Prodaja novih automobila u Srbiji pala je za trećinu u prvom polugodištu u odnosu na isti period prošle godine. Od januara do kraja juna 2019. registrovano je 14.738 novih vozila, a ove 9.900, što je za 32,9 odsto manje, pokazuju podaci Ministarstva unutrašnjih poslova.
"Potražnja za automobilima je počela da raste od polovine maja", rekao je Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije. Kaže da je tako bilo i u junu, a da se taj trend beleži i početkom jula, ali još nema podataka za ceo mesec. Procenjuje se da će pad prodaje u toku ove godine biti do 40 odsto.
Predsednik Asocijacije uvoznika motornih vozila u Srbiji, Milan Belin, navodi da su najprodavanija bila vozila "Škode" i "Fijata", čije se cene kreću od 10.000 do 35.000 evra. Jeftinije automobile, od 10.000 do 15.000 evra kupuju građani, a skuplje preduzeća, pišu Novosti.
Prodaja je desetkovana u čitavom svetu zbog širenja virusa korona. Najveći udar su pretrpele upravo one evropske zemlje u kojima je kragujevački "Fijat" prodavao najviše vozila, što se dramatično odrazilo i na situaciju u toj kompaniji i u čitavoj domaćoj auto-industriji. Od januara je ova fabrika imala malo radnih dana, a pitanje je i šta će biti do kraja godine. Predsednik Samostalnog sindikata kragujevačkog "Fijat Krajslera", Zoran Marković, ističe da je proizvodnja drastično smanjena.
"Automobilska industrija u Srbiji je na kolenima zbog pada tražnje uzrokovane pandemijom", kaže Marković. "Najviše automobila "Fijat" je prodavao na tržištima Italije, Španije i Francuske, koje su bile prve i najviše pogođene širenjem virusa. Proizvodnja je drastično pala, jer zbog korone od 16. marta kompanija nije radila".
Marković očekuje rasplet situacije od septembra i ističe da sve zavisi od potrebe tržišta i celokupne situacije sa pandemijom. Kada "Fijat" u Italiji bude podigao proizvodnju, kako navodi, automatski će se ona oporaviti i u svim ostalim zemljama.
"Zavisimo od dobavljača, ali pre svega od potražnje, a u ovoj situaciji potrošači nigde u svetu ne razmišljaju o kupovini novog automobila", rekao je Marković i dodao da im je potreban i novi model, jer se "fijat 500 L" proizvodi od 2012. godine.
U Srbiji, prema prošlogodišnjim podacima koje navodi PKS, posluje nešto više od stotinu proizvođača automobilskih delova i komponenti. Ove kompanije zapošljavaju oko 60.000 radnika.
"Naše fabrike koje proizvode auto-delove uglavnom rade za kompanije u inostranstvu, pretežno na evropskom tržištu, a tražnja je sada sigurno više nego prepolovljena", rekao je Igor Vijatov, direktor Automobilskog klastera Srbije.
Kako je dodao, većina njih sada proizvodi sa smanjenim kapacitetom, a deo uopšte ne radi.