Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Budućnost maloprodaje je u digitalizaciji i primeni veštačke inteligencije

Direktori najvećih trgovinskih lanaca o budućnosti maloprodaje
Srpska ekonomija

Ključna reč i garancija uspeha u postkovid periodu biće ulaganje u ljude, modernizaciju poslovnih procesa i komunikaciju sa dobavljačima- partnerima i kupcima. Jedan od ključnih alata u tome jeste digitalizacija i primena veštačke inteligencije u ritejl sektoru.

Količina podataka u maloprodaji je ogromna, naročito u maloprodajnim objektima, gde se iz minuta u minut smenjuju potrošači. Njihovo ponašanje, tragovi koje ostavljaju na internetu (digital footprint) prepoznaju posebne platforme zasnovane na veštačkoj inteligenciji koje funkcionišu po principu „osluškivanja“ wifi signala sa uređaja koji se nalaze u maloprodajnim objektima.

U realnom vremenu podaci se obrađuju i koristi se tzv. prediktivna analitika koja predviđa potrebe potrošača. Kompanije mogu da utvrde koliko dugo je kupac proveo vremena u objektu, gde se sve zadržavao i koliko često ga posećuje. Poređenjem sa realnom prodajom, kompanije tako mere komercijalni uticaj marketinških kampanja sa realnom prodajom u objektu, saopštila je Privredna komora Srbije.

Veliki međunarodni trgovinski lanci donose u Srbiju iskustva korisna za razvoj lokalne trgovine. Direktori najvećih trgovinskih lanaca u zemlji planiraju značajne investicije u modernizaciju poslovanja.

Tri teme će definisati ritejl industriju u narednom periodu: upotreba „big data“ podataka, kako živeti zdravije, i održivo poslovanje.

Jan Vilem Dokhejr, generalni direktor kompanije Delez Srbija kaže da je želja za digitalizacijom prisutna u svakom uglu Srbije.

„Mi ćemo definitivno raditi na digitalizaciji i pronalaženju najboljeg, najlakšeg, i bržeg načina kupovine za potrošače u Srbiji“, istakao je Dokhejr na panelu „Stvarano u Srbiji – liderstvo je važno“ na kojem su učestvovali vodeći ljudi ritejl industrije u zemlji.

Lojaliti programi moći će da predvide šta kupac želi iz meseca u mesec. Tehnologija i digitalni alati to omogućavaju, kaže Dokhejr. Sledi veliki razvoj u ovom sektoru. Ovog leta kompanija će testirati novu prodajnu platformu pod „Maksi“ brendom.

Istraživanje Centra za digitalnu transformaciju PKS, pokazuje da više od 70 odsto anketiranih kompanija planira da investira u digitalne tehnologije kako bi unapredili odnose sa kupcima.

Trgovina prehrambenim proizvodima jedan je od sektora koji je prošle godine uprkos krizi beležio rast prometa. Onlajn prodaja tome je značajno doprinela. Novi digitalni alati pogurali su trgovinu domaćim proizvodima. Potražnja konstantno raste i za Čuvarkućama.

„E-trgovina će se razvijatu na našem tržištu. Ima puno izazova ali će se vremenom prevazilaziti“, kaže Nikola Cvijanović, izvšni direktor kompanije Univereksport.

Trgovinski lanci znaju i da će im usvajanje modela cirkularne ekonomije i odgovorno poslovanje pomoći da se povežu sa kupcima koji brinu o životnoj sredini i privuku nove potrošače.

Prema McKinsey studiji, 53 odsto pripadnika „generacije Z“, ili „zumeri“ kako ih često nazivaju, postaje ključna demografska kategorija. Radije naručuju eko-frendli, zdrave proizvode. Čak 66 odsto pripadnika ove ciljne grupe spremno je da plati više za kupovinu brendova koji održavaju brigu o okruženju.

U sektoru trgovine u Srbiji očekuje se snažan period modernizacije i digitalizacije maloprodaje, značajne investicije i uvođenje inovacija u poslovanje, najavio je Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije na panelu „Stvarano u Srbiji – liderstvo je važno“.

„Menjaju se navike potrošača ali neke ostaju iste. Potražnja za svežim i kvalitetnim proizvodima će uvek postojati. Online naručivanje je trend koji će se nastaviti, radimo na novim digitalnim alatima, ali ljudski kontakt ostaje jako važan“. Andre Rinensland, generalni direktor METRO Cash & Carry Srbija.

