Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Veliki plan do 2025: Pet novih aerodroma u Srbiji

Srbija
Srpska ekonomija

Srbija bi do 2025. godine trebalo da ima najmanje pet novih aerodroma i da vazdušnim lukama premreži celu teritoriju zemlje, izjavio je direktor "Aerodroma Srbije" Mihajlo Zdravković.

On je u intervjuu za Sputnjik rekao da ni jedan od ovih projekata nema ekonomsku isplativost, ali treba da doprinese razvoju privrede, najviše turizma, a s druge strane je i podrška razvoju vazduhoplovstva.

Srbija ima više od 30 malih aerodroma kojima u poslednje tri godine pokušava da upravlja iz jednog centra, preduzeća „Aerodromi Srbije“, a trenutno je u toku pripajanje aerodroma "Rosulje“ kod Kruševca i "Ponikvea" kod Užica.

Pošto je postojeći aerodrom u Kruševcu gotovo "pojela“ industrijska zona, grad je 2017. godine krenuo u izgradnju novog, nadomak sela Parunovac, kupio zemljište, uredio ga, a zatim su posao preuzeli "Aerodromi Srbije“. Trenutno grade hangar za smeštaj sportskih vazduhoplova, platformu i rulne staze.

"U planu je izgradnja poletno-sletne staze duge 820 metara, s mogućnošću da se kasnije, ako bude potrebe, produži i proširi. Cilj je da ta pista bude od veštačkog zastora, asfalta, a u ovom trenutku služi za domaći saobraćaj i razvoj sportskog vazduhoplovstva“, rekao je Zdravković.

Naveo je da Zapadna Srbija već dugo čeka otvaranje aerodroma "Ponikve“, jer je komercijalni rad nekada vojnog aerodroma šansa za razvoj turizma, ali i drugih grana privrede ovog kraja. Međutim, još traje definisanje strateške pozicije aerodroma, zbog blizine postojećeg međunarodnog aerodroma "Morava“ i izgradnje auto-puta koji će Užice povezati sa Čačkom, odnosno Kraljevom.

"Još razmišljamo da li je potrebno na tako maloj distanci imati dva aerodroma takve veličine ili je bolje iskoristiti kompleks aerodroma ''Ponikve'' u neke druge svrhe. Pre svega turističke, jer ukupan kompleks ima više od 500 hektara i izuzetno je pogodan za razvoj turističke infrastrukture, ali bi mogao da ima i jedan manji aerodrom“, kaže Zdravković.

Ubrzana izgradnja sportskog aerodroma u toku je i u Pranjanima, gde su pre 76 godina sleteli saveznički avioni kojima je evakuisano više od 500 američkih pilota. U spomen na slavnu „Misiju Hilijard“ aerodrom će imati i memorijalni kompleks, turističku atrakciju gotovo uz samu pistu.

I na drugoj strani Srbije, željno se očekuje aerodrom koji bi uticao na razvoj turizma cele regije, aerodrom "Srebrno jezero“, piše Sputnjik.

Profesor Ekonomskog fakulteta Slobodan Aćimović pozdravlja centralizovano upravljanje malim aerodromima. On objašnjava da je ulaganje u ovu infrastrukturu rešenje za hiljade ljudi iz dijaspore, koji više neće morati da se satima ili danima voze do kuće, ali je pre svega inicijalni faktor za razvoj privrede, posebno turizma.

“Jedan od boljih primera je aerodrom koji se i dalje vrlo malo koristi, ''Morava'' kod Kraljeva. Tu imamo veoma dobru poziciju, s jedne strane je u podnožju Goča, a sa druge u podnožju naše velike planine Kopaonika. Ali tu je dodatni problem, put od aerodroma do Kopaonika je veoma loš. Slaba nam vajda od aerodroma, ako nemamo dobru putnu povezanost sa glavnim turističkim centrom kome je taj aerodrom i namenjen“, dodao je Aćimović.

Dodaje da je sličan i odnos između Niša i Stare planine koja bi aerodromom mogla da privuče turiste, ali i tu je problematičan put, posebno od Knjaževca do Stare planine.

"Generalno podržavam ulaganje u svaku vrstu infrastrukture, a saobraćajna je osnovna", rekao je Aćimović.

Prvi čovek "Aerodroma Srbije“ istakao je da plan postoji, ali da ni jedan od ovih aerodroma nema ekonomsku isplativost. "Konstantin Veliki“ u Nišu, koji je najveći u sistemu, prošle godine imao je 422.000 putnika, ali nije bio komercijalno isplativ zbog izuzetno niske takse.

"Država je to prepoznala i upravo je tu uloga Aerodroma Srbije, ona preko nas finansira održavanje infrastrukture, izgradnju novih aerodroma, njihovo održavanje. Ali ako tražimo samo profit, onda ne bismo imali ni jedan aerodrom, osim ''Nikole Tesle''. Ovde je u pitanju druga dimenzija, pre svega ravnomerni regionalni razvoj, postojanje alternativnih aerodroma, širenje mogućnosti ljudima iz različitih delova Srbije da koriste letove jeftinih međunarodnih kompanija“, kaže Zdravković.

On dodaje da Srbija istovremeno mora da podstiče razvoj vazduhoplovstva. Izgradnja aerodroma je i osnov za školovanje mladih pilota koji kasnije mogu da se profilišu kroz dalje obuke, da imaju važno mesto u nacionalnoj avio kompaniji, ali i u vojnom vazduhoplovstvu.

Mreža dobro pokriva centralnu Srbiju, ali postoji i plan za Vojvodinu, pored vršačkog, sa odličnom pilotskom školom, tu je i aerodrom „Ečka“ koji radi i živi zahvaljujući aktivizmu ljudi iz Vršca.

"Imamo i aerodrom u Čeneju koji je takođe aktivan, a tu je i inicijativa da se aerodrom u Somboru pripoji ''Aerodromima Srbije'', ali i onaj u Beloj Crkvi. Sve su to aerodromi o kojima se u ovom trenutku razmišlja, međutim, nije realno da ih u jednoj godini sve stavimo u funkciju“, zaključio je Zdravković.

Ostali naslovi

Projekat Moja prva plata prilika da se smanji nezaposlenost kod mladih
Srpska ekonomija
Predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić izjavila je danas u Senti da vlada kroz program "Moja prva plata" ulaže dve milijarde dinara u 10.000 mladih da steknu prvo radno iskustvo i lakše nađu trajno zaposlenje
Ruski prehrambeni lanac MERE dolazi na tržište Srbije
Srpska ekonomija
Ruski prehrambeni lanac MERE ulazi na srpsko maloprodajno tržište i najavljuje da će njegove cene biti 20 odsto niže od prosečnih, preneo je RTS, pozivajući se na saznanja portala Retail Serbia
Er Srbija ponovo uspostavlja vezu sa crnogorskim primorjem
Srpska ekonomija
Er Srbija će od srede, 19. avgusta, letom na relaciji Beograd – Tivat ponovo uspostaviti vezu sa crnogorskim primorjem. Nacionalna avio-kompanija će realizovati i prvi let iz srpske prestonice ka Podgorici istog dana
Štednja stanovništva raste i u vreme pandemije
Srpska ekonomija
Uprkos svetskoj ekonomskoj krizi i neizvesnosti izazvanoj virusom korona, štednja u Srbiji nastavlja da raste, što nedvosmisleno ukazuje na nastavak poverenja stanovništva u stabilnost i sigurnost domaćeg finansijskog sistema
Nekretnine Goše ponuđene za 40 miliona dinara
Srpska ekonomija
Imovina fabrike GOŠA u stečaju ponuđena je na prodaju po početnoj ceni većoj od 40 miliona dinara, objavila je danas Agencija za licenciranje stečajnih upravnika
Otkriveno 1.247 novčanica falsifikovanih dinara u prvoj polovini 2020.
Srpska ekonomija
U Srbiji je od januara do juna ove godine otkriveno ukupno 1.247 novčanica falsifikovanih dinara čija bi ukupna vrednost, da su prave, bila 752.550 dinara
Čadež: Moja prva plata način da mladi započnu radni vek
Srpska ekonomija
Počinje realizacija vladinog programa "Moja prva plata", deo paketa mera države za pomoć privredi tokom pandemije. Nacionalna služba za zapošljavanje danas raspisuje poziv poslodavcima zainteresovanim da ponude prvo radno mesto za 10.000 mladih koji su završili srednje škole i fakultete
Turkiš erlajns u gubitku
Srpska ekonomija
Turski avio-prevoznik Turkiš erlajns objavio je neto gubitak od 2,23 milijarde turskih lira (315,9 miliona dolara) u drugom tromesečju
Kurs dinara 117,5799
Srpska ekonomija
Zvanični srednji kurs dinara prema evru iznosi danas 117,5799 dinara za evro, objavila je Narodna banka Srbije
Srpski tartufi traženi od Nemačke do Japana
Srpska ekonomija
Nakon što je završila MBA studije u Americi Ivana Stanojević vratila se u Srbiju i osnovala porodičnu firmu "Tartufi SR" koja se pet godina uspešno bavi sakupljanjem, prodajom i izvozom tartufa, a u asortimanu ima i 20 različitih proizvoda od tartufa