U prostorijama Javnog komunalnog preduzeća „GSP Beograd” potpisan je ugovor za kupovinu deset autobusa na električni pogon, koji je vredan nešto manje od šest miliona evra. Ugovor su potpisali direktor JKP „GSP Beograd” Radiša Momčilović i Aleksandar Tomašević iz kompanije „DAT holding”.
Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić je nakon potpisivanja precizirao da će ova nova vozila putnike prevoziti na drugoj ekološkoj liniji od Beograda na vodi, preko Savskog trga, Slavije, Kralja Milana do Kalemegdana, i to sa četiri kompleta za punjenje kako bi na svakoj početnoj stanici imali po dva. Takođe, dodao je Vesić, danas će biti raspisana i javna nabavka za kupovinu sto zglobnih autobusa na gas.
– Strategija Grada Beograda za smanjenje zagađenja podrazumeva da do 2030. godine u javnom prevozu više ne bude nijedno vozilo koje koristi dizel gorivo. Sva vozila biće na gas, i tramvaji, a očekuje se da do 2028. počne da radi i prva linija metroa, tako da će sva vozila biti u šinskom sistemu, električna ili na gas. Sledeće godine u ovo vreme imaćemo na ulicama te autobuse na gas, što će biti velika promena za Beograd. Narednih pet godina kupovaćemo još po sto autobusa, tako da ćemo do 2027. imati šest stotina vozila na gas – naglasio je Vesić.
Kada nakon toga i prva linija metroa proradi, kazao je Vesić, a do 2030. i druga linija, u Beogradu nećemo imati ni jedan jedini autobus, nijedno vozilo javnog prevoza koje ne koristi ekološki prihvatljivo gorivo, odnosno nema ekološki prihvatljiv pogon.
– Koliko je to velika stvar pokazuje i činjenica da je Pariz sebi dao zadatak da do 2025. godine ima sva vozila javnog prevoza ekološki prihvatljiva, što znači da će Beograd samo pet godina kasnije postići isti cilj – rekao je Vesić.
On je dodao i da će Grad nastaviti da ulaže u trolejbuse i tramvaje, te da je Planom generalne regulacije šinskih sistema, koji treba da bude usvojen u oktobru ili novembru ove godine, predviđeno proširenje tramvajske mreže na više linija. To znači da će biti na desetine novih kilometara tramvajske mreže, a ideja je da tramvaji voze i na levoj obali Dunava, od Bogoslovije prema Adi Huji, zatim od Požeške prema Ceraku, te od Novog Beograda prema Bežanijskoj kosi. Ako se tome doda i širenje BG voza, koje je takođe u planu, kao i metro, „javni prevoz u gradu u narednih 10 godina izgledaće drugačije”, napomenuo je Vesić.
– Posebno sam ponosan na to što smo danas doneli odluku da sredinom marta, odnosno posle usvajanja rebalansa GSP-a sprovedemo nabavku, koja u finansijskom smislu nije velika, ali je značajna za sve koji koriste autobuse. Trenutno u voznom parku imamo 560 autobusa sa blokatorima motora, koji ga zaustavljaju ukoliko vrata nisu pravilno zatvorena. Nažalost, imamo i oko dve stotine autobusa starije generacije koji nemaju blokatore motora. Zbog nesreća koje su se, nažalost, dešavale, doneli smo odluku da se nabave i da se ugrade blokatori i u njih, kako bi svi bili sigurni da autobus neće krenuti ukoliko vrata nisu pravilno zatvorena. To je važna stvar za bezbednost svih koji koriste autobuse, istakao je Vesić i još poručio da je otvoren konkurs za vozače u GSP-u, u kojem radi oko 3.200 vozača, a nedostaje manje od 100.
Direktor JKP „GSP Beograd” Radiša Momčilović je rekao da nabavkama gasnih i električnih autobusa preduzeće na čijem je čelu pokazuje da prati svetske trendove kada je u pitanju javni gradski prevoz.