Pandemije virusa COVID-19 - poznatijeg kao Corona virus - dovela je na hiljade ljudi, kako u svetu tako i u Srbiji u situaciju u kojoj mnogi nisu bili nikada pre: situacija u kojoj svoje radne aktivnosti moraju obavljaju iz svog doma.
Od jednom, moderne kancelarijske prostorije zamenjene su kuhinjskim stolovima, a mnogima su spavaće sobe postale “sale za sastanke”.
I to nije ni malo lak prelaz za mnoge.
Pogotovu kada mnogi od nas pokušavaju da ispune svoje radne obaveze na produktivan način jer očekivanja su ista, ali okruženje nije.
Iz tog razloga ćemo u ovom tekstu dati par savete koji za cilj imaju da vam pomognu da ovaj izazovni period učinite što produktivnijim.
Radite od kuće i želite da ostanete produktivni? Evo kako da to ostvarite.
Rad od kuće za mnoge je novina. Mnoge industrije nisu do pojave Coronavirusa imale iskustva (niti su ikada planirali) sa radom od kuće i ovaj period su dočekale nepripremljene, što je sasvim normalno. U prvim danima mnoge su nedoumice bile: kako da se organizujemo? Šta je najbitnije kako bismo radili od kuće i bili produktivni? Koji je “tajni recept” rada od kuće?
Verovali ili ne, ali “tajnog recepta” nema. Ključ uspeha rada od kuće krije se u stvaranju okruženja koje će što više ličiti na vaše dosadašnje radon okruženje kako biste se fokusirali na svoje poslovne zadatke.
U nastavku možete pronaći nekoliko saveta koji vam mogu pomoći u stvaranju funkcionalnog i produktivnog radnog prostora, kod kuće:
1. Razmislite kakve su vam potrebe i shodno tome odaberite prostoriju
Potrebne vam je kreativnost? Želite da se fokusirate kako biste napravili precizne kalkulacije?
Kućna kancelarija, za one koji je poseduju, danas služi sjajnoj svrsi, no na žalost mnogima kućna kancelarija kao odvojena prostorija namenjena samo ispunjavanju poslovnih aktivnosti, nije dostupna. Iz tog razloga je potrebno u svom domu izaberete jednu prostoriju od koje želite da napravite svoju “kancelariju”.
I prvi korak u tom ostvarenju je da dobro razmislite šta želite da postignete, odnosno koje radne aktivnosti se nalaze pred vama. Na primer,primećuje Nikola Radivojević iz Idel računovodstvo, nije isto da li želite da potstaknete svoju kreativnost ukoliko ste digitalna marketinška agencija i trenutno osmišljavate novu kampanju za vašeg klijenta, ili vam je ipak neophodno izuzetno mirno okruženje ukoliko se bavite finansijama i matematičkim proračunima, kao što može biti primer kod knjigovodstvene agencije. Imajte u vidu da, kada ste u situaciji da je rad od kuće neplanski uslovljen (kao što je situacija kod vanrednog stanja usled pandemije Coronavirusa) odabir radnog prostora je više nego neophodan korak.
2. Dok radite, zaboravite na kućne poslove
Lako se može desiti da vam fokus “odvuku” aktivnosti koje nisu vezani za vaš posao, jer ipak ste u svom domu, a kada ste kod kuće lako se može desiti da vas neko od ukućana zamoli da mu pomognete u nekim aktivnostima koje nisu vezane za vaš posao. Zato, bez obzira da li radite u kuhinji, spavaćoj ili dnevnoj sobi, ako se oko vas nalaze ukućani ili su vam na dohvat ruke "stvari" koje vas podsećaju na vaše kućne poslove, fokus će vam prirodno “odlaziti” tamo. Zato je naš predlog da, dokle god ste u situaciji da morate raditi od kuće, napraviti svoje okruženje takvim da vas ništa neće podsećati na neke druge, van poslovne aktivnosti. Na taj način, uspećete da ostanete fokusirani na izvršenje svojih radnih zadataka.
3. Zadržite pravilo pripreme za radni dan
Mnogima je, kada se kaže na rad od kuće, prva pomisao usmerena ka tome da osoba sedi u pidžami sa uključenim televizorom u pozadini i daljinskim upravljačem na dohvat ruke, ali to i nije baš tako. Ili makar ne treba da bude.
Baš kao i u kancelarijskom okruženju, bitno je da se pripremite za radni dan baš kao što ste se pripremali do sada, nezavisno od toga što sada radite od kuće.
Na primer, možete se pripremite, tj spremiti baš onako kako biste se spremili i da idete u kancelariju. Nemojte preskakati jutarnji ritual oblačenja, napravite sebi omiljenu jutarnju šolju kafe i pripremite se za radni dan baš onako kako to radite i kada nije vanredno stanje.
4. Obratite pažnju na položaj u kom radite
Možda ćete tokom vanrednog stanja imati manje radnih dokumenata pred sobom što vas olako može navesti na to da možete raditi i iz kreveta, ali imajte u vidu da vas neadekvatan položaj može odvesti u suprotnu stranu od željene. Na primer, ukoliko ste knjigovodstvena agencija tj. knjigovođa , kako navodi Nikola Radivojević, teško ćete se fokusirati za izradu PDV obračuna ukoliko ležite u svom krevetu i stavljate telo u poziciju za odmaranje.
5. Obratite pažnju na osvetljenje
Ova stavka, iako je pod rednim brojem 5, od izuzetne je važnosti jer od strukture osvetljenja će u mnogome zavisiti i vaša produktivnost. Na primer, ukoliko vam je struktura osvetljenja takva da vam omogućava adekvatnu prirodnu osvetljenost to je odlična opcija, ali ukoliko to nije slučaj potrebno je da kreirate okruženje koje će vam davati adekvatno osvetljenje. Na primer, možete povući roletne i uključite sobno osvetljenje, kako biste imali adekvatnu osvetljenost koja će vas držati fokusiranim na posao.
6. Kreirajte ambijent kao da ste na poslu
Iako će vam rad od kuće omogućiti da kreirate radno okruženje o kakvom ste maštali i nema ničeg lošeg u tome da svoje okruženje kreirate tako da vam je udobno, ne zaboravite koji vam je primarni cilj: produktivnost i fokusiranost. Na primer, možete dodati elemente koji promovišu smirujuće ili nadahnjujuće okruženje, poput sobnih biljaka ili osvetljenja koje će vam omogućiti da se osećate udobno, a radno.
7. Držite se svog rasporeda
Jedan od najvećih izazove rada od kuće je upravo: raspored. Ne možemo dovoljno naglasiti koliko je važno za vašu produktivnost da odvojite adekvatno vreme kako za pauze tako i za “provetravanje” tj. na vreme u kojem ćete izaći malo na svež vazduh (naravno, poštujući mere koja je vlada republike Srbije donela). Ukoliko se držite svog rasporeda, to će vam doneti osećaj ispunjenosti i kontrole nad svojim radnim danom, a samim tim i celokupnom situacijom, što vam dalje može doneti dodatnu smirenost u ovim vremenima.
8. Isključite se
Jedan od najvažnijih aspekata, kako održavanja zdrave rutine rada od kuće, tako i mentalnog zdravlja je, pored toga što ćete se držati svog rasporeda, kreiranje i samih granica. Kada kažemo na granice, ponajviše mislimo na to da znate kada je dosta i kada je vreme da se isključite od radnih aktivnosti. Česti su slučajevi kada se rad od kuće pretvara u 24/7 radno vreme, ali to dugoročno nije dobro za produktivnost bilo koga. Iz tog razloga, veoma je bitno da odredite tačno vreme kada ćete se potpuno isključiti i odvojiti od svojih radnih aktivnosti.