Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Zaustavljanje femicida zahteva zajednički napor svih sektora društva

Kragujevac
Foto: Za GIZ Velibor Ćirić
Srpska ekonomija

Podaci Ujedinjenih nacija govore da je svaka treća žena u svetu , tokom života, doživela fizičko ili seksualno nasilje, a u periodu od januara do jula 2023. u Srbiji su registrovana 27 slučaja femicida, saopšteno je na panel diskusiji koja je povodom kampanje ,,Stop femicidu'' Ministarstvo za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog realizovalo u okviru projekta Nemačke razvojne saradnje ,,Podrška socijalnom uključivanju u Srbiji'', a koji realizuje Nemačka organizacija za međunarodnu saradnju Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Kampanja ,,Stop femicidu'' ima za cilj podizanje svesti o štetnosti pojave femicida u društvu, i mobiliše sve organe javne vlasti, organizacije civilnog društva i druge aktere u primeni politike Vlade Republike Srbije ka nultoj toleranciji prema nasilju.

- Republika Srbija je uradila toliko toga poput izmena i dopuna Krivičnog zakonika, zatim Zakon sprečavanja nasilja u porodici, Zakon o besplatnoj pravnoj pomoći, izmene i dopune Zakona o zabrani diskriminacije i Zakon o rodnoj ravnopravnosti. Međutim, nasilje se i dalje dešava. Dešava se oko nas i može svima da se desi. Svako od nas poznaje osobu koja je doživela određeni vid nasilja.  Zato je zadatak svih nas da ne okrećemo glavu i da kažemo: ,,To se ne dešava'' – istakla je Nina Mitić, pomoćnica ministra u Ministarstvu za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog.

Femicid je složen fenomen koji je raširen širom sveta i ne poznaje granice, rasu, klase, kulturu, tradiciju, religiju i upravo zbog toga zahteva zajednički napor svih sektora društva, Vlade, organizacija civilnog društva, privatnog sektora i pojedinaca. Za prevenciju i suzbijanje femicida važni su kontinuirani zajednički programi i napori koji se ulažu kako bi se slučajevi nasilja u porodici i rodno zasnovanog nasilja prema ženama sprečili i rešavali.

- Kampanja ,,Stop femicidu'' treba da probudi i podstakne građane da prepoznaju i prijave nasilje nad ženama kako bi se sprečili potencijalno tragični ishodi. Za poslednjih deset godina, u Srbiji je ubijeno 300 žena. Nasilje nad ženama može biti verbalno, psihičko, fizičko, seksualno, ekonomsko i može se desiti svakoj ženi i ne predstavlja posledicu njenog ponašanja. Femicid je mimo tradicionalnih vrednosti našeg naroda i zato mora biti zakonski sankcionisan i osuđen od strane svih građana. Zbog svega navedenog smatramo da je neophodno raditi na promeni klime, jačanju institucija i multi-sektorkoj saradnji – izjavio je Miroslav Petrašinović, član  Privremenog organa Grada Kragujevca.

Kada je reč o mehanizmima za prevenciju nasilja i njihovo procesuiranje, prisutni su se složili da je Srbija napredovala. Takođe, istaknuta je važnost postojanja i učestvovanja organizacija civilnog društva koje intenzivno rade na ovoj temi. 

- Grad Kragujevac je uradio mnogo toga u segmentu usvajanja strateških dokumenata koji služe kao temelj za dalje akcije i promene. Važno je napomenuti da smo usvojili Evropsku povelju o rodnoj ravnopravnosti na lokalnom nivou. Grad se na taj način obavezao da će slediti principe rodne ravnopravnosti i sprovoditi odredbe propisane poveljom. Usvojeni Akcioni plan za period 2022 – 2024. godine predvideo je i konkretne korake poput unapređenja rodne ravnopravnosti u segmentu zdravstva, obrazovanja, zapošljavanja i političkog učešća. Doprinos žena i muškaraca su jednako važni i vredni bez obzira na tradicionalne rodne uloge, a eliminacija stereotipa i suočavanje sa predrasudama stvara otvoreniju i inkluzivniju sredinu – dodala je Ivana Obradović Stanić, načelnica Odeljenje za ljudska i manjinska prava, rodnu ravnoprvnost i prevenciju trgovine ljudima.

Nemačka razvojna saradnja, koja je u okviru Projekta poseban fokus stavila na žene, posvećena je promovisanju rodne ravnopravnosti i osnaživanju žena jer su oni ključni pokretači razvoja Srbije u celini. 

- Kroz naš projekat „Podrška socijalnom uključivanju u Srbiji” posvećeni smo radu sa našim partnerima u Srbiji na sprečavanju rodno zasnovanog nasilja i femicida i podršci preživelima i njihovim porodicama. Prateći koncept prava, resursa i zastupanja, program Nemačke razvojne saradnje će biti fokusiran na podizanje svesti, jačanju kapaciteta opština za pružanje usluga preživelima, uključujući pravnu pomoć, savetovanje, mogućnosti zapošljavanja i zbrinjavanja. Takođe, kroz rad sa Vladom Republike Srbije nastojimo da doprinesemo poboljšanju pravnog i političkog okvira kroz podršku razvoju političkih strategija, akcionih planova i zakona koji su u skladu sa evropskim standardima – izjavio je Mihael Engel, vođa projekta Nemačke razvojne saradnje „Podrška socijalnom uključivanju u Srbiji“.

Ostali naslovi

Održive prakse daju rezultate
Srpska ekonomija
Renata Matusinović, izvršna direktorka kategorije hrane za jugoistočni region u kompaniji Nestlé, kao najvažniji element uspeha kompanije, zajedno sa brendom THOMY, ističe primenu održivijih praksi proizvodnje i saradnju sa lokalnim proizvođačima
PKS pozvala poslodavce da podrže praksu mladih sa invaliditetom
Srpska ekonomija
Privredna komora Srbije (PKS) pozvala je poslodavce iz Beograda, Niša, Novog Sada, Zrenjanina, Subotice i Valjeva da u svojim kompanijama omoguće praksu mladima sa invaliditetom i prijave se za program „Praksa po meri: radna praksa za mlade sa invaliditetom“. Rok za prijavu je četvrtak, 7. novembar 2024.
Proglašeni najbolji svetski brendovi
Srpska ekonomija
Interbrend procenjuje vrednost najboljih svetskih brendova kroz sveobuhvatnu analizu finansijskih performansi kompanije, uloge brenda i njegove snage, uzimajući u obzir faktore kao što su usmerenost, angažovanost i relevantnost
Sajam knjiga od 19. do 27. oktobra
Srpska ekonomija
Međunarodni beogradski sajma knjiga, 67. po redu, održaće se od 19. do 27. oktobra na „Beogradskom sajmu”, najavljeno je na današnjoj konferenciji za novinare. Ovogodišnji slogan manifestacije je „Reč je slobodna”
Podrška lokalnim zajednicama
Srpska ekonomija
Mövenpick Resort and Spa Fruške Terme ove godine je udružio snage s Dečjim selom „Dr. Milorad Pavlović“ u Sremskoj Kamenici koje za cilj ima da pomogne deci bez adekvatnog roditeljskog staranja i pruži im srećnije detinjstvo. Dečje selo u Sremskoj Kamenici prikuplja hranu, higijenske potrepštine, igračke, odeću i obuću, školski pribor, sportsku opremu i rekvizite, kao i informatičku opremu
Za prazničnu rasvetu u Beču Grad i Privredna komora preuzimaju 75% troškova
Srpska ekonomija
Vreme božićnih i novogodišnjih praznika je najvažniji period za bečke trgovce. Četvrti kvartal je deo godine kada se od prodaje ostvaruje najveći prihod. Zbog toga se trgovci trude da stvore pozitivno okruženje u tom periodu oko praznika. U šoping-centrima glavno mesto zauzima praznična rasveta, koja trgovcima predstavlja dodatni trošak
Preventivni mamografski pregledi i tokom Meseca borbe protiv raka dojke
Srpska ekonomija
Preventivni mamografski pregledi u okviru akcije „Hajde da imamo vremena za pregled“, koje sprovodi Institut za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“, pod pokroviteljstvom Ministarstva zdravlja u saradnji sa Grand kafom i Fondom B92 pod sloganom „Ne gledaj u šolju, pregledaj se“, biće dostupni ženama i u oktobru, tokom Međunarodnog meseca borbe protiv raka dojke
Godišnji edukativni program Američke privredne komore AmChamps proslavlja deceniju uspeha
Srpska ekonomija
Tokom 10 godina razvoja AmChamps program prošao je kroz različite izazove i danas se sa ponosom može reći da je kroz raličite aktivnosti prošlo ukupno 478 učesnika - 239 menadžera iz 138 kompanija i 239 studenata sa 32 fakulteta iz 4 grada (Beograda, Niša, Kragujevca i Novog Sada)
Trka za šume
Srpska ekonomija
Fondacija Ana i Vlade Divac u partnerstvu sa Serbia Business Run i ove godine organizuje akciju pošumljavanja „Trka za šume“ sa ciljem da društveno najodgovornije kompanije koje posluju u Srbiji doniraju stabla koja će biti posađena na odabranoj lokaciji. Prošle godine je uz podršku mnogobrojnih kompanija posađeno 2.000 stabala u Zrenjaninu
Besplatni mamografski pregledi i tokom Meseca borbe protiv raka dojke
Srpska ekonomija
Besplatni mamografski pregledi u okviru akcije „Hajde da imamo vremena za pregled“, koju Grand kafa sprovodi zajedno sa Institutom za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“, pod pokroviteljstvom Ministarstva zdravlja i u saradnji sa Fondom B92, pod sloganom „Ne gledaj u šolju, pregledaj se“