Ključno je da se domaći kupac opredeli za domaći proizvod kako bi se ojačala ekonomija iz koje će se dalje finansirati sve društvene potrebe. Nikola Cvijanović, izvršni direktor kompanije „Univereksport“.

Onače, više od 50.000 kompanija čine trgovinu i maloprodaju (retail industriju) u Srbiji i zapošljavaju oko 213.000 radnika. Od gotovo 720 Čuvarkuća čak 306 su kandidovale trgovine,a u prva tri meseca ove godine, promet u maloprodaji je porastao četiri odsto u odnosu na isti period 2020.

Ostali naslovi

Ukinut roming između zemalja Zapadnog Balkana
Srpska ekonomija
Celi zapadni Balkan od danas je zona bez rominga. Besplatnim romingom obuhvaćene su lbanija, Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Severna Makedonija i Srbija
Počelo podnošenje obrasca preko portala Poreske uprave
Srpska ekonomija
Podnošenje zahteva za poresko oslobođenje na promet dobara i usluga koji se vrši u okviru realizacije infrastrukturnih projekata izgradnje autoputeva za koje je posebnim zakonom utvrđen javni interes, nezavisno od izvora finansiranja vrši se u elektronskom obliku preko portala Poreske uprave
Banka Poštanska štedionica pripojila mts banku
Srpska ekonomija
Banka Poštanska štedionica i mts banka od danas posluju kao jedna banka, pošto će Banka Poštanska štedionica pripojiti tu banku. Transakcija pripajanja obavljena je uz saglasnost Narodne banke Srbije s obzirom na to da je ocenjeno da su ispunjeni svi propisani uslovi, odnosno da je ovo pripajanje ekonomski opravdano i da će imati pozitivan uticaj na stanje na finansijskom tržištu u Srbiji
Počinju besplatni programi za osnovce i srednjoškolce tokom letnjeg raspusta
Srpska ekonomija
Besplatni sportsko-rekreativni programi za vreme letnjeg školskog raspusta 2020/2021. za učenike osnovnih i srednjih škola sa područja grada Beograda počinju danas, a u 17 sportskih centara biće organizovano više od 30 različitih sportskih aktivnosti. Besplatni programi traju do 31. avgusta, saopšteno je iz Sekretarijata za sport i omladinu
Cene rominga u Grčkoj od 1. jula niže od 50 do 99 odsto
Srpska ekonomija
Ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija u Vladi Republike Srbije Tatjana Matić saopštila je da su sniženjem cena roming tarifa u Grčkoj od 1. jula postignute značajne ekonomske olakšice za srpske građane koji će boraviti u toj zemlji u narednom periodu, bilo turistički, bilo poslovno
Otvoren Agroindustrijski forum Srbija – Rusija u Beogradu
Srpska ekonomija
Potpredsednik Privredne komore Srbije Miroljub Aleksić rekao je prilikom svečanog otvaranja foruma u beogradskom hotelu „Hajat“, na kome je prisutno više od 100 srpskih i ruskih kompanija, da je Rusija jedan od najvećih spoljnotrgovinskih partnera Srbije
Ekonomijama Zapadnog Balkana potrebna snažnija podrška EU
Srpska ekonomija
Evropska unija mora da promeni pristup prema Zapadnom Balkanu kako bi se šest ekonomija regiona bolje integrisalo u jedinstveno tržište Unije i time omogućio snažniji ekonomski rast, izjavio je Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije (PKS) i predsednik Upravnog odbora Komorskog investicionog foruma Zapadnog Balkana (KIF ZB6)
Početak radova na obilaznici oko Užica u septembru
Srpska ekonomija
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u Vladi Republike Srbije Tomislav Momirović obišao je danas radove na rekonstrukciji puteva u Užicu i Čajetini, uputivši poziv izvođačima radova da ih maksimalno ubrzaju
Brzi oporavak srpske ekonomije u ovoj godini
Srpska ekonomija
Predsednica Vlade Republike Srbije Ana Brnabić izjavila je danas na onlajn panelu Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) da se srpska ekonomija ove godine veoma brzo oporavlja od posledica krize izazvane koronavirusom. Brnabić je na panelu posvećenom posledicama pandemije istakla da će rast BDP-a Srbije u 2021. biti najmanje šest odsto
Industrijska proizvodnja u maju porasla za 9,4 odsto
Srpska ekonomija
Republički zavod za statistiku saopštio je danas da je industrijska proizvodnja u maju 2021. godine veća za 9,4 odsto u odnosu na isti mesec prošle godine, dok je ova proizvodnja od januara do maja 2021. godine, u poređenju sa istim prošlogodišnjim periodom, veća za 10,3 odsto