Žene čine samo 35 odsto studenata STEAM fakulteta širom sveta, dok od ukupnog broja tech zaposlenih samo 20 odsto čine žene, a upravo ta zanimanja stvaraju najveću vrednost i kreiraju novu digitalnu civilizaciju.
Sa druge strane, primeri najrazvijenijih zemalja na svetu, kao i brojna istraživanja, pokazuju da su najuspešnija društva i najproduktivniji, najkreativniji i najinovativniji timovi u kompanijama i institucijama upravo oni u kojima su žene i muškarci podjednako uključeni.
U 19. i 20. veku žene u Evropi i SAD su započele aktivnu kampanju za svoja prava na jednake obrazovne mogućnosti. Nakon toga, prvi put otvoreni koledži za devojke stvaraju nove mogućnosti, priliku da žene rade zajedno sa muškarcima i zajedno sa njima učestvuju u razvoju znanja u STEAM oblastima – nauci, tehnologiji, inženjerstvu, umetnosti i matematici.
Jedan od glavnih razloga za manji broj devojčica u ovim oblastima jeste nedostatak ženskih uzora. Devojčice se od malena ne susreću sa ženama u STEAM profesiji koje će ih motivisati i postati njihovi role modeli.
Pored duboko ukorenjenih predrasuda da su to "muška zanimanja" jedan od razlog jeste i ubeđenje da STEM profesije nisu kreativne. Prema Majkrosoft istraživanjima, 72 odsto devojčica želi posao koji će pružati dobrobit za čitav svet. Kada bi se devojčicama ukazalo na to da STEAM poslovi i jesu usmereni na korist svetu, njihova percepcija kreativnosti i pozitivnog uticaja ovih poslova mogla bi se više nego udvostručiti.
Još jedan dobar razlog ovog problema jeste nedostatak praktičnog iskustva. Samo 31 odsto devojčica učestvuje na vannastavnim STEM aktivnostima. Osim reagovanja na pomenute razloge za manjak ženskog interesovanja za prirodne nauke, bitno je proširiti svest o ovom problemu među roditeljima i nastavnicima koji mogu biti značajna podrška i ohrabrenje ženskoj deci da se uključe u zanimanja budućnosti.
AFA (All for All) trenutno sprovodi projekat "Kindle equality: Equality in, Stereotypes out" koji ima za cilj da obuči nastavnike i nastavnice u osnovnim školama da koriste rodno-senzitivan jezik i da svojom retorikom ne prave razliku između zanimanja za dečake i devojčice.
Takođe, AFA već tri godine radi na projektu "More Girls in STEAM" koji je posvećen osnaživanju i inspirisanju narednih generacija devojčica i devojaka u ovim oblastima kako bi one podjednako bile zastupljene u kreiranju nove digitalne civilizacije.
Podizanjem svesti o važnosti učešća žena u STEAM oblastima, ne samo da učestvujemo u stvaranju inkluzivnog društva sa jednakim mogućnostima, već uključujemo žene u kreiranje novih tehnologija i time sprečavamo rodnu pristrasnosti koja je neizbežna u trenutnim uslovima u kojima dominiraju muškarci. U okviru projekta AFA organizuje tri vrste hakatona:
- Za devojčice osnovnih škola – Hack#teen- Devojčice zajedno sa mentorkama iz tehnoloških kompanija kreiraju rešenja kojima se podstiče zainteresovanost za tehnološka zanimanja i „neutrališu“ predrasude da su ona samo za dečake. Svake godine učestvuje više od 50 devojčica iz cele Srbije a većina njih, gotovo 80% dolazi iz manjih gradova.
- Za devojčice srednjih škola – Global Girls Hackathon- Ove godine će se u okviru prvog AFA Global Innovation Foruma organizovati globalni hakaton za srednjoškolke tokom kog će učenice ne samo raditi na izazovnom tehnološkom rešenju, već će imati priliku da steknu uvid u najtraženija tehnološka zanimanja koja donosi industrija 4.0 i digitalna civilizacija i na taj način usmere interesovanja za dalje školovanje ka STEAM oblastima.
- Hakaton za studentkinje sa tehničkih, tehnoloških, umetničkih i biznis fakulteta širom Srbije, GirlsHack – koji im omogućava da u multidisciplinarnim timovima kreiraju inovativna rešenja za ekološke izazove, sajber bezbednost i sl. a organizuje se tradicionalno u okviru Women Leadership Summit.
Kako bi se omogućilo da projekat živi kontinuirano i bude mesto okupljanja interakcije i podrške devojčicama i devojkama koje su zainteresovane za STEM i mesto susreta sa mentorkama i uzorima, AFA okuplja zajednicu zainteresovanih pojedinaca eksperata, kompanija, institucija da učestvuju u kreiranju i realizaciji platforme.
U tom smislu je pre dve godine uspostavljeno i strateško partnerstvo sa Ministarstvom za Telekomunikacije kao i sa brojnim partnerima poput Telenor Fondacije, NCR, TeleGroup i mnogih drugih.