PayPal, jedna od najpopularnijih svetskih kompanija za elektronski transfer novca, odnedavno je promenio praksu i uveo nova pravila za korisnike u Srbiji. Svi oni koji su do sada svoj nalog povezivali sa deviznim računom u nekoj od domaćih banaka preko ove platforme su mogli da prebacuju i podižu novac u devizama uz plaćanje fiksne provizije.
Sada sve devizne iznose PayPal automatski konvertuje u dinare, po vrlo nepovoljnom kursu. Međutim, to nije jedina konverzija. Dok ne stigne na isplatu, novac često prođe još jednu ili čak dve konverzije, pri čemu klijent može da izgubi i deset odsto novca koji je prebacio sa PayPala.
U Narodnoj banci Srbije kažu da su upoznati sa novom praksom PayPala, koja podrazumeva obaveznu konverziju iznosa stranih valuta u dinare prilikom prebacivanja novca na račune u Srbiji, ali da nijedan ovdašnji propis nije uslovio ovu kompaniju da menja svoju poslovnu politiku u našoj zemlji.
Od 2015. godine, kažu, kada je PayPal omogućio građanima u našoj zemlji uslugu prijema novca, nije se promenio nijedan relevantan propis zbog kog bi oni menjali dosadašnju praksu.
"Niti Narodna banka Srbije ima potpisan bilo kakav ugovor koji bi uticao na ovo ili postoji bilo koje drugo pitanje koje se tiče pružanja usluga ove kompanije našim građanima i privredi. Od početka uvođenja opcije prijema novčanih sredstava, NBS nikada nije videla smetnje u tome da se novac povlači u devizama na račun kod domaće banke, bez nepotrebnih i nepovoljnih troškova konverzije u dinare", kažu u NBS za "Politiku".
Oni objašnjavaju da NBS nema nikakva nadzorna ovlašćenja nad poslovanjem PayPala, koji predstavlja stranu instituciju elektronskog novca čije je sedište u Singapuru, niti zakonski osnov da prema prema njima preduzima mere propisane Zakonom o platnim uslugama.
U Narodnoj banci objašnjavaju da su, bez obzira na sve navedeno, već kontaktirali s PayPalom i zatražili objašnjenje. Promena prakse u Srbiji, potvrdili su im, izazvana je promenama u PayPalu i navodno nema nikakve veze sa propisima u Srbiji.