvoda. Tako utičemo na kompletnu privredu i industriju, na uspešnost kompanija i preduzeća i da li će imati posla ili ne, naglasio je Čadež dodajući da to utiče i na državu odnosno da li će proizvođači imati da plate porez, a veći priliv tog novca, navodi on, dalje određuje u budžetu kakve ćemo škole, bolnice, puteve imati.
Firme plaćaju i određene troškove obrade zahteva, a kako sagovornik Srpske ekonomije tvrdi taj novac biće odmah uložen u promociju te dodaje da ne postoji nijedan profitni deo akcije.
Prvi rezultati projekta koji je startovao 16. juna očekuju se veoma brzo, najkasnije za 45 dana kada bi trebalo da dobijemo prve proizvode sa tim žigom, istakao je Čadež. Dodaje da su tu akciju podržali svi tgovinski lanci u Srbiji.
U prevodu sa latinskog čuvarkuća znači "uvek živa". Oznaka kvaliteta Privredne komore Srbije "Čuvarkuća" i ima za cilj, kako je naglasio Čadež, da traje ne jednu, ne pet, nego desetine godina, a toliko ćemo, dodaje, čuvati i izvorne proizvode Made in Serbia.