Prvi potpredsednik Vlade Srbije i ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Branko Ružić izjavio je danas da su, prema međunarodnom TIMSS istraživanju o postignućima u oblasti matematike i prirodnih nauka, učenici iz Srbije ostvarili značajno više poena u odnosu na prosek.
Ružić je na onlajn konferenciji povodom predstavljanja rezultata istraživanja TIMSS 2019 (Trends in International Mathematics and Science Study), koje je sprovedeno prošle godine, rekao da su učenici četvrtog razreda osnovnih škola iz Srbije ostvarili 508 poena na testu iz matematike i 517 na testu iz prirodnih nauka, a da je prosek TIMSS skale 500 poena.
On je naveo podatak da je u istraživanju učestvovalo 165 osnovnih škola, odnosno 4.279 učenika četvrtog razreda, i dodao da naši četvrtaci imaju značajno bolje rezultate iz matematike od svojih vršnjaka iz regiona – BiH, Severne Makedonije, Crne Gore, ali i i iz Jermenije, Francuske, Albanije i Novog Zelanda.
Postignuće naših učenika iz matematike je na nivou postignuća učenika iz Australije, Bugarske, Italije, Kanade, Hrvatske i Slovačke, predočio je on i dodao da je statistički došlo do pada u postignuću iz matematike za deset poena u odnosu na prethodna dva ciklusa istraživanja, kao i da nije bilo razlika između postignuća dečaka i devojčica.
Kada je reč o prirodnim naukama, Ružić je istakao da su naši učenici i u ovom domenu bolji od svojih vršnjaka iz regiona, ali i iz Španije, Italije, Portugalije, Belgije, Francuske, Malte.
U domenu prirodnih nauka naši učenici su na nivou postignuća učenika iz Nemačke, Italije, Austrije, Kanade, Bugarske, Slovačke, Hrvatske, Turske, Danske, Holandije i Severne Irske, precizirao je on, istakavši da u ovoj oblasti nije bilo razlike u odnosu na poslednja dva ciklusa.
Prema njegovim rečima, u oblasti prirodnih nauka, devojčice su zabeležile bolji rezultat sa 521 poen u odnosu na 513 poena koliko su postigli dečaci, što nije bio slučaj u prethodna dva ciklusa.
Ružić je naveo da je TIMSS istraživanje jedno u nizu međunarodnih istraživanja u kojima Srbija učestvuje i da je cilj da ovakve evaluacije doprinesu vođenju obrazovnih politika koje su zasnovane na podacima.
U narednom periodu treba sprovesti analize koje će nam omogućiti da razumemo ove rezultate i šta treba činiti kako bismo obezbedili trend rasta, rekao je prvi potpredsednik Vlade.
On je objasnio da je izvesno da učenici koji su učestvovali u TIMSS 2019 još nisu bili obuhvaćeni kurikularnom reformom, napomenuvši da cilj reforme obrazovanja treba da počiva na tome kako dete koristi znanja stečena u školi, a ne koliko je podataka naučilo napamet.
Ružić je ukazao na to da će Ministarstvo nastojati da i dalje promoviše i podstiče pravednost i jednakost u sistemu obrazovanja da bi se smanjile razlike između učenika u različitim regionima, koje su uočene u ovom istraživanju.
Prema njegovim rečima, dobar pokazatelj ovog istraživanja jeste i da je smanjeno vršnjačko nasilje i da su napori koji su činjeni prethodnih godina i decenija bili svrsishodni.
Procenat učenika četvrtog razreda u Srbiji koji dožive vršnjačko nasilje jednom mesečno i jednom nedeljno je značajno niži u odnosu na međunarodni prosek, gde je ukupno 37 odsto učenika izvestilo da doživljava nasilje jednom mesečno ili jednom nedeljno, rekao je on.
Ovaj podatak je u kontekstu postignuća na istraživanju TIMSS važan jer prosečno postignuće iz matematike i prirodnih nauka učenika opada ukoliko bar jednom nedeljno ili mesečno doživljavaju vršnjačko nasilje, objasnio je Ružić.
Potpredsednik Vlade je naveo da je istraživanje pokazalo i da u narednom periodu stručno usavršavanje učitelja treba usmeriti i na oblasti integrisanja tehnologija u nastavu, unapređivanja kritičkog mišljenja i problemskog pristupa u rešavanju zadataka i odgovaranja na individualne potrebe učenika.
Na ovom skupu govorili su i državni sekretar Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Anamarija Viček, istraživač Instituta za pedagoška istraživanja Nada Ševa i direktor Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja Branislav Ranđelović.
Nosilac istraživanja je Međunarodna asocijacija za evaluaciju obrazovnih postignuća (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement – IEA) a u nacionalnim okvirima istraživanje je sproveo Institut za pedagoška istraživanja u Beogradu.
Podršku Ministarstvu za učešće u ovom ciklusu TIMSS-a, pružila je Evropska komisija